۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 225723

قدس آنلاین: امام (ع) فرمودند: سفرت را با صدقه‏ آغاز کن، و هر وقت قصد کنى راهى سفر شو، و آیة الکرسى را بخوان‏.<BR>

چگونگی رفع کراهت سفر در روزهای خاص

به گزارش قدس آنلاین، با اتمام ماه مبارک رمضان بار دیگر بازار سفرهای تابستانی رونق می گیرد از این رو به برخی از آداب سفر برگرفته از آیات و روایات اشاره می شود.
به طور کلی در قرآن کریم پنج بار کلمه "سیروا" آمده که با این عبارت خداوند دستور به سیر و سفر در روی زمین را داده است. مانند این آیه شریفه "قُلْ سیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللهُ یُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ" (عنکبوت، 20)؛ بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است؟ سپس خداوند (به همین گونه) جهان آخرت را ایجاد مى‏کند؛ یقیناً خدا بر هر چیز توانا است.
علاوه بر این خداوند در آیه 44 سوره مبارکه حج سفر و سیر و سیاحت در زمین را عامل بالا رفتن قدرت تعقل و اندیشه دانسته و می فرماید: "أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا"
همچنین در آیه 15 سوره مبارکه ملک می فرماید: "هوَالذّى جَعَلَ لَکُمُ الاَرضُ ذَلُو لاً فَامْشُوا فى مَناکِبِها و کُلُوا مِنْ رِزْقِهِ"؛ او آن خدائى است که زمین را براى شما نرم و هموار گردانید. پس شما در پستى و بلندى‌هاى آن حرکت کنید و روزى او را خورید.
این آیات شریفه همه بر اهمیت سفر و نگاه خاص اسلام به این مهم دلالت دارند که تفسیر آنها را می توان در کلام معصومین (ع) در ارتباط با سفر و سیاحت یافت.
آنچنان که امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: مسافرت کنید که در آن پنج فایده است: اندوه زدایی، درآمدزایی، دانش افزایی، ادب آموزی و همراهی با شرافتمند. (مستدرک الوسائل، ج 8، ص 115)
رسول اکرم (ص) می فرمایند: شبانه مسافرت کنید زیرا زمین آنگونه که در شب پیموده می شود در روز طی نمی شود. (مفاتیح الحیات، ص 181)
ایشان می فرمایند: نشانه شرافت و شخصیت فرد این است که هنگام سفر توشه اش خوب و دلپسند باشد. ایشان همچنین در وصیت به امیرمومنان (ع) فرموده اند: ای علی! به تنهایی سفر نکن، چراکه شیطان همراه تنها است.
(الکافی، ج 8، ص 303)
از پیامبر اکرم (ص) روایت است که هر گاه سفر می کنید با برادران دینی خود خداحافظی کنید، زیرا خدا در سایه دعای آنان برایتان برکت قرار می دهد. (الجامع الصغیر، ج 1، ص 89)
در حدیث 9349 کتاب مستدرک الوسائل آمده است: در سیر و سیاحت و حرکت باشید، زیرا آب در گردش و حرکت، پاک و سالم باشد و چون راکد و بى‌حرکت بماند تغییر رنگ داده زرد و متعفن گردد.
و در آداب سفر از پیامبر اکرم (ص) نقل است: کسی که با همسفر خود بیشتر مدارا کند پاداشش بیشتر و نزد خدا محبوب تر است. (الکافی، ج 2، ص 120)
حمّاد بن عثمان روایت کرده است که از امام صادق (ع) پرسیدم: آیا سفر در روزهاى مکروه، مانند چهارشنبه و غیر آن، کراهت دارد؟ امام (ع) فرمودند: سفرت را با صدقه‏ آغاز کن، و هر وقت قصد کنى راهى سفر شو، و آیة الکرسى را بخوان‏. (الفقیه، ج 3، ص 138)
رسول خدا (ص) می فرمایند: از آداب سفر این است که همسفران هزینه سفر را پیشاپیش جدا و مشخص کنند که مایه آرامش خاطر و نیکویی آنها است. (الفقیه، ج 2، ص 278)
انتهای خبر/


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.