مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: آتش سوزی منطقه حفاظت شده "خائیز" که از صبح روز سه شنبه آغاز شد و هم اینک محدوده و بخش وسیعی از منطقه را فرا گرفته به شدت در حال پیش روی است.

آتش سوزی خائیز کهگیلویه/ خطر در کمین حیات وحش

به گزارش قدس آنلاین،اسلام جاودان خرد اظهار کرد: کانون این آتش سوزی ابتدا از روستاهای شهرستان بهبهان آغاز شد که بدلیل نبود نیرو و امکانات مناسب به منطقه حفاظت شده "خائیز" سرایت کرد که نیارمند همکاری بیشتر ستاد بحران خوزستان هستیم.

وی گفت: اگرچه بالگردی از خوزستان به منطقه اعزام شد اما با شدت باد همچنان آتش سوزی در این منطقه حفاظت شده ادامه دارد و نیازمند هواپیمای ایلوشین هستیم که قرار است از بوشهر به منطقه اعزام شود.

وی بیان کرد: با ادمه وحشتناک و گستره این آتش سوزی خطر به شدت حیات وحش منطقه حفاظت شده خائیز را تهدید می کند.

او همچنین خواستار همکاری جدی ستاد مدیریت بحران استان های همجوار به ویژه استان خوزستان و تجهیزات از جمله آبپاش و همچنین بالگرد به دلیل سخت گذر بودن و پراکنش آتش در منطقه شد.

منطقه حفاظت شده "خاییز" " با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار یکی از هفت منطقه حفاظت شده استان کهگیلویه وبویراحمد است که در فاصله ۱۵ کیلومتری از جنوب به بهبهان، از شرق به پل "پادوک" در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون متصل است که هم اکنون بدلیل نبود امکانات مناسب آتش در این منطقه زبانه می کشد.

شاخص ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده خائیز "کل" و بز به شمار می رود و براساس بررسی سازمان حفاظت محیط زیست، از مطلوب ترین زیستگاه های کل و بز در کشور است

این منطقه در حوزه استحفاظی شهرستان گچساران، کهگیلویه و بهبهان در استان خوزستان واقع شده است که با وجود روستاهای اطراف این منطقه وتعارض منافع آنها، هر ساله بخشی از این منطقه بکر در آتش خاکستر می شوند و نیازمند چاره جویی برای پیشگیری از آتش سوزی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.