۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۶
کد خبر: 998914

«اوربان» و پیگیری منافع ملی در قامت یک صلح‌بان

فرشید باقریان، کارشناس مسائل بین‌الملل

با توجه به اینکه چین یکی از شرکای بزرگ بوداپست در اروپا است و بیش از صدها میلیون دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده است بی شک اوربان به دنبال احیای دامنه دار اقتصادی با پکن خواهد بود

سفرهای ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان  در قامت رئیس شورای اتحادیه اروپا در هفته های اخیر بیشتر با هدف مذاکره به منظور برقراری صلح در اوکراین صورت گرفته بطوریکه در سفر دوم ماه جولای خود به کی یف با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیداری انجام داد و سپس در مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره راه های حل و فصل دیپلماتیک جنگ اوکراین نکاتی را ارائه داد. هرچند که پیشتر اوربان از پیشنهاد 12 ماده ای چین برای برقراری صلح در اوکراین حمایت کرده بود اما این روزها بوداپست بیشتر به دنبال احیای قدرت و رسیدن به منافع شخصی خود است بطوریکه از زمانیکه ویکتور اوربان بعنوان ریاست دوره ای اتحادیه اروپا منصوب شد سعی داشت رویکردهای مهمی از جمله مسئله جنگ در اوکراین، روابط با روسیه را در پیش بگیرد. اوربان در گذشته بعنوان یک چهره جنجالی در اروپا مطرح بود اما سعی دارد از جایگاه دوره ای ریاست اروپا دست آوردهای بزرگی از جمله گسترش روابط تجاری با چین و نیز ایفای نقش میانجیگری در جنگ اوکراین را کسب نماید.

با توجه به اینکه چین یکی از شرکای بزرگ بوداپست در اروپا است و بیش از صدها میلیون دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده است بی شک اوربان به دنبال احیای دامنه دار اقتصادی با پکن خواهد بود. مجارستان سعی دارد علاوه بر بهره برداری از شرکای منطقه قفقاز خود از جمله ترکیه و آذربایجان نقش های میانجیگری را از آنکارا و حتی قطر در مسئله جنگ اوکراین برباید تا بتواند خود را بعنوان الگوی کشورهای اروپای در جهان معرفی نماید. سفرهایی که اوربان به سه کشور روسیه، اوکراین و چین داشته در راستای احیای رویکرد همزیستی سیاست و اقتصاد در مجارستان می باشد تا جایی که بوداپست در پشت پرده جنگ اوکراین به دنبال زمین های حاصل خیز کشاورزی برای چین است تا بتواند مجارستان را بعنوان بازار اولیه مواد غذایی در اروپا مطرح سازد .

به عقیده مجارستان امروز چین یک قدرت بازدارنده در جهان است و حتی می تواند جایگزین قدرت های بزرگ غربی در عرصه بین الملل باشد. رفتاری اوربان در سیاست خارجی خود در پیش گرفته احیای منافع مجارستان است در واقع به عقیده وی بوداپست تنها پایتختی در اتحادیه اروپا است که می تواند به راحتی با طرفین درگیر در جنگ اوکراین گفتگو نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.