پروین محمدی: قدس ویژه خراسان - از سال گذشته تاکنون 12 عمل پیوند کبد با موفقیت در مرکز پیوند منتصریه مشهد انجام شده است.<BR>

انجام 12 عمل موفقیت آمیز کبد در بیمارستان منتصریه مشهد

این خبر را دکتر علی اصغر یارمحمدی رئیس مرکز آموزشی و پژوهشی و درمانی منتصریه در جمع خبرنگاران به مناسبت روز جهانی هپاتیت (ششم مردادماه) اعلام کرد و گفت: با وجود تمام مشکلات و کمبودهای مالی این مرکز تیم پیوند کبد این بیمارستان عملکرد موفقی داشته است.
دکتر حمیدرضا بهرامی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به آمار مبتلایان به هپاتیت B و اهمیت پیشگیری از ابتلا به این بیماری افزود: خوشبختانه با انجام واکسیناسیون هپاتیت B از سال 72 برای نوزادان آمار مبتلایان زیر 25 سال کاهش چشمگیری داشته و از 2/18 درصد، هزار مبتلا به هپاتیت B در سال 89 به 5/9 درصد هزار ابتلا در سال 92 رسیده است.
وی تصریح کرد: با توجه به خطراتی که این بیماری دارد اطلاع رسانی در اولویت برنامه‌های بهداشتی قرار گرفته و سازمان جهانی بهداشت نیز به مناسبت روز جهانی هپاتیت سال دو هزار و 16 شعار «از کبد خود مراقبت کن و به فکر هپاتیت باش» را اعلام کرده تا مردم با ارتقای آگاهی و خود مراقبتی از ابتلا به این بیماری خطرناک مصون بمانند. از این رو چنانچه راه‌های ورود ویروس هپاتیت را به بدن بدانیم و با روشهای پیشگیری آشنا شویم یقیناً کاهش قابل ملاحظه‌ای در بروز این بیماری خواهیم داشت.
وی تمامی ترشحات بدن فرد آلوده را عامل انتقال ویروس هپاتیت B دانسته واضافه کرد: هرگونه تماس حتی از طریق جفت و مادر به کودک یا استفاده از وسایل تیز و برنده نظیر سرنگ، سوزن، تیغ و... بیمار مبتلا می‌تواند عامل انتقال ویروس شود که تنها راه ایمنی افراد آگاهی آنان نسبت به پیشگیری از این بیماری است.
دکتر بجدی رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) و عضو هیأت علمی دانشگاه مشهد نیز با اظهار این مطلب که در حال حاضر حدود110 هزار حامل هپاتیتB در استان داریم، گفت: تشخیص بیماری و شروع درمان قبل از پیشرفت بیماری و صدمه جدی به کبد از مسایل مهمی است که باید به آن توجه شود، زیرا این بیماری در شیرخوارگی علامتی ندارد و تا زمانی که پیشرفته شود و به نارسایی کبد منجر گردد و یا سیروز اتفاق بیفتد کار از کار گذشته است. بنابراین به منظور پیشگیری برنامه ایمن سازی برای شیرخواران، به طور روتین انجام می‌شود. کسانی هم که در خانواده یک نفر مبتلا به هپاتیت B دارند با مراجعه به مراکز بهداشت می‌توانند از واکسیناسیون رایگان استفاده کنند. اما افرادی که در حرفه پزشکی و پیراپزشکی و... هستند مانند دانشجویان دندانپزشکی، جراحان، پرستاران و... باید واکسن هپاتیت را در سه نوبت دریافت کنند و این اقدام را جدی تلقی نمایند. افزون بر آن همه مردم باید با راه‌های انتقال ویروس آشنا شوند و با رعایت موازین بهداشتی از ابتلا جلوگیری نمایند.
وی درخصوص هپاتیت «C» هم گفت: هپاتیت C عمدتاً در معتادان تزریقی بروز می‌کند و معمولاً در خانواده‌ها نیست و به یکدیگر منتقل نمی‌کنند، یعنی زن و شوهر بیماری را به هم منتقل نمی‌دهند و عمدتاً کسانی که سابقه اعتیاد تزریقی دارند یا خالکوبی کرده و یا زندانی بوده‌اند، احتمال خطر هپاتیت C برایشان وجود دارد.
دکتر بجدی با تأکید بر این موضوع که در صورت تشخیص زودهنگام هپاتیت C درمان شدنی است، اضافه کرد: بیماران مبتلا به هپاتیت C در صورت تشخیص بهنگام و درمان بین 50 تا 70 درصد پاک می‌شوند، در حالی که هپاتیت B با درمان فقط کنترل شده، ولی پاک نمی‌شود و باقی می‌ماند.
دکتر جویا مدیر پیشگیری و مبارزه بابیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه نیز با تأکید بر اهمیت اطلاع رسانی در پیشگیری از ابتلا به هپاتیت اظهار داشت: سالانه برای صدهزار تولد یک میلیون و دویست هزار دز واکسن هپاتیت B استفاده می‌شود که با احتساب هر واکسن حدود 20 تا 30 هزار تومان مبلغ قابل توجهی به خاطر پیشگیری از بیماری در این گروه سنی هزینه می‌گردد.
از این رو بهترین موضوع اطلاع رسانی و آشنایی مردم با راه‌های انتقال هپاتیت B و پیشگیری از آن است.
دکتر حسین پور کارشناس مسؤول پیشگیری از هپاتیت معاونت بهداشتی دانشگاه نیز با اعلام شماره تلفن 09686 از مردم خواست برای انجام مشاوره درخصوص هپاتیت با این شماره تماس بگیرند.
173 بیمار در نوبت پیوند کبد
دکتر علی اکبریان عضو انجمن پیوند اعضای ایران و استادیار جراحی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به زحمات و تلاش 15 ساله دانشگاه برای راه اندازی تیم پیوند کبد در مشهد اشاره و یادآور شد: پس از 15 سال تلاش، سال گذشته نخستین عمل پیوند کبد با موفقیت در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی منتصریه انجام شد و تاکنون 12 مورد عمل پیوند کبد داشتیم که صد درصد موفق و بیماران شرایط رضایت بخشی دارند.
وی با بیان این مطلب که نشانه‌های هپاتیت پنهان است و گروه‌های پرخطر باید تحت آزمایش قرار بگیرند، تصریح کرد: 15 تا 25 درصد از مبتلایان به هپاتیتB در نهایت مبتلا به عوارض سیروز، سرطان کبد یا هپاتیت‌های برق آسا و نارسایی برق آسای کبد می‌شوند و با از دست دادن عملکرد کبد مواجه می‌گردند.
عضو شورای عالی مرکز تحقیقات جراحی سرطان خاطرنشان کرد: از سال گذشته که پیوند کبد به طور رسمی در مشهد انجام شده 173 بیمار در نوبت پیوند کبد قرار گرفته‌اند و از این شمار 68 نفر به علت هپاتیتB و C در فهرست انتظارند.
دکتر خالقی مسؤول هماهنگی پیوندهای این مرکزنیز در پایان به ضرورت فرهنگسازی درخصوص پیوند از مرگ مغزی تأکید کرد و گفت: تاکنون از 173 نفر بیمارانی که منتظر پیوند کبد بوده‌اند 17 نفر آنها فوت شده‌اند که در صورت اهدای عضو از مرگ مغزی شاید چنین اتفاقی نمی‌افتاد. بنابراین باید هر چه بیشتر از طریق رسانه‌ها برای اهدای عضو از مرگ مغزی اطلاع رسانی شود تا مردم به اهمیت این موضوع آگاه شوند و به کمک بیماران نیازمند پیوند بشتابند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.