امنیت به عنوان مهمترین نیاز برای آرامش یک کشور است و ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از بازوان توانای دفاع از حریم کشور از جمله مهمترین نهادها است که نقش اساسی در حفظ حریم میهن اسلامی مان دارد.

نقش اساسی ارتش ایران در حفظ حریم میهن اسلامی/ الگو قرار دادن مدیریت دوران دفاع مقدس، مشکلات را رفع می کند

 

 به گزارش  قدس آنلاین به نقل از مهر، امنیت به عنوان مهمترین نیاز برای آرامش یک کشور است و بدون شک نیروهای مسلح نقش مهمی در ایجاد امنیت برای مردم هر کشور دارند، مسلماً ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از بازوان توانای دفاع از حریم کشور از جمله مهمترین نهادهای کشور ماست که نقش اساسی در حفظ حریم میهن اسلامی مان دارد، لذا ارج نهادن به خدمات و شخصیت های این نهاد یک وظیفه ملی برای هر ایرانی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

از سوی دیگر معرفی ایثارگری های ارتش در سالهای پیش از انقلاب، سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شروع جنگ تحمیلی و پس از قطعنامه 598، برای بسط این روحیه در تمام اقشار جامعه ضروری به نظر می رسد و مطمئنا معرفی ضرورت های وجودی و اقدامات ارتش جمهوری اسلامی می تواند باعث تداوم حماسه آفرینی این رزمندگان سرافراز اسلام در راستای آرمان های انقلاب اسلامی باشد.

آری؛ انقلاب ما در شروع جنگ تحمیلی با فرماندهان و جوانانی مخلص به مصاف ارتشی مجهز رفت و این جوانان در کوران سال های جنگ آبدیده و با تجربه شدند و توانستند موفقیت ها و پیروزی های زیادی را برای ایران اسلامی رقم بزنند.

29 فروردین و سالروز نامگذاری این روز در تقویم ایران به نام "روز ارتش جمهوری اسلامی ایران" با دستور امام(ره) بهانه ای شد تا به مصاحبه با "سرهنگ پیاده ستاد سید ابوالقاسم کریمی حسینی" یکی از فرماندهان دلاور دفاع مقدس و فرمانده حال حاضر تیپ 258 تکاور شهید سرلشگر مصطفی پژوهنده شاهرود بپردازیم.

نقش ارتش در پیروزی انقلاب به هفت مرحله تقسیم می شود

فرمانده تیپ 258 تکاور شهید سرلشگر مصطفی پژوهنده شاهرود در این گفتگو با بیان اینکه شاید بتوان نقش ارتش در پیروزی انقلاب را به هفت مرحله تقسیم کرد، گفت: مرحله اول به پیش از پیروزی انقلاب برمی گردد که در آن سالها شاهد بودیم کارکنان و بدنه ارتش با انقلاب همکاری داشتند، اعلامیه های حضرت امام(ره) را منتشر می کردند، شهید صیاد شیرازی و امیر دادبین (فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش) از سرآمدان این انقلابیون بودند که مخفیانه در این زمینه فعالیت های چشمگیری داشتند، حرکت انقلابی نیروی هوایی ارتش در 19 بهمن و تخلیه پادگان های در آن زمان هم از اقدامات مهم ارتش پیش از پیروزی انقلاب بود.

سرهنگ پیاده ستاد سید ابوالقاسم کریمی حسینی تصریح کرد: مرحله دوم پس از پیروزی انقلاب تا شروع جنگ تحمیلی بود، همانگونه که در تاریخ انقلاب به ثبت رسیده است گروهکهای معاند انقلاب در روزهای آغازین سعی داشتند با دسیسه چینی جنگ قومیت ها را در ایران به راه اندازند و در کردستان، گنبد، نقده و ... ادعای استقلال طلبی سردادند که ارتش با فرمان امام(ره) وارد عمل شد و با کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ضد انقلاب درگیر و پس از 48 ساعت به این قائله پایان داده و آرامش و امنیت را به این نقاط میهن مان بازگرداند.

وی مرحله سوم را از شروع تا پایان سال اول جنگ تحمیلی بر ضد ایران دانست و افزود: سیاستهای غلط رئیس جمهور وقت (بنی صدر) در کاهش مدت خدمت مقدس سربازی از 24 ماه به 18 و سپس به 12 ماه از یک طرف و انتخاب محل خدمت کادر ارتش توسط خودشان از طرف دیگر، باعث خالی شدن پادگان ها و توزیع نامناسب نیروی انسانی ارتش در سطح کشور شده بود و وقتی ارتش بعث عراق با 12 لشگر به میهن اسلامیمان حمله کرد فرماندهان ما با تیزهوشی ابتکار عمل جنگ را بدست گرفته و علیرغم وجود کوهی از مشکلات، در مقابل بعثیان عراقی ایستادند و آنها را متوقف کردند که عملیات هایی مانند تپه چشمه، توکل و... در این ایام بود.

فرمانده تیپ 258 تکاور شهید سرلشگر مصطفی پژوهنده شاهرود خاطرنشان کرد: مرحله چهارم به بیرون راندن دشمن از خاک ایران بر می گردد، درست در همان ایامی که بنی صدر ملعون از کشور فرار کرد شهید صیاد شیرازی مجددا به ارتش بازگشت و با یک حرکت وحدت آفرین به احیای قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) پرداخت که در نتیجه آن برادران سپاه در کنار ارتشیان، دوشادوش هم به مبارزه با دشمن بعثی پرداختند، شکست حصر آبادان، آزادسازی خرمشهر با عملیاتهای طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس قسمتی از دستاوردهای رزمندگان اسلام در این دوره بود.

کریمی حسینی مرحله پنجم را تعقیب و تنبیه ارتش متجاوز عراق ذکر کرد و اظهار داشت: دشمن بعثی را در عملیاتهای خیبر و جزایر شمالی و جنوبی مجنون از کرده اش پشیمان کردیم و در عملیات والفجر 8 موفق شدیم شبه جزیره فاو عراق را آزاد ساخته و در کربلای پنج تا نزدیکی های بصره پیش برویم که مسلما درس عبرتی برای ارتش متجاوز عراق بود.

اجرای رزمایش ها و آموزش لازم برای حفظ آمادگی دفاع در بالاترین سطح ممکن

فرمانده تیپ 258 تکاور شهید سرلشگر مصطفی پژوهنده شاهرود خاطرنشان کرد: مرحله ششم به پذیرش قطعنامه 598 برمی گردد در آن ایام علیرغم اعلام آتش بس ارتش مزدور عراق که از آمریکا دستور می گرفت از غرب و جنوب به کشورمان حمله کرد که نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به کمک برادران سپاه پاسداران آمده و درس عبرتی دیگر به دشمنان خود دادند و صفوف تو خالی منافقان کوردل که از غرب به سمت کرمانشاه در حرکت بوده و از قصر شیرین هم گذشته بودند را در گردنه حسن آباد در هم شکستند، نقش شهید صیاد شیرازی در پیروزی عملیات مرصاد انکار ناپذیر است و همین امر باعث شد تا مجاهدین خلق(منافقین) کینه شهید صیاد شیرازی را در دل خود نگه داشته و نهایتا در بامداد 21 فروردین 1378 در یک عملیات تروریستی و بصورت کاملا ناجوانمردانه این سردار اسلام را در مقابل دیدگان فرزند برومندش به فیض شهادت برسانند.

کریمی حسینی همچنین مرحله هفتم را به بعد از پایان جنگ مثال زد و با یادآوری اینکه در آن ایام منافقان از پایگاه های خود در خاک عراق استفاده کرده و عملیات های تروریستی خود بر علیه مسئولان کشورمان را در دستور کار قرار داده بودند، گفت: ارتش برای حفظ و حراست از مرزهای غربی کشور به کمک نیروی انتظامی آمده و استفاده دشمنان از این مرزها برای ورود به کشور را سخت کردند و در حال حاضر نیز با انجام رزمایش ها و آموزشهای لازم آمادگی خود را در بالاترین سطح ممکن نگه داشته و در دوران صلح در مقابله با بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و... با تمام توان و امکانات به کمک هموطنانشان می شتابد.

تاکید بر تهیه امکانات رفاهی پرسنل ارتش

فرمانده تیپ 258 تکاور شهید سرلشگر مصطفی پژوهنده شاهرود یکی از راه های نگه داشتن آمادگی نیروهای مسلح در بالاترین سطح ممکن را تهیه امکانات رفاهی برای آنها و خانواده های آنها دانست و افزود: بیمارستان تخصصی قلب "502 ارتش" و بیمارستان "خانواده ارتش" در راستای درمان تخصصی پرسنل ما است که حاصل تلاش فرماندهان ارشد ارتش است اما درمانگاه شبانه روزی، دندانپزشکی فعال و تهیه آمبولانس برای اعزام بیماران به مراکز درمانی سطح شهرستان نیز از اقدامات ما برای رفاه حال کارکنانمان و خانواده ایشان است.

کریمی حسینی، تجهیز پارک کوی سازمانی، راه اندازی باشگاه بدن سازی بانوان، احیا و مرمت سینمای پادگان، نمایش فیلم برای کارکنان و خانوادهایشان، برگزاری مراسم ملی و مذهبی، دیدار مستقیم با کارکنان و خانواده های آنها و ... را از دیگر اقدامات این فرماندهی برای رفاه کارکنان کادر و وظیفه آن برشمرد.

کوچکترین احساس خطر در رابطه با این مرز و بوم، جوانان را به میدان خواهد کشاند

فرمانده تیپ 258 تکاور شهید سرلشگر مصطفی پژوهنده شاهرود همچنین با تاکید بر اینکه دشمنان داخلی و خارجی ایران اسلامی می دانند که از طریق نظامی نمی توانند خدشه ای به ما وارد کنند خاطرنشان کرد: دشمنان با تهاجم و شبیخون فرهنگی و به عبارتی جنگ نرم وارد میدان عمل شده اند و سعی در منحرف ساختن جوانان ما دارند، اما غافل از اینکه جوانان امروزی ما فرزندان همان بزرگ مردان تاریخ ساز زمان انقلاب و رزمندگان دفاع مقدس هستند.

کریمی حسینی افزود: جوانان ما همان هایی هستند که همواره و در همه عرصه ها به دعوت رهبر انقلاب، عاشقانه لبیک می گویند، جوانان امروز ما مثل همان جوانها هستندکه اگر کوچکترین احساس خطری در رابطه با کشور و آب وخاک خود بکنند در خط مقدم دفاع، از جان و مال خود خواهند گذشت.

وی تصریح کرد: اما آنچه به عنوان سفارش برای جوانان دارم، ادامه راه شهدا این پرچمداران عزت و غیرت ایرانیان، حفظ وحدت، توسل به انبیاء و ائمه اطهار(ع)، تابع ولایت فقیه بودن به عنوان محور انسجام و وحدت، تلاش در جهت ارتقاء علم و آگاهی و هرچه بهتر کردن وضعیت موجود جامعه با استفاده از تجارب گذشته و نگاه به آینده است.

ضرورت انتقال ارزش های انقلاب به نسل جوان

فرمانده تیپ 258 تکاور شهید سرلشگر مصطفی پژوهنده شاهرود بر ضرورت انتقال ارزش های انقلاب به نسل جوان تاکید کرد و افزود: قشر جوان در هر جامعه‎ای به لحاظ برخورداری از توان، انرژی و استعدادهای فراوان قادر است، نقش تعیین کننده‎ای در آینده آن جامعه داشته باشد.

کریمی حسینی با بیان اینکه جوانان در هر جامعه‎ای سرمایه اصلی آن جامعه‎ محسوب می‎شوند که می‎توانند زمینه‎های رشد و پیشرفت‎ را در عرصه‎های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، هنری، ‌ورزشی و ... فراهم کنند اظهار داشت: در کشور ما نیز نسل جوان، سهم بزرگی از تحولات و پیشرفت های کشور بر عهده داشته و شاهد حضور جوانان در عرصه‎های مختلف از شکل‎گیری انقلاب گرفته تا پیروزی آن و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و هستیم.

کریمی حسینی افزود: پس باید خودباوری و اعتماد به نفس را در جوانانمان تقویت و آنها را با عملکرد نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس آشنا کنیم تا بدانند چگونه با دست خالی و با تکیه بر سلاح ایمان و اطاعت از ولایت فقیه، دشمن را از پای درآورده ایم، باید دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و نظامی دفاع مقدس در سطوح داخلی و خارجی را به جوانانمان معرفی کنیم و دفاع مقدس را الگو قرار دهیم و درس بگیریم تا به ارتقاء و پیشرفت دست پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم مدیریت جهادگران دوران دفاع مقدس را الگوی خود قرار دهیم دیگر در سطح کشور مشکل مدیریتی نخواهیم داشت بیان کرد: این امر کمک شایانی به ما برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری امسال با نام "اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی" خواهد کرد.

ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات خدمات ارتش در زمان جنگ را قبول ندارم

فرمانده تیپ 258 تکاور شهید سرلشگر مصطفی پژوهنده شاهرود عملکرد ارتش در طول عمر انقلاب و بویژه در دفاع مقدس را بسیار چشمگیر دانست و با بیان اینکه مخالف این امر است که عده ای می گویند در این خصوص اطلاع رسانی و تبلیغاتی مناسبی نشده است، افزود: ضعف در این خصوص را قبول ندارم، ما همیشه و مخصوصا در زمان جنگ سعی کرده ایم حفاظت گفتار را رعایت کنیم تا عملیاتهای ما با موفقیت انجام شود، همکاران ما برای تبلیغات در حد مقدورات، تلاش کرده اند و دیگر بر عهده رسانه هاست که این تلاشها را به مردم انعکاس دهند که انصافا رسانه ها اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری نیز در این راه گامهای خوبی برداشته اند. از سوی دیگر شهدای ارتش مانند شهید صیاد شیرازی، شهید دوران، شهید بابایی و ... بهترین و بزرگترین تبلیغ برای ارتش هستند و ما دیگر نیازی به تبلیغ بیشتر نداریم.

کریمی حسینی در خصوص چرایی تهدیدات و تحریم های دشمنان نیز گفت: مردم ایران با وجود تمام فشارهای سیاسی و نظامی وتحریم های دشمنان این مرز و بوم روی پای خود ایستاده و حماسه ای به نام هشت سال دفاع مقدس را در برگ های زرین ایستادگی و پایداری ای مرز و بوم خلق کرده اند و با اقتدار تمام و به برکت رهبری و وحدت کلمه و ولایتمداری مردم در مقابل استکبار جهانی قد علم کرده اند و زیر بار حرف زور استکبار جهانی نرفته و نمی روند.

وی با یادآوری اینکه ما با انقلاب خود ثابت کرده ایم که به هیچ کشوری وابسته نیستیم تصریح کرد: مستقل بودن هزینه دارد و هزینه آن هم مقاومت، ایثار و ایستادگی در مقابل تهدیدات است، تا بحال با توجه به داشته هایمان در مقابل تهدیدات و تحریم ها ایستاده ایم، دشمن هر روز یک بهانه جدیدی برای فشار به ما نمایان می کند مثلا در گذشته انرژی صلح آمیز هسته ای ما را بهانه کرده بودند و حتی مدعی بودند "که شما نباید در رابطه با مسائل هسته ای در دانشگاه هایتان صحبت کنید" ولی مردم ما با ایستادگی مجبورشان کردند که به پای میز مزاکره بیایند و غنی سازی ما را به رسمیت بشناسند.

وی افزود: ما نشان داده ایم که تحریم ها و تهدیدات اثری نداشته و اتفاقا باعث وحدت ما نیز شده است، این بدان معناست که وحدت و یکپارچگی و همدلی که مردم ایران در عرصه های مختلف نشان داده اند؛ نتیجه عزمشان برای رسیدن به نقطه اوج ترقی و اعتلای پرچم ایران در تمام عرصه های علمی، دینی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی است.

نیروهای مسلح ایران متناسب با تهدیدات، طرح های دفاعی بازدارنده پیش بینی می کنند

فرمانده تیپ 258 تکاور شهید سرلشگر مصطفی پژوهنده شاهرود خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه پاسداران، نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج و مردم شریف ایران اسلامی متناسب با تهدیداتی که هم اکنون شاهد آن در منطقه به واسطه حضور نیروهای فرامنطقه ای هستیم و با توجه به تجربیاتی که در 8 سال دفاع مقدس کسب کرده ایم، طرح های دفاعی بازدارنده پیش بینی کرده و پا در رکاب و گوش بفرمان رهبر معظم انقلاب هستند.

کریمی حسینی تصریح کرد: این به این معناست که نیروهای مسلح ما جنگ طلب نیستند و تا حالا به هیچ کشوری حمله نکرده و نخواهند کرد، اما اجازه کوچکترین حرکت و یا تعرضی را هم به دشمنان این مرز و بوم نخواهند داد؛ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه تیپ 258 تکاور شهید سرلشگر مصطفی پژوهنده شاهرود با تقدیم 613 لاله به خون خفته، 931 جانباز و یک هزار و 109 آزاده پا در رکاب و آماده اجرای فرامین فرمانده کل قوا است و تا پای جان و آخرین قطره خون برای دفاع از آرمانها و حفظ و حراست از این میهن اسلامیمان ایستاده است.

از دریافت یارانه انصراف دادم

فرمانده تیپ 258 تکاور شهید سرلشگر مصطفی پژوهنده شاهرود همچنین با اشاره به اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها در سطح کشور گفت: طبق فرمایش ریاست محترم جمهور و مسئولان دولتی که اعلام کرده اند، "کسانی که به یارانه نیاز ندارند، انصراف دهند تا بتوانیم در زمینه هایی مانند ارتقای سلامت جامعه، محیط زیست و ... بیشتر به مردم خدمت کنیم"، انصراف داده و ثبت نام نکرده و نمی کنم تا توانسته باشم با این کار گامی در جهت تحقق اهداف نظام و دولت برداشته باشم.

حواشی مصاحبه:

نکته ای که در این مصاحبه قابل توجه بود همان نظمی بود که از گذشته به ارتش نسبت داده و همواره بدنبال آن بودم، جواد غریبی مسئول روابط عمومی تیپ 258 تکاور شهید سرلشگر مصطفی پژوهنده راس ساعت مقرر که از پیش تعیین کرده بودیم، به دفتر مهر آمد و حتی مسافت بین دفتر ما و تیپ 258 تکاور هم محاسبه شده بود، چرا که مطابق سین برنامه ساعت 9:45 در دفتر سرهنگ کریمی وارد شده و پس از یک پذیرایی ساده راس ساعت 10 مصاحبه آغاز شد.

رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط راننده خودروی ارتش و همکاران وی خیلی برایم جالب بود، هرگز از سرعت مجاز تخطی نکرد، در طول مسافت، همگی آنها کمربندهای ایمنی خود را بسته بودند، از خط ممتد عبور نمی کرد و ...

گفتنی است روز 29 فروردین سال 1358، با دستور حضرت امام خمینی(ره) و با هدف جلوگیری از توطئه انحلال ارتش توسط برخی از عناصر معاند نظام به عنوان روز ارتش نامگذاری شده است.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.