لزوم ارائه مجوز نهایی نسل ۳ با پرهیز از عجله و رعایت پیش‌نیازهای فرهنگی، الزام اپراتورها به هزینه‌کرد در بخش‌های فرهنگی و پیش‌شرط‌‌های تحقق نهضت تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن، از موضوعات مطرح‌شده در میزگرد «الزامات ورود به نسل‌های بالاتر تلفن‌ همراه» است.<BR>

اینترنت پرسرعت همراه بدون ملاحظات فرهنگی خطر بزرگی است/مغایرت بخشی از فعالیت نسل جدید موبایل با قانون اساسی

خبرگزاری فارس، در میزگردی با موضوع الزامات ورود به نسل‌های بالاتر تلفن‌همراه، نیازها و پیش شرط های ورود به مرحله جدیدی از سرویس‌های تلفن همراه را بررسی کرده است.

در این میزگرد رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و مهدی صرامی مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (فرا) نظرات خود را بیان کردند.

جلیلی: مجوز نهایی حداقل شش ماه پس از پایلوت نسل 3 صادر شود

رسول جلیلی درباره الزامات ورود به نسل‌های بالاتر تلفن‌همراه اظهار داشت: در نسل‌های سه و بالاتر تلفن همراه معمولا به هر مشترک پهنای باند دو مگابیت بر ثانیه داده می‌شود؛ این میزان 16 برابر اینترنت 128 کیلوبیت برثانیه است که امروز به صورت قانونی به متقاضیان واگذار می‌شود و این پهنای باند (در صورت تحقق) حتی بیش از نیاز عموم کاربران برای انجام فعالیت‌های معمول و روزمره آنها است.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: راه‌اندازی چنین شبکه پرسرعتی برای 60-70 میلیون سیم کارتی که دست مشترکان همراه اول و ایرانسل قرار دارد نیاز به یک منبع تغذیه محتوایی از نظر پهنای باند مصرفی دارد. در صورتی که ما بخشی از این نیاز را تغذیه نکنیم، فشار مشترکان، مسئولان را به توسل به اینترنت برای رفع این نیاز سوق خواهد داد و این یک زنگ خطر و دغدغه بزرگ است.

وی ادامه داد: ارتباط دو مگابیتی بدون ملاحظات فرهنگی یک خطر بزرگ و ضد نهضت تولید محتوای داخلی است. اگر ملاحضات فرهنگی و فرهنگ‌سازی را پیش‌بینی نکنیم باید منتظر ارتقای تشکیلات انتظامی و قضایی باشیم تا بتوانند جرایم احتمالی حاصل از این ارتقای دسترسی لجام گسیخته را مدیریت کنند. از طرف دیگر، زیان بسیار عمیق‌تر و جبران ناپذیرتر، ضربه های مهلکی است که به کیان مستحکم خانواده ایرانی، ارزش های فرهنگی، و هنجارهای اجتماعی ما وارد خواهد آمد.

جلیلی تصریح کرد: درست است که مدت انحصار رایتل به سر آمده است اما تعداد مشترکان رایتل در این مدت آنچنان قابل توجه نبود که قلمرو این دغدغه در سطح ملی و تمامی نقاط جمهوری اسلامی مطرح باشد. اینکه یکباره تعداد مشترکان دارای پهنای بالای با تلفن‌های هوشمند زیاد شوند، موضوع نیاز به حوصله، تدقیق، کارشناسی و اخذ تصویب پیوست فرهنگی آن در شورای عالی فضای مجازی دارد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: معتقدم اگرچه توسعه نسل‌های بالاتر موبایل در گستره ملی می‌تواند یک تهدید جدی باشد اما فرصت خوبی نیز برای توسعه شبکه ملی اطلاعات نیز هست منوط به اینکه با تدبیر و نه از روی احساس و عجله با آن برخورد شود. این روش که بخواهیم به محض اتمام انحصار رایتل، راه را برای اپراتورهای بزرگ دیگر باز کنیم، از نظر فرهنگی به صلاح نیست.

وی ادامه داد: اپراتورها می‌توانند دوران پایلوت خود را طی کنند و یک فاصله یک ساله و یا حداقل شش ماهه لازم است که نسل سه بتواند با عنایت به ملاحضات مربوطه و پس از تصویب در شورای عالی فضای مجازی به مشترکان ارائه شود. ارتقا به نسل‌های بالاتر تلفن همراه را قبول داریم اما باید دوره‌ای را برای ساخت شبکه ملی اطلاعات و پیوست فرهنگی و حتی امنیتی مرتبط با آن طی کنیم.

جلیلی در ادامه در پاسخ به این سوال که نهضت تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن که به تازگی از سوی وزارت ارتباطات اعلام شده است، چه الزاماتی دارد، گفت: توجه به محتوا و امنیت به شکل رسمی از سال 90 در حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی کلید خورد. اخیرا نیز وزیر محترم بحث نهضت تولید محتوا و خدمات داخلی را مطرح کردند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: امروز چند مشکل بر سر راه تولیدکنندگان محتوا وجود دارد که مهم‌ترین آنها عدم توجیه اقتصادی سرمایه گذاری ویا فاصله زیاد برگشت سرمایه از یک طرف و عدم رعایت قانون احترام به حق معنوی تولیدکننده (کپی رایت) است.

وی ادامه داد: تولید محتوا زودبازده نیست و تا به سوددهی برسد ممکن است هزینه مجدد به روز نگهداری را نیاز داشته باشد و در خیلی از موارد اقتصادی نیست. معتقدیم برای ایجاد محتوای داخلی و متناسب با فرهنگ و اخلاق و هنجارهایمان، چه از نوع ارزشمند آن و چه از نوع عادی آن (که آن را محتوای بی‌خاصیت و در جهت سرگرمی می‌نامیم) باید تلاش شود و برای آن حمایت‌های حاکمیتی به عمل آید.

جلیلی تصریح کرد: به تازگی، بعد از یک دهه تلاش در جهت‌دهی و اختصاص آورده بخش مخابراتی کشور (حق فرکانس)، در قانون بودجه سال جاری تصویب شده است که بخش عمده ای از درآمد کشور در بخش مخابرات در حوزه فضای مجازی کشور هزینه شود. با استقبال از فرمایش وزیر در این رابطه، معتقدم که باید بخش قابل توجهی از این درآمد با تصویب شورای عالی فضای مجازی، در جهت تقویت محتوای داخلی و راه اندازی جدی نهضت تولید محتوا و خدمات داخلی هزینه شود.

غلامی: وزارت ارتباطات و اپراتورها، از محل نسل قدیمی موبایل پول هنگفتی را به جیب زده اند

در ادامه این نشست رضا غلامی درباره الزامات ورود به نسل‌های بالاتر تلفن‌همراه، گفت: بدون تردید، نسل جدید تلفن های همراه که زمینه انتقال صوت و تصویر را به عالی ترین شکل میسر ساخته است فرصت هایی را برای مردم بوجود می آورد. اما در کنار فرصت ها، تهدیدهای جدی هم هست که در شرایط کنونی کاملاً به فرصت های آن می چربد.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا توضیح داد : در این زمینه نیز معتقدیم، آوردن نسل های جدید تلفن همراه به کشور و عمومی کردن آن، بدون وجود بسترهای امنیتی و فرهنگی کار عاقلانه‌ای نیست. ما تجربه تلخ این نسل از تلفن های همراه در سایر کشورها را به وضوح می بینیم و سؤال اینجاست که چرا این تجارب را نادیده می گیریم؟!

وی ادامه داد: چه وزارت ارتباطات و چه اپراتورها، از ناحیه تلفن همراه- چه نسل های قدیمی و چه نسل های جدید- پول هنگفتی را به جیب زده و می زنند و توقع از آنها برای سرمایه گذاری و ایجاد بسترهای مطمئن امنیتی و فرهنگی، توقع نابجایی نیست.

غلامی افزود: ما امروز شاهد وعده های پوچ اپراتورها و حتی رفتارهای فریبنده آنها در این زمینه هستیم. مثلاً می‌گویند روی بسترهای فرهنگی سرمایه گذاری کرده‌ایم ولی دروغ می گویند! آنها حاضر نیستند حتی 10 درصد از سود بسیار بالایی که سالانه نصیبشان می شود را به ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب و تولید محتوای مفید اختصاص دهند و وزارت ارتباطات نیز چشم خود را به روی این واقعیت بسته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا تصریح کرد: از طرف دیگر، بخشی از فعالیت نسل جدید تلفن همراه اشکال قانون اساسی دارد و تحقق رسالت سازمان صدا و سیما را با مشکل روبرو می کند. نباید شک کرد، آنچه در قانون اساسی درباره انحصار هرگونه کار رسانه ای- منظور رادیو و تلویزیون و شبه رادیو و تلویزیون- در دست سازمان صدا و سیما آمده است، کاملاً با منافع ملی سازگار است و جلوی انواع مظالم و بی عدالتی های رسانه ای را می گیرد و جا دارد با ورود به موقع مجلس شورای اسلامی، تعارضی که میان کار این نسل از تلفن های همراه با مسئولیت صدا و سیما وجود دارد و قبلاً نیز شورای محترم نگهبان نظر خود را در تفسیر قانون اساسی رسماً اعلام کرده است، از بین برود.

صرامی: پیوست فرهنگی در قالب برگه سفید امضایی به اپراتور داده شد/ این اقدام توهین به فرهنگ است

همچنین مهدی صرامی درباره نسل‌های جدید تلفن همراه و پیوست فرهنگی مرتبط با آن گفت: یکی از نظریه‌پردازان خارجی تکنولوژی می‌گوید: تکنولوژی همچون اسب باید درخدمت انسان ها باشد و اگر بدون اینکه برای تکنولوژی برنامه‌ای داشته باشیم از آن استفاده کنیم، اجبارا اسب تکنولوژی برای ما برنامه‌ریزی می‌کند و انسانها مقهور برنامه این اسب می‌شوند. درباره راه‌اندازی نسل 3 و بالاتر ارتباطی هم لازم است که در چارچوب طرح «شبکه ملی اطلاعات» و «پیوست فرهنگی مصوب مراجع ذی‌صلاح قانونی» اقدام صورت گیرد نه اینکه مثل آنچه پیش از این دیدیم که برگه سفید امضایی تحت عنوان "پیوست فرهنگی" به یکی از اپراتورها داده شد و مجوز نسل 3 و بالاتر به آن اعطا شد؛ اقدام شود. این روند وهن قانون است و توهین به فرهنگ حساب می‌شود.

این فعال فضای مجازی تصریح کرد: نسل 3 و هرگونه توسعه تلفن همراه باید مبتنی بر پیوست فرهنگی مصوب و در خدمت انتقال و انتشار محتوای سایت‌های ایرانی و محتواهای بومی و اسلامی قرار گیرد تا بتواند فرصت ساز باشد و تنها با این نگاه می‌تواند نقطه عطفی برای جبرای خسارت‌های ناشی از توسعه اینترنت ناکارآمد آمریکایی در کشور باشد.

مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (فرا) ادامه داد: وزارت ارتباطات وظیفه دارد برای رفع نقایص موجود، بخشی از بودجه سنگین در اختیار خود را صرف آن کند تا به وضع موجود خاتمه دهد و نگرانی بحق خانواده ها درخصوص امنیت اینترنت موجود را برطرف کند. زیرا این قابل قبول نیست که جایی که واردات پهنای باند اینترنت خارجی برای وزارت ارتباطات سود کلانی دارد، آن را توسعه دهد و سرمایه گذاری کند ولی جایی که باید تبعات آنرا کنترل کند و برای امنیت فرهنگی مردم هزینه کند، سهل انگاری کند و مسئولیت کار خود را برعهده دیگران بیاندازد و برای رفع نواقص موجود فیلترینگ شاهد انواع بهانه تراشی ها از قبیل کمبود بودجه و تشریفات اداری و غیره باشیم!

وی همچنین درباره تاکید وزیر ارتباطات بر تولید نرم‌افزار بومی و نهضت تولید محتوا اظهار کرد: اگر دلمان برای تولید داخل سوخته و نهضت تولید محتوا در حد شعار نیست؛ نسل 3 و باند پهن را باید صرفا در خدمت صدها سایت‌ متنوع داخلی که موتور تولید محتوای بومی در فضای مجازی هستند، قرار دهند و بخش عمده بودجه 2 هزار میلیاردی وزارت ارتباطات برای شبکه ملی را به تقویت زیرساخت‌های اختصاصی تولید محتوای مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی تخصیص دهند و ما هم به عنوان مجمع فعالان فضای مجازی(فرا) آماده‌ایم تا در راستای تحقق نهضت تولید محتوا برنامه‌ای به مسئولانی که این نهضت را مطرح کرده‌اند ارائه دهیم.

صرامی تاکید کرد: باید در این زمینه طرحی در وزارت ارتباطات تدوین شود تا اگر بودجه‌ای به نهضت تولید محتوا اختصاص یافت زیر نظر شورای عالی فضای مجازی و در چارچوب طرحی که منافع ملی و فرهنگ ایرانی و اسلامی در آن لحاظ شده باشد، به کارگرفته شود.

وی تصریح کرد: ارتقاء به نسل‌های بالاتر ارتباطی باید با رفع ابهام‌های قانونی موجود در این زمینه و مبتنی بر پیوست فرهنگی و ضوابط قانونی باشد چرا که در غیر این صورت چالش‌های جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت و به جای اینکه «نهضت تولید محتوای بومی» در داخل شکل گیرد می‌تواند نهضت «تحمیل محتوای خارجی» و تهاجم فرهنگی را رقم بزند.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.