شکست روند مذاکرات سازش تشکیلات خود گردان و رژیم صهیونیستی و تهدید اخیر «محمود عباس» رئیس تشکیلات خود گردان به انحلال این تشکیلات نگرانی هایی را در جامعه جهانی
بر انگیخت.

پیامدهای انحلال تشکیلات خود گردان

سفر اخیر «مارتین اندیک» فرستاده آمریکا به خاورمیانه برای تشویق طرفین مذاکره کننده بدون نتیجه به پایان رسید؛ زیرا تفاوت دیدگاه‌ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان کاملا آشکار است. تیم مذاکره کننده فلسطینی شرط ادامه مذاکره را پایان دادن به فعالیت شهرک سازی از سوی اسراییل و آزاد سازی سایر فلسطینیان در بند رژیم صهیونیستی دانسته است. اما این رژیم خواستار تعیین سقف زمانی جدیدی از سوی تشکیلات خود گردان برای ادامه مذاکره شده، زیرا مهلت تعیین شده برای مذاکرت تا روز دهم اردیبهشت ماه جاری به پایان می‌رسد.
به همین دلیل محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان تهدید کرده است که ضمن انحلال این نهاد، استعفای خود را تسلیم شورای مرکزی جنبش فتح خواهد کرد. اگر تهدید محمود عباس جدی تر شود، قطعاً اوضاع سرزمین های اشغالی به لحاظ حقوقی، سیاسی و امنیتی وارد فاز جدید خواهد شد که ممکن است پیامدهای خطرناکی به دنبال داشته باشد. به لحاظ داخلی اگر تشکیلات خود گردان منحل شود، دو حالت به وجود خواهد آمد که هر دو حالت تأثیر فزاینده ای بر اوضاع منطقه و داخل اراضی اشغالی خواهد گذاشت. انحلال تشکیلات خود گردان که به موجب موافقتنامه اسلو در سال 1993 شکل گرفت به مفهوم این است که این سازمان هیچگونه مسؤولیتی در برقراری نظم عمومی فلسطین اشغالی ندارد؛ در این صورت دست جنبش های جهادی برای استفاده از سلاح علیه رژیم صهیونیستی باز خواهد گذاشت.
در حالت دوم رژیم صهیونیستی برای پر کردن خلأ امنیتی بار دیگر کرانه غربی و نوار غزه را اشغال خواهد کرد که به موجب پروتکل های ژنو رژیم اسراییل به عنوان اشغالگر، مسؤول تأمین جانی فلسطینیان خواهد بود.
هر گونه اقدام خشونت آمیز اسراییل علیه مردم فلسطین به لحاظ حقوق بین المللی قابل تعقیب است، زیرا کشور اشغال کننده مسؤول بر قراری نظم در کشور تحت اشغال خود هست. در عین حال قوانین بین‌المللی این اجازه را به جنبش‌های مبارز فلسطینی خواهد داد که با استفاده از هر گونه ابزاری در مقابل اشغالگران صهیونیستی مقاومت کنند. راه دیگری که بسیار پر هزینه است، اقدام شورای امنیت سازمان ملل برای اعزام نیروهای صلح به فلسطین اشغالی خواهد بود که این امر نیازمند قطعنامه شورای امنیت است.
در چنین فضایی خشونتها بار دیگر در سرزمین‌های اشغالی از سر گرفته خواهد شد و با توجه به اوضاع داخلی مصر و وجود چندین جنبش مبارز در صحرای سینا، این امکان وجود دارد که ناامنی های احتمالی فلسطین اشغالی به خارج از مرزهای فلسطین سرایت کند. درنتیجه به نظر می‌رسد محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان اگر احساس کند که روند مذاکرات هیچگونه نتیجه ای به دنبال ندارد، ناچار خواهد شد تا جامعه جهانی را در عمل انجام
 شده ای قرار دهد.
به همین دلیل آمریکا و رژیم صهیونیستی از پیامدهای خطرناک انحلال تشکیلات خودگردان بشدت نگران شده اند و تلاش دارند تا به هر شکلی محمود عباس را به پای میز مذاکره باز گردانند. بازگشت احتمالی تشکیلات خودگردان قطعاً با مخالفت جنبش های جهادی فلسطین مواجه خواهد شد که این امر اختلافات موجود میان تشکیلات خود گردان و حماس را تشدید خواهد کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.