رئیس مرکز مطالعات راهبردی مجمع کارآفرینان ایران ضمن تاکید بر اهمیت کنترل هزینه و بودجه در دولت جدید اظهار کرد: باید سازمان‌هایی که با یکدیگر موازی‌کاری دارند قبل از آغاز به کار دولت جدید، با یکدیگر ادغام شوند.

لزوم صرفه‌جویی در بودجه و هزینه/ ادغام سازمان‌های موازی‌کار در دولت جدید

به گزارش قدس آنلاین علی سرزعیم - رئیس مرکز مطالعات راهبردی مجمع کارآفرینان ایران- در نشست خبری با موضوعیت مطالبات پیشران‌های اقتصادی از رئیس جمهور منتخب که در دفتر مرکزی مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد، اظهار کرد: آن چه که باید کنترل شود بودجه و هزینه است که بسیار اهمیت دارد و در دولت جدید باید رخ دهد. مسئله مهم دیگر که هیچ یک از دولت‌ها تاکنون انجام نداده‌اند اصلاح ساختار اداری دولت و ادغام سازمان‌های موازی‌کار است که در بودجه و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

وی افزود: ناترازی انرژی بسیار مسئله مهمی است که صنایع را بسیار دچار مشکل کرده است. ما بحران شدید آبی داریم و این بحران در زمینه آب شرب بسیار شدیدتر است که متاسفانه در سال‌های اخیر به تعویق می‌افتاد و باید در دولت جدید محتاطانه در این زمینه اقدام شود. هر چه پیش‌بینی پذیرتر این اقدامات انجام شود برای اقتصاد کشور بهتر است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ادامه داد: توجه به شورای عالی رفاه بسیار اهمیت زیادی دارد، ولی در برخی دولت‌ها به آن بی توجهی شده است.

وی ادامه داد: یک انتظار جدی که وجود دارد این است که اصلاح نظام بانکی دنبال شود و مسئله بانک‌های ناتراز و مشکل‌دار تعیین تکلیف شوند. درباره ارز نیز آن چه که انتظار داریم این است که تجربه تلخ دو دولت قبل و فسادی که وجود داشت در این دولت دیگر رخ ندهد. در حوزه سیاست صنعتی نیز سرکوب قیمت‌ها هیچگاه جوابگو نبود و تنها بورس را از بین برد. در تمام دولت‌ها به بهانه کنترل تورم قیمت‌ها سرکوب شد اما نتیجه مثبتی نیز نداشت. بعد از ۴۰ سال باید حداقل چندبار جواب مثبت می‌گرفتیم و امیدواریم که وزارت صمت برای اولین بار این اقدام را انجام دهد که صنایع را از سرکوب قیمت‌ها خارج کند و این در برنامه هفتم توسعه نیز هست که سرکوب قیمت‌ها باید حذف شود. این کار بسیار به رشد صنعت و احیای بورس کمک می کند و مردم از هجوم به ارز و طلا به فعالیت در بورس بروند.

سرزعیم گفت: توسعه زیرساخت ریلی و زیرساخت دیجیتال معجزه می‌کند و دو نکته‌ای هستند که اثرات خود بر رشد اقتصادی را سریع نشان می‌دهند. اقتصاد دیجیتال مزیت بزرگی برای کشور است و بعد از نفت این مزیت بزرگ می تواند توان اقتصادی کشور را افزایش دهد که با کمک بخش خصوصی شکل گرفته است و متاسفانه در ۱۴۰۱ تخریب شده و نباید این قضیه ادامه یابد و دوباره دوران رونق استارتاپ‌ها و فعالیت‌های مجازی آغاز شود و تنها بخشی که می‌تواند نقش پررنگی در رونق اقتصادی داشته باشد همین زیرساخت دیجیتالی است. باید مراقب باشیم که این مزیت از بین نرود.

وی افزود: فلر به شدت ثروت سوزی و آسیب جدی برای محیط زیست است و ما باید راهی باز کنیم تا شرکت‌های داخلی و خارجی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند تا آسیب به محیط زیست کمتر شود. مسئله دیگر نیز زباله است که در شهرهای مختلف مخاطرات بسیاری را برای محیط زیست به همراه داشته است درصورتی که با فناوری‌های موجود می‌توان از آن‌ها برای کشور برق تولید کرد و آلودگی‌ها را کاهش داد و این نکاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی در پایان ادامه داد: در ساختار تشکیلاتی دولت برخی اصلاحات و برخی ادغامات نیاز است که بهترین زمان برای انجام این کار قبل از آغاز به کار دولت جدید است. نیاز است که درباره سازماندهی دولت و تشکیلات خود دولت بازاندیشی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.