رییس جهاد دانشگاهی گفت:سیکل نظام ملی علم و فناوری در کشور کامل نیست و به همین دلیل نمی توان برنامه ریزی درستی در زمینه تولید علم، تبدیل علم به فناوری، تبدیل فناوری به محصول و خدمات و ایجاد بازار برای تولیدات ارایه کرد.<BR>

رییس جهاد دانشگاهی:سیکل نظام ملی علم و فناوری در کشور باید کامل شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر حمیدرضا طیبی اظهار کرد: باید روش هایی اتخاذ کرد که بر اساس آن نیازهای کشور مشخص و به مراکز توانمند در تولید محصولات و خدمات اعلام شده تا بر اساس نیازهای کشور محصولات تولید و ارایه شود.

وی افزود: همچنین باید کارفرمایان دولتی موظف شوند محصولات داخلی راکه با کیفیت و استاندارد مورد تایید و مطابق با نیازهای کشور تولید می شود، خریداری کنند.

طیبی گفت: در بخش خصوصی نیز لازم است وزارت صنایع با تنظیم حقوق و عوارض گمرکی مناسب شرایطی را ایجاد کند تا مراکزی که نیاز دارند به استفاده از این محصولات ترغیب شوند.

وی اظهار کرد: به این طریق علومی که در کشور تولید می شود، می تواند به ثروت ملی تبدیل شده و اقتصاد ما اقتصادی متکی بر تولید ملی دانش بنیان کشور باشد.

طیبی گفت: یکی از مشکلات اساسی که جهاد دانشگاهی و بسیاری از شرکت های بخش خصوصی و دانش بنیان که با آن روبه رو هستند، نبود تقاضا برای تولید محصولات داخلی است که در صورت توجه به امر برنامه ریزی دقیق می توان این مشکلات را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در زمینه های علمی و اجرایی توانمندی بالایی دارد، اظهار کرد: ازطریق کمیسیون علم و فناوری این موضوع با دولت مطرح شده است تا جهاد دانشگاهی نیز بتواند نقش موثری در شکل گیری نظام ملی علم و فناوری و نوآوری در کشور ایفا کند.

طیبی در ادامه بر لزوم تهیه اسناد توسعه فناوری در صنایع مختلف و اجرایی شدن آنها تاکید کرد و گفت: درحال حاضر صنایع مختلف در کشور ما فاقد اسناد توسعه فناوری است؛ ما به توسعه فیزیکی و اجرای پروژه ها با فناوری و تجهیزات خارجی بسنده کردیم در صورتی که باید برنامه ریزی های منسجمی انجام شود تا همزمان با اجرای پروژه ها توسعه فناوری در سطح ملی نیز حاصل شود.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در زمینه تدوین اینگونه برنامه ها برای رفع مشکلات موجود نیز می تواند با دولت همراهی کند، افزود: بر این اساس جهاد اعلام آمادگی کرده است که می تواند در تهیه اسناد توسعه فناوری با وزارتخانه های مختلف مانند وزارت نفت و صنایع مرتبط با وزارت صنایع مانند صنعت حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و زمینی همکاری گسترده داشته باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.