مدت هاست که موضوع تشکیل ناتوی آسیایی از سوی آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف ناتو در رسانه های مختلف روایت شده، اما هر چه زمان به جلو پیش می رود مشخص می شود اهداف مهمی پشت پرده تشکیل این ناتو وجود دارد.

تشکیل ناتوی آسیایی یا مقابله با روسیه و چین؟

به گزارش قدس آنلاین، امروز روزنامه چینی نوشت: ناتو، اروپا را درگیر بحران‌های عدیده‌ای کرده و حال آمریکا سعی دارد با ایجاد یک ناتوی آسیایی، پای آن را به منطقه آسیا-اقیانوسیه بکشاند اما این طرح موجب تحریک کشورهای منطقه خواهد شد و محکوم به شکست است.

این در حالی است که سال گذشته پایگاه خبر «کانورسیشن» در گزارشی به این نکته اشاره کرد که در نشست پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در «ویلنیوس» لیتوانی موارد مهمی در دستور کار قرار داشت. از جمله کشورهای که در این نشست حضور داشتند چهار رهبر از منطقه آسیا-اقیانوسیه از جمله آنتونی آلبانیز نخست‌ وزیر استرالیا، کریس هیپکینز نخست‌ وزیر نیوزیلند، فومیو کیشیدا نخست ‌وزیر ژاپن و یون سوک یول رئیس‌ جمهور کره جنوبی بود. این چهار نفر برای دومین سال متوالی پس از نشست سال گذشته ناتو در مادرید در این گردهمایی حضور داشتند.

این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود نوشته بود: چرا چهار تن از سران منطقه آسیا-اقیانوسیه در اجلاس سران کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی به صورت منظم شرکت می کنند؟

در این زمینه روزنامه گلوبال تایمز گزارش داد: «غرب با تکیه‌ بر نظریه تهدید چین سعی دارد توجهات را به ناتو و این اجلاس جلب کند. با تلاش‌ های ناتو و آمریکا، به نظر می‌ رسد چین به کلید بقای اروپا تبدیل شده و در سرنوشت جنگ روسیه و اوکراین نقش مهمی دارد. در سه سال گذشته ناتو در اجلاس خود از سران ژاپن، کره جنوبی، نیوزیلند و استرالیا نیز دعوت و تلاش کرده تا یک ناتوی آسیا-اقیانوسیه ایجاد کند. این ائتلاف نظامی که زمانی ادعای ماهیت دفاعی داشت، امروز می‌ خواهد بر کل منطقه آسیا-اقیانوسیه مسلط شود».

از سوی دیگر برخی از رسانه ها در گزارش های خود به این موضوع اشاره کردند که با توجه به اهمیت استراتژیک منطقه آسیای مرکزی، می‌توان انتظار داشت که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، تعامل با شرکای منطقه‌ ای خود را در آسیای مرکزی، افزایش دهد.

براساس این گزارش ها، برخی تصمیم‌ های اتخاذ شده در نشست ویلنیوس ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر امنیت کشورهای آسیای مرکزی تأثیر بگذارد. در واقع، ناتو برای همه روشن کرد که روسیه دشمن سیستماتیک کشورهای غربی است که قرار است یک مبارزه سازش ناپذیر با آن انجام شود. در عین حال، ناتو بر کشورهایی که به نوعی با روسیه تعامل دارند فشار خواهد آورد.

اخیرا در پایان ژوئن سال ۲۰۲۳، نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه،  به هنگام سخنرانی در نشست دبیران شورای امنیت کشورها در اجلاس مربوط به چارچوب «آسیای مرکزی + روسیه» اظهار داشت: «آسیای مرکزی به یکی از اهداف دارای اولویت برای نفوذ اطلاعاتی آمریکا و متحدانش در ناتو تبدیل شده است. هدف واشنگتن و لندن از نفوذ اطلاعاتی و تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی، ایجاد وخامت در اوضاع سیاسی داخلی؛ تحت فشار قرار دادن مقام‌ها و تشکیل قشری از مردم است که ارزش‌ هایی بیگانه با سنت‌ های چند صد ساله مردم آسیای مرکزی را دنبال کنند».

در واقع، آنها ارزش‌ های جوامع غربی را به مردم کشورهای آسیای مرکزی تحمیل می‌کنند و سعی دارند با تغییر شکل فضای فرهنگی-اجتماعی، آنها را از روسیه جدا کنند. این کار توسط سازمان های غیردولتی مختلف و ساختارهای دولتی کشورهای غربی که اخیرا در قزاقستان و سایر کشورهای منطقه فعال شده‌اند صورت می‌ گیرد.

در این راستا گلوبال تایمز با اشاره به اینکه ناتو هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌ گیرد، گزارش داد، این ائتلاف اکنون ضعیف شده و با چالش‌ های زیادی روبرو است. مسائلی مانند انتخابات پارلمانی فرانسه، انتخابات ریاست‌ جمهوری آتی در آمریکا و افزایش هزینه‌ های نظامی در اروپا موجب افزایش نگرانی‌ ها شده و این در حالی است که اعضای ناتو دیگر در بسیاری از مسائل کلیدی، هم‌ نظر نیستند. از این‌ رو، آمریکا حالا سعی دارد با دمیدن در شیپور «تهدید چین» اتحاد را به این ائتلاف تضعیف‌ شده بازگرداند.

این روزنامه چینی نوشت: «حقیقت این است که آمریکا می‌ خواهد از طریق ناتو بر تمام منطقه آسیا-اقیانوسیه مسلط شود و در این راه، اقدام به ایجاد و دامن‌ زدن به تهدیدهای امنیتی در این منطقه کرده است. برخی از کشورهای منطقه مانند ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند نیز در این دام افتاده و در زمینه‌هایی مانند امنیت سایبری و اشاعه اطلاعات نادرست با ناتو همکاری می‌ کنند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.