مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور گفت: متاسفانه باوجود گذشت بیش از ۳ ماه از برداشت گندم، کمتر از ۵۰ درصد مطالبات پرداخت شده است.

عدم تعهد مسئولان دولتی صدای گندم‌کاران را درآورد

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار قدس ابراز کرد: کشاورزان با تمام سختی‌هایی که وجود دارد از شرایط سخت قلیمی گرفته تا اقتصادی؛ در تلاشند تا تولید را ادامه دهند و کشور را از واردات کالاهای اساسی به ویژه گندم بی‌نیاز کنند.

وی ادامه داد: کشاورز حدود ۸ ماه تلاش می‌کند و به‌افرادی که از او مطالبه دارند از بانک گرفته تا کارگر و بازار وعده می‌دهد که بدهی خود را سرمحصول تسویه می‌کند. به‌همین علت در زمان تحویل محصول به‌دولت، انتظار دارد که طبق قانون طی ۴۸ ساعت و نهایتا یک هفته دولت اقدام به‌پرداخت مطالباتش کند؛ اما مشاهده می‌کنید که برداشت گندم از ۷ فروردین امسال آغاز شده؛ اما تاکنون مطالبات خود را به‌صورت کامل از دولت وصول کند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور ضمن بیان اینکه تاکنون نزدیک ۶.۵ میلیون تن گندم از کشاورز خریداری شده که نسبت به‌سال گذشته در این تاریخ حدود ۱۱ درصد رشد در خرید را داریم، خاطرنشان کرد: درحال حاضر که بیش از ۳ ماه از فصل برداشت می‌گذرد؛ کشاورز حدود ۵۲.۵ همت از طلب خود را دریافت کرده که این عدد حدود ۴۶.۵ درصد از کل مطالباتش است و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان دیگر از دولت طلبکار است.

ایمانی با اشاره به‌اینکه معیشت کشاورز به‌این مطالبه گره خورده، تصریح کرد: متاسفانه عملکرد مسئولان سبب شده ما هیچ افق و چشم‌انداز مثبتی از اینکه چه زمانی مابقی مطالبات پرداخت می‌شود، نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: امروز کشاورز ما با کمباین‌دار، کامیون‌دار، کارگر، بانک، سم‌فروش و کودفروش دچار درگیری شده است و کشاورز توان پرداخت این بدهی‌ها را ندارد؛ به‌همین دلیل ناچار شدیم طی نامه‌ای از رهبری معظم انقلاب طلب استمداد کنیم تا دولتمردان ما بکوشند تا مطالبات را پرداخت کنند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران تصریح کرد: با مجلس مکاتباتی در این حوزه داشتیم و کمیسیون کشاورزی مجلس هم سازمان مدیریت و بانک مرکزی، وزیر جهاد و سازمان هدفمندی یارانه‌ها خواستند و به‌آنان تاکید کردند که مطالبات گندمکاران پرداخت شود؛ اما تاکنون این جلسه نتیجه‌ای نداشته است.

ایمانی یادآور شد: هم‌اینک در پیک برداشت هستیم و ترس ما این است تاکنون که حدود ۶.۵ میلیون تن گندم از طرف دولت خریداری شده با این میزان مشکلات مواجه هستیم، چنانچه میزان خرید به‌حدود ۱۲ میلیون تن برسد چه خواهد شد؟!

وی ضمن یادآوری اینکه سال پیش هم پرداخت مطالبات تا آبان ماه زمان برد، گفت: کشاورز حدود ۹ ماه هرچه داشته و نداشته را پای کار آورده و گندم کاشته است و در ادامه هم کشت دوم را درپیش دارد، چنانچه مطالبات به‌موقع وصول نشود، با مشکلات عدیده مواجه خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور با بیان اینکه سخنگوی دولت پیش از این اعلام کرده بود که تا پایان شهریور مطالبات گندم‌کاران را پرداخت می‌کنیم؛ اما بحث این است که تا پایان شهریور هم زمان بسیاری مانده است، اظهار کرد: این مشکل نه‌تنها در گندم که در بحث کلزا و جو هم وجود دارد و تاکنون کمتر از ۵۰ درصد مطالبات کلزاکاران و حدود ۲۰ درصد از مطالبات جوکاران پرداخت شده است و مابقی مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کشاورز ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 0
    بنده خودم کشاورزم از دزفول زمین کشاورزی اجاره می گیرم الان تا چند روز آینده گشت امسال شروع میشه خودشما هم اگه آگاهی از زمان کشت دزفول دارید میدونید دیگه فهرستی نمونده ما پولی داریم نه وقتی برا کشت پس ما برا سال جاری چکار کنیم ما که شغل دیگه نداریم اینه شعار امسال رهبری مشارکت مردم حمایت تولید شما که حمایت نمی کند جلو مشارکت ماروهم میگیرید این چه سیاست اشتباهیه که شما مسعولان دارد این جور می خواید مملکت پیشرفت کنه