مهدی توحیدی: قدس ویژه خراسان - استاندار خراسان رضوی گفت: تولید و صنعت استان در جذب منابع مالی از بانکها و فاینانس خارجی با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند. <BR>

کاهش هزینه‌های جابه جایی کالاهای صادراتی در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ما، علیرضا رشیدیان در سومین همایش روسای سازمانهای صنعت معدن و تجارت استانها افزود: یکی از موانع جدی توسعه بخش صنعت و تولید در خراسان رضوی، سرمایه گذاری و تسهیلات بانکی است.
وی با اشاره به مزیتهای اقتصادی خراسان رضوی اظهار داشت: بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) در مشهد سالانه جمعیت 25 میلیون نفری زائر از داخل کشور و 5/1 میلیون نفری از خارج کشور را جذب می‌کند که علی رغم مزیت‌های فراوان، مشکلات اقتصادی زیادی را هم ایجاد می کند.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته سه هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به خراسان رضوی اختصاص یافت، درحالی که حتی یک واحد تولیدی در استان نتوانست به سبب قوانین و مقررات سخت و دست و پاگیر از این تسهیلات استفاده کند؛ این در حالی است که بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌های مختلف دست مسؤولان استان را برای کوچکترین دخالت در رفع موانع جذب تسهیلات بانکی بسته است.
استاندار خراسان رضوی افزود: برای خروج از رکود باید به بخش خصوصی کمک شود، بنابراین باید قوانین و مقررات به نفع بخش خصوصی تغییر کند و دولت در خدمت این بخش باشد تا شاهد رونق تولید و صنعت در کشور باشیم.
وی با اشاره به شرایط خاص اقتصادی استان به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی شمال - جنوب افزود: 30 درصد صادرات کشور به افغانستان و 50 درصد صادرات کشور به آسیای میانه در سال از این مسیر ترانزیتی انجام می‌شود.
وی با اشاره به وجود 6 هزار و 200 واحد صنعتی، معدنی در استان گفت: از کل مواد معدنی شناخته شده در کشور 46 نوع ماده معدنی متعلق به این استان است که مهمترین آنها معدن سنگ آهن سنگان خواف است.
رشیدیان ادامه داد: متأسفانه شرکت ایمیدرو صنعت فولاد بخش سنگان خواف را به مزایده گذاشته است، در حالی که رونق این بخش و جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن نیاز به سرمایه گذاری دولت دارد.
وی به ارتباط مطلوب و منطقی بین بخش خصوصی و مسؤولان دولتی استان اشاره کرد و افزود: چهار کارگروه با مدیریت بخش خصوصی در استانداری به منظور حل مشکلات صنعتگران تشکیل شده است.
وی به مشکلات خراسان رضوی در بخش صادرات اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه صادر کنندگان استانی به محض پیدا کردن بازار صادراتی در یک کشور به دلیل شرایط اقتصاد داخلی به سرعت بازار را از دست می‌دهند.
وی افزود: گران شدن حاملهای انرژی، بالارفتن دستمزد کارگران، مالیاتهای سنگین و... فشار زیادی به بخش صنعت خراسان رضوی وارد کرده است.
استاندار خراسان رضوی در ادامه خواستار کاهش هزینه‌های جابه جایی کالاهای صادراتی، لغو دریافت وجه از کامیونهای، ورودی در مرز شرقی و تسهیل روابط خراسان رضوی با کشورهای آسیای میانه به منظور رونق مبادلات تجاری شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.