رسانه های آمریکایی امروز و همزمان با برگزاری هفتاد و پنجمین نشست اعضای ائتلاف نظامی ناتو به نگرانی این ائتلاف برای وضعیت نامناسب بایدن رئیس جمهور سالخورده آمریکا اشاره کردند.

بایدن، ناتو را هم نگران کرد/ احساس شدن خلاء در هسته قدرت

به گزارش قدس آنلاین، آن طور که روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده، در بحبوحه ابهام بر سر آینده سیاسی بایدن و امکان بازگشت دونالد ترامپ به قدرت، رهبران ناتو، نگران بروز خلاء در هسته قدرت این پیمان هستند.

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته است:  اعضای ائتلاف نظامی ناتو در حالی از روز گذشته هفتاد و پنجمین نشست خود را برگزار کرده اند که گروه بزرگتر و قدرتمندتری از متحدان غربی ظهور کرده که بیش از هر زمان دیگری متعهد به عقب راندن تجاوزات هستند. اما همزمان با ورود ۳۸ رهبر جهان که از روز دوشنبه وارد واشنگتن شده اند، به نظر می‌ رسد این اعتماد در خطر است.

در این میان متحدان مهم اروپایی آمریکا شروع به گمانه زنی در مورد احتمال روی کار آمدن دوباره ترامپ و پیامدهای آن برای پیمان ناتو کرده اند، زیرا او توانست در مناظره اول خوب ظاهر شود اما اعضای ناتو دل خوشی از ترامپ ندارند زیرا او پیش از این یک بار ناتو را «منسوخ» اعلام و تهدید به خروج از این ائتلاف کرد و به تازگی نیز در اظهاراتی تاکید کرد در صورتی که اعضای اروپایی این پیمان سهم خود را نپردازند، روسیه را تشویق به حمله می کند، این موضوع باعث شد تا نگرانی اعضای ناتو افزایش یابد زیرا آنها به این موضوع فکر می کنند که بدون تسلیحات، پول و جمع‌آوری اطلاعات از سوی ایالات‌ متحده به عنوان هسته این ائتلاف، می‌ توانند مقابل روسیه بایستند؟

به گزارش سی‌ ان‌ ان، رهبری بایدن در ناتو و راه نجات اوکراین پس از آغاز جنگ با روسیه، او را به مهم‌ترین معتمد ریاست‌ جمهوری این ائتلاف پس از رئیس‌ جمهور جورج بوش تبدیل کرده است. اما در این اجلاس دستاوردهای او، از جمله ورود سوئد و فنلاند به گروه، به دلیل نبرد او برای نجات آینده سیاسی‌ اش تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

هر قدمی که بایدن برمی‌ دارد، هر حرکتی که انجام می‌ دهد و هر کلمه‌ ای که به زبان می‌ آورد، به‌ویژه در لحظات از پیش تعیین نشده و باتوجه به اینکه در اولین مناظره انتخاباتی با رقیب جمهوری‌ خواه تصویر یک فرمانده سالخورده و گاهی نامنسجم را در ذهن ۵۰ میلیون بیننده به نمایش گذاشت، مورد بررسی قرار می‌ گیرد.

سی‌ ان‌ ان در پایان گزارش خود پس از برشردن چالش‌ های پیش روی بایدن در نشست آتی ناتو که تنها به دلیل افزایش سن او در برابر سایر سران ائتلاف است که اغلب بسیار جوان‌ تر از او هستند، تصریح کرد: بایدن از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، راهنمای ثابت قدم برای ناتو بوده و بقای دموکراسی جهانی را سنگ بنای ریاست جمهوری خود قرار داده است. اما او در نشست این هفته اولویت بسیار فوری‌ تری دارد؛ نجات خود.

در این زمینه اما دبیرکل ناتو سه روز قبل وقتی در مقابل خبرنگاران ایستاد سعی کرد اوضاع را خوب جلوه دهد وصحبتی درباره وضعیت بایدن نکرد، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که به زودی از این سمت کناره گیری می کند، گفت: «ناتو هرگز تسلیم نشده، نمی شود و نخواهد شد. ما ۷۵ سال این کار را با موفقیت انجام دادیم. من مطمئن هستم که در آینده نیز می توانیم این کار را انجام دهیم. اما وضعیت موجود در مورد رهبری سیاسی است، این در مورد تعهد سیاسی است».

این در حالی است که استولتنبرگ نیز به منظور جلوگیری از هرگونه شکاف در داخل ناتو در آستانه نشست واشنگتن، ضمن خودداری از انتقاد از اوربان، خاطرنشان کرد که متحدان ناتو به طرق مختلف و در سطوح گوناگون با مسکو تعامل دارند.

اما در این نشست قرار بود اعضای ناتو بسته حمایتی نظامی از اوکراین را هم تصوب کنند، آن طور که  تارنمای «هیل» گزارش داده، دبیرکل ناتو از موافقت این ائتلاف با یک طرح پنج ماده‌ ای برای حمایت از اوکراین که شامل انتقال حمایت بین‌ المللی به یک فرماندهی یکپارچه و تعهد برای تداوم حمایت نظامی از کی‌یف می شود، خبر داده است.

او گفته، این فرماندهی پشتیبانی‌ های بین المللی از اوکراین -که در حال حاضر توسط یک ائتلاف تقریباً ۵۰ عضوی به نام گروه تماس دفاعی اوکراین مدیریت می شود- را به عهده خواهد گرفت. این پایگاه همچنین آموزش و تدارکات برای پشتیبانی نظامی از اوکراین را نظارت خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.