تحلیلگر سابق سیا طی یادداشتی، آمریکا و غرب را نسبت به اعمال تحریمهای بیشتر علیه روسیه و ایران برحذر داشت و افزود: ادامه این وضع می تواند به نابودی بخش انرژی غرب منجر شود.<BR>

تحریم ایران و روسیه ذخایر انرژی آمریکا را نابود خواهد کرد

‫به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «پاول پیلار» تحلیلگر سابق سازمان سیا در یادداشتی که در مجله «نشنال اینترست» آمریکا با تمرکز بر مسائل مربوط به سیاست خارجی منتشر شده، تأکید کرد: دولت آمریکا تحریم های اقتصادی را برای گام نخست خود در بازی شطرنج بین المللی با رقبایش آغاز کرده اما باید بداند که تحریم ها علیه ایران و آنچه قصد دارد علیه روسیه اعمال کند می تواند ذخایر انرژی را نابود کرده و به غرب نیز به همان انداز آسیب برساند.

بنا به اعتقاد این تحلیلگر اسبق سازمان سیا، با توجه به اینکه صادرات نفت و گاز حدود دو سوم از درآمد صادرات روسیه و همچنین نیمی از درآمد دولت این کشور را تأمین می کند، آنچه در نخستین مرحله تحریم های احتمالی علیه روسیه به ذهن خطور می کند، مسئله انرژی است. اما هرگونه مداخله در این صادرات تهدیدی برای ذخایر انرژی کشورهای اتحادیه اروپا نیز خواهد بود چرا که آنها حدود یک سوم از نفت و گاز خود را از طریق روسیه تأمین می کنند.

وی در ادامه افزود: باید اعتراف کرد به دلیل پیچیدگی شبکه های توزیع گاز و همچنین عملکرد پالایشگاه های نفتی، هرگونه اقدامی برای جایگزین کردن ذخایر انرژی اروپا نمی تواند به سادگی و به سرعت صورت پذیرد. اما در این میان ذخایر هیدروکربنی ایران می تواند یکی از بهترین راه حل های میان مدت برای اروپا باشد بدون توجه به عواقب آن. این در شرایطی است که وجود خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه می تواند در نخستین مرحله توزیع گاز در دیگر مناطق اروپا نیز مطرح شود. چنین اقداماتی در کنار هرگونه صادرات گاز طبیعی مایع از ایران قطعا گزینه ها را افزایش خواهد داد و هرگونه خطری را برای غرب در صورت اعمال تحریم علیه روسیه و یا حتی تهدید به تحریم خواهد کاست.

‫تحلیلگر سیا همچنین با اشاره به این که افزایش صادرات نفت ایران به دلیل قیمت جهانی آن که بیشتر قابلیت چانه زنی دارد، حتی در صورت عدم تحریم مسکو باز هم درآمد نفتی روسیه را کاهش خواهد داد، تأکید کرد: در کارزار تحریم ها علیه ایران، ابزار با هدف اشتباه گرفته شده و این تحریم ها در شرایطی اعمال شده که توجه کمتری به آسیب های آن برای منافع خود ما شده است. و هم اکنون در بن بستی که با روسیه در خصوص اوکراین بوجود آمده آسیب دیگری نیز رخ داده که شایان توجه است: تحریم ها علیه ایران نفوذ ما بر ولادیمیر پوتین را کاهش داد.

وی همچنین هشدار داد: آنچه ما باید در جریان تحریم ها نگران آن باشیم این است که روسیه ممکن است در عوض حفظ درآمدهای صادرات خود و همچنین حفظ نفوذ در بخش انرژی، وسوسه شود که در مذاکرات با ایران خدشه وارد کند طوری که تحریم ها علیه ایران پابرجا بماند و ایران همچنان از مشارکت کامل خود در بازارهای نفت و گاز باز بماند.

پیلار با اشاره به لزوم پیشبرد مذاکرات با ایران و نتایج مطلوب آن برای غرب تأکید کرد: بن بست کنونی ما با روسیه در خصوص اوکراین دلیل دیگری است که بر ضرورت توافق با ایران بر سر برناماه هسته ای اش می افزاید.

این استاد مطالعات امنیت در دانشگاه جرج تاون در پایان خاطرنشان ساخت: پیش بردن نبردی اقتصادی علیه 2 دشمن متفاوت به صورت همزمان دشوار است. آمریکا پیش از این نیز در زمان ریاست جمهوری «توماس جفرسون» تلاش کرد تا تحریم هایی را در سال 1807 به طور همزمان علیه انگلیس و فرانسه اعمال کند با این تصور که این اقدام می تواند این قدرت های اروپایی را وادار به ترک آمریکا کند. اما این تحریم ها شکستی مفتضحانه بود چرا که آسیبی چشمگیر برای اقتصاد آمریکا به دنبال داشت و تأثیر آنچنان مطلوبی نیز بر رفتار انگلیس و فرانسه نداشت. برخی مسائل هرگز تغییر نخواهند کرد، حتی پس از تبدیل شدن به یک ابرقدرت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اره خب IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    1 0
    شما به همين خيال باشيد بزاريد تحريما پدر مردم رو در بياره شايد امريکاهم کمي ضرر کرد!!!!!!!!!!!
  • فهيم IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    آمريکا و روسيه ، جايي نمي خوابند که زيرشان خيس شود.تاريخ نشان داده منافع کشورها در گرو بهره هوشي سياستمداران آنها است ، که هميشه در هر بحران منافع ملي خود را حفظ کرده اند. نتيجه: 1-آيا در بحران هاي منطقه اي منافع کشور عزيرمان ايران حفظ مي شود ؟ 2-آيا در هر بحراني که در منطقه آغاز مي شود منافع ملي ما در خطر واقع مي شود ؟ 3-آيا سياست گذاري ملي ما ، توان عبور از ميان بحران هاي سياسي را دارد ؟ 4-ايا سياست گذران ما ، راه حل هاي منطقي و سنجيده ، براي موانع پيش آمده در برابر بحران ها را دارند ؟