قدس آنلاین _ هنگامه طاهری _ پرفسور صمیمی گفت: از آنجا که در عصر اقتصادی حاضرپول در دست مردم صرف کالاهای مصرفی می شود , جمع آوری آن توسط شرکتهای سرمایه گذاری خصوصی و استفاده در امور مولد, باعث رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال می شود.

جمع کردن پول مردم در شرکتهای سرمایه گذاری مثبت است/مردم چون اعتماد ندارند پولشان را دربانکها میگذارند/دولت تضمین کند هم به سود خودش است هم مردم

پرفسور اﺣﻤﺪ ﺟﻌﻔﺮی ﺻﻤﻴﻤﻲ ضمن اظهار مطلب فوق در باره شرکتهای سرمایه گذاری ای که با فروش برگه های سهام اقدام به جمع آوری پول در گردش مردم و سرمایه گذاری در پروژ ه های خود به عنوان بخش خصوصی می کنند گفت: یکی از راه های تامین سرمایه گذاری در اقتصاد پس اندازاست که به شکلهای مختلف از جمله ساخت کارخانه, ساختمان مسکونی و غیر مسکونی, راه و...صورت می گیرد.در این زمینه گاهی دولت  وارد عمل می شود بدین طریق که یا اوراق مشارکت به فروش می رساند یا بخش خصوصی  اقدام کرده و با فروش برگه سهام مبلغی سود به حساب سهامداران واریز می کنند.
وی اظهار داشت: در خیلی از کشورها به جای دولت , شرکت های خصوصی مانند شرکتهایی که در ایران با مشارکتهای مردمی اقدام به ساخت پروژه های فرهنگی و تفریحی می کنند دست به این کار میزند ... که اگر خوب انجام شود دیدگاه منفی مردم - بخصوص در کشورهای در حال توسعه - نسبت به سرمایه گذاران تصحیح می شود.
او با اشاره به اهمیت اعتماد در اقتصاد تصریح کرد: علت این که مردم در ایران حاضرند پولشان را با سود کمتر در بانکها بگذارند همین عدم اعتماد است. چرا که برخی سرمایه گذاریها با سود بالاتر ریسک بیشتری هم دارد.
پرفسور صمیمی در این مورد افزود: آنچه توسط دولت باید انجام شود نظارت دقیق است. چون مردم عادی کل مطالب قرارداد را نمی خوانند و هر جایی که مسوولانِ چنین پروژهایی بخواهند امضا می کنند. لذا با توجه به این که کارایی و دقت و بهره وری بخش خصوصی در مقایسه با بخش دولتی بهتر است و سرمایه را هدر نمی دهد و باری بر دوش دولت نیست, خوب است. اما دولت باید نقش ضمانت و نظارتی را بر عهده بگیرد تا مردم راحت ترو با اعتماد بیشتر سرمایه گذاری کنند.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: چنانچه دولت مثل اوراق مشارکت, این قراردادها را ضمانت کند نه تنها به نفع دولت است بلکه اثرات فرهنگی و اجتماعی بسیار خوبی هم خواهد داشت چرا که سهامدار حتی با خرید سهام خود را مالک آن پروژه می داند و این احساس سهام دار بودن هم به نفع سهام دار است هم به نفع جامعه.
وی اضافه کرد: توجه داشته باشید اگر این پروژه ها توسط بخش خصوصی داخلی انجام نشود, باید توسط دولت و با فساد بیشتر و کارایی کمتر انجام شود.
به گفته وی: برای تشویق مردم به این سرمایه گذاریها و رفع ابهامات در زمینه بازگشت سرمایه و سود, دولت باید نظارت بیشتری به عمل آورد.
وی یادآور شد: فروش سهام توسط این شرکتها در حقیقت برای مردم دارایی و برای شرکت بدهی محسوب می شود. بنابراین شرط اساسی موفقیت این گونه سرمایه گذاریها تشویق مردم به مشارکت و ایجاد اعتماد با نظارت دولت است.

 لازم به ذکر است مدتی است شرکت های خصوصی با وعده ساخت پروژه های میلیاردی اقدام به فروش سهام  به مردم کرده و هر یک طبق قوانین خاص خود  با مردم قرارداد می بندند. در همین راستا جهت بررسی  فواید یا مضرات این اقدام و نقش اقتصادی آن در جامعه  گفتگوی فوق انجام شد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.