جامعه اسلامی مهندسین در بیانیه پایانی یازدهمین کنگره سراسری این تشکل تاکید کردند که گرچه تحریم ها ناجوانمردانه و همه جانبه بود اما فرصت و توفیقی برای تمرین اقتصاد بدون نفت به شمار می رود.<BR>

تحریم ها فرصتی برای تمرین اقتصاد بدون نفت است

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از ایرنا، یازدهمین کنگره سراسری جامعه اسلامی مهندسین روز پنجشنبه با حضور آیت الله موحدی کرمانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و سایر اعضای این جامعه اسلامی تشکیل شد که در نهایت با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

جامعه اسلامی مهندسین در پایان یازدهمین کنگره سراسری خود که همزمان با سالگشت شهادت مظلومانه آیت الله دکتر بهشتی و یاران صدیق ایشان برگزار شد، در بیانیه پایانی خود آورده است: نعمت رهبری داهیانه حضرت آیت الله خامنه ای را به درگاه خالق یکتا، سپاس می گوید که دستاوردهای عظیمی را نصیب ملت ایران کرد.

در بخش دیگری از بیانیه این تشکل سیاسی آمده است: به برکت رهبری های ایشان، اکنون تاریخ ایران، یکی از درخشان ترین اعصار خود را می گذراند و ایرانی به برکت اعتماد به نفس و خود باوری، عظمت خویش را باز می یابد. انقلاب اسلامی ایران به برکت ارشاد ها و تدابیر ایشان توانست افق های نوینی را بازگشاید و نه تنها سبب ساز درخشان ترین ادوار تاریخ ایران گردد، بلکه ملت های مسلمان را نیز در آستانه تحقق آمال های تاریخی شان قرار داد.

هر روز که می گذرد درخشندگی جایگاه ولایت فقیه (که هدیه معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) به ملت ایران بر بنیان و عترت است) به دستاوردهای گرانقدر همچون هدایت مؤثر جامعه، امید آفرینی به آینده و انسجام بخشی، آشکار می گردد و پیوستگی عمیق خواسته های رهبری و پاسخ امت را بازتاب می دهد. یکی از نمونه های واضح این پیوستگی را در جریان انتخابات ریاست جمهوری گذشته و تدبیر فرونشاندن زبانه های فتنه و انحراف شاهد بودیم.

اکنون که به پشت سر نگاه می کنیم می بینیم که یکی از بزرگترین دستاوردهای این خیزش عظیم، الگوسازی توسط رهبران انقلاب بوده است. اینک سیره، شیوه، سلوک و سیاست رهبران انقلاب ما در دنیا در حال تکثیر است و جهان اسلام نه تنها از پیام های انقلاب درس می گیرد، بلکه با الگوهای انقلاب گام برمی دارد. اینگونه است که ایران اسلامی، بدون کمترین نیازی به سلاح بر عمق و گستره گفتمان خود می افزاید و همین نفوذ معنوی است که جهانخواران را متوحش ساخته است.

در بخش دیگری از بیانیه جامعه اسلامی مهندسین آمده است: نامگذاری سال جاری از همان زنجیره تکاملی نشأت گرفته که الزام حماسه اقتصادی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، جهاد اقتصادی، کار مضاعف و همت مضاعف و اصلاح الگوی مصرف حلقه مکمل نامگذاری های قبلی است.

ما معتقدیم که کلید تحول ساختاری در اقتصاد کشور در اصلاح فرهنگ عمومی است. گرایش به همت و کار، باید همه اقشار و آحاد جامعه را در برگیرد و دستگاه های مسئول نیز باید برای چنین گستره ای، برنامه و شاخص ارزیابی داشته باشند.

ما بر این باوریم که مدل اقتصاد مقاومتی، نه تنها راهبرد سال های پیش روی ما خواهد بود و گریزی از آن نیست، بلکه محور شدن اقتصاد دانش بنیان و افزایش سهم سرمایه انسانی در سبد بازار اقتصاد کشور و هماهنگ شدن الزامی تمام سیاست های کشور با این سیاست ها و راهور نمودن مسیر برای تحقق اهداف منظور نظر سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، بایسته های این مسیر هستند که در هر شرایطی موجب آسیب ناپذیری همراه با رشد و توسعه پایدار خواهد بود.

جامعه اسلامی مهندسین درباره فرهنگ عمومی نیز آورده است: با توجه به تعداد قابل توجه نهادهای متولی فرهنگ که در دنیا بی نظیر است آیا شرایط کنونی سزاوار ملت ایران است؟ آیا پیش از تدوین طرح و استراتژی جامع نظام فرهنگی کشور و مدیریت جامع آن این هزینه های هنگفت در سازمان های ناکارآمد عریض و طویل اتلاف اموال ملت نیست؟ آیا وضعیت نابسامان امروز جایی برای دفاع دارد؟

چه باید کرد؟ گریزی نیست جز اصلاح فرهنگ عمومی و مملکت نیز اصلاح نخواهد شد جز به این اصلاح گری. اگر اقتصاد را متحول می خواهیم گریزی از اصلاح فرهنگی عمومی نیست. تنها از این طریق است که می توان به پاسخ قابل قبولی به خواسته رهبر معظم انقلاب مبنی بر سبک زندگی ایرانی _ اسلامی دست یافت و تمام ابعاد فرهنگ مطلوب را در سبک زندگی ایرانی_ اسلامی مشاهده نمود.

جامعه اسلامی مهندسین در این بیانیه با اشاره اصلاح اقتصادی با رویکرد مدیریت جهادی آورده است: چشم انداز 1404 سند مترقی توسعه کشور است که متأسفانه کم فروغ شده است. لازم است تا برنامه های سالانه توسعه ای کشور به گونه ای تدوین شود تا تحقق این سند را ضمان باشد.

گرچه تحریم ها ناجوانمردانه و همه جانبه، اما فرصتی و توفیقی است برای تمرین اقتصاد بدون نفت. اصلاح مدل اقتصادی کشور و قطع اتکا به سرمایه نفت اولویت نخست اقتصاد کشور می باشد که حتی پس از رفع تحریم نیز آثار مبارکی برای نسل های آینده خواهد داشت.

هدفمند کردن یارانه ها؛ راهبردی برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور است و تا حصول به این نتیجه باید ادامه یابد. در ادامه این راه، باید برخی روند های اشتباه اصلاح و دستاوردهای مثبت آن نیز تثبیت شود.

نظامات مختلف اقتصادی از جمله نظام تولید، نظام بانکی و .... که از موقعیت خود در اجرای قانون هدمفندی عقب مانده اند، عملکرد اصلاحی انجام دهند و به جایگاه مناسب برای پیشبرد همزمان این قانون برسند. همچنین حمایت از تولید به منظور اصلاح ساختار مصرف انرژی و روان سازی فضای کسب و کار در کشور باید انجام شود. خدمات درمان با کیفیت، در دسترس و کم هزینه برای آحاد ایرانیان، تامین اجتماعی فراگیر و بیمه بیکاری برقرار شود.

صادرات و فروش نفت رفاه نمی آورد. اقتصاد نفتی، اقتصاد بیمار است و باید درمان شود. باید با روان سازی فضای کسب و کار در کشور و رونق تولید، اتکای بودجه کشور به دلارهای نفتی به ویژه خام فروشی به سرعت کاهش یابد.

یکی از مشکلاتی که نظام اداری ما با آن دست به گریبان است بی سامانی درآمد ها و هزینه ها در کشور است. همچنین تقویت تولید داخلی و کاهش وابستگی به دلارهای نفتی و تقویت پول ملی باید در اولویت باشد.

بهره گیری از توان بخش خصوصی و هدایت نقدینگی در دست مردم به حوزه نفت و گاز، می تواند مضایق این حوزه را برطرف کند. ضرورت دارد تا کشور در حوزه صنعت استخراج و اکتشاف خصوصا در بخش غیردولتی پیشرو باشد و همچنین منابع ملی و مردمی را بر این محور متمرکز کند و بخش غیردولتی در این حوزه میدان عمل آزادانه ای بیابد.

تمرکز بر میادین مشترک نفت و گاز باید در دستور کار قرار گیرد. این رویکرد علاوه بر اینکه، منافع اقتصادی کشور را تامین می کند، در معادلات بین المللی نیز برگ برنده ای برای تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

جامعه اسلامی مهندسین در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به تدوین سیاست صنعتی کشور آورده است: در زمینه خصوصی سازی و اجرای سیاست های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی باید به این مهم توجه داشت که اصل 44 در کشور به درستی انجام نشده و تحول عظیمی که مورد انتظار بود رخ نداده و لازم است روندهای اشتباه اصلاح گردد. برای تحقق کامل اجزای اصل 44 نیازمند تقویت بخش خصوصی و شکل گیری بخش خصوصی واقعی هستیم.

از اهم وظایف دولت یازدهم، تحقق این امر استراتژیک است. باید با روان و مناسب سازی فضای اقتصادی، بخش خصوصی واقعی در کشور شکل بگیرد. الزامات اقتصادی، این بنگاه ها را به سوی تامین منافع خود که همانا ارزش افزوده بیشتر است هدایت می کند و این حرکت، رونق اقتصادی کشور را به دنبال خواهد داشت.

درزمینه حمایت از تولید لازم است فضای کسب و کار در کشور تسهیل شده و رونق بگیرد و ابزارهای مناسب تامین سرمایه در بازارهای مختلف سرمایه سامان پذیرد و بانک ها به صورت تخصصی به حوزه سرمایه گذاری وارد شده و از پرداخت تسهیلات تکلیفی بدون توجیه اقتصادی رها شوند.

برای افزایش همکاری با کشورهای همسایه، فعال سازی پیمان های منطقه ای بسیار مهم است. همچنین برقراری خط ترانزیت تجاری بسیار حایز اهمیت است. تعریف فضای اقتصادی منطقه ای و بین المللی (سازمان همکاری های کشورهای اسلامی و جنبش عدم تعهد) می تواند برای کشور راهگشا باشد. برای مثال تقویت اتحادیه کشورهای صادر کننده گاز، حضور فعالتر در شانگهای، تاسیس اتحادیه انرژی منطقه ای و ... می تواند مورد توجه قرار گیرد.

با رونق در فضای کسب و کار و فعالیت های اقتصادی کشور می توان اتکای بودجه کشور را از نفت به مالیات منتقل نمود. هم اکنون بخش عمده ای از اقتصاد کشور خارج از حدود شناسایی و دریافت مالیات است. یکپارچه سازی نظام اقتصادی کشور و منابع درآمدی افراد برای ساماندهی نظام مالیاتی کشور بسیار مهم است.

با شعار و تهدید، مشکل مسکن حل نمی شود. باید مسکن و زمین از حالت سرمایه ای خارج شود و این مسئله واقع نمی شود الا اینکه اقتصاد در کشور فعال شده و رونق اقتصادی واقع و سرمایه ها از بازار سوداگری به سمت تولید هدایت شود. رفع مشکل اشتغال در کشور در گرو رونق تولید است. تولید براساس اولویت ها و طرح آمایش سرزمین و طراحی خوشه های صنعتی، کشاورزی و خدماتی است.

جامعه اسلامی مهندسین در بیانیه خود با اشاره به حوزه بانک ها، آورده است: در حوزه نظام بانکی، بانک باید همچون یک بنگاه اقتصادی فعالیت و منافع سپرده گذاران را تامین کند و اعطای تسهیلات تکلیفی نیز با تامین مابه التفاوت نرخ سود توسط دولت تامین شود تا دولت در تعیین تسهیلات تکلیفی تامل بیشتری نماید. اصلاح نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم در اولویت است. می توان نرخ سود شناور را در دستور کار قرار داد. ضروری است بانک مرکزی به عنوان طراح و مجری سیاست های پولی، ساختاری مستقل از دولت داشته باشد تا نظام پولی و مالی کشور بتواند همزمان برای تنظیم اقتصاد کشور _ و نه در شکل ابزار در دست دولت_ عمل کنند.

گردشگری نیز یکی از مهمترین محورهای تولید ثروت و گردش منابع در کشور است. ایجاد سهولت تبادل گردشگر و پیمان های حذف روادید گردشگری برای گردشگران بین المللی، توسعه زیرساخت های جذب گردشگر و تدارک امکانات رفاهی و معرفی جلوه های تاریخی، منابع طبیعی برای فعال شدن این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

برای تحقق اهداف فوق الذکر، مسئله مهم همگام سازی نظام آموزش و پژوهش کشور با این برنامه هاست. لذا معتقدیم دولت تدابیر لازم را مورد توجه قرار دهد.

جامعه اسلامی مهندسین در بخش دیگر این بیانیه با اشاره به اوضاع منطقه ای و بین المللی آورده است: نمو جریان های تکفیری در خاورمیانه که با حمایت مستقیم و بلندمدت سازمان های اطلاعاتی نظام سلطه و بهره گیری از عقب ماندگی های تاریخی حاکمیت های ارتجاعی منطقه و استفاده از درآمد سرشار منابع نفتی شکل گرفته اند امنیت را در منطقه با مخاطره روبرو ساخته و می رود تا تبدیل به تهدیدی برای اروپا و آمریکا شود. استیلای حکومت سوریه بر تروریست های تکفیری مورد حمایت غرب، نوید استقرار آرامش در این کشور را می دهد. معتقدیم سرنوشت کشورهای اسلامی باید توسط ملت ها تعیین گردد و استقرار دموکراسی و برقراری انتخابات آزاد می تواند راهگشای بسیاری از معضلات باشد.

از طرفی رویارویی غرب و روسیه در مسئله اوکراین علیرغم تلاش های بسیار غرب، موضع روسیه را در نظام بین الملل تقویت کرده و دوران ابرقدرتی این کشور را به یاد آورده است. شکست غرب گراها در بلعیدن اوکراین و عکس العمل هوشمندانه روسیه در مدیریت بحران اوکراین درس آموزنده ای برای مجموعه عوامل موثر در سیاست خارجی کشور می باشد.

جامعه مهندسین در بیانیه خود درباره تکنولوژی هسته ای و مذاکرت هسته ای آورده است: در موضوع تکنولوژی صلح آمیز هسته ای، اتخاذ رویکرد نرمش قهرمانانه با استقرار اصل هوشمندی و واقع بینی به منظور تسهیل روابط با دنیا رویکردی است که طی ماه های اخیر مورد مورد پیگیری قرار گرفته و می رود تا تجربه ای نوین از تعامل سازنده و اعتمادساز را برای احقاق حقوق ملت ایران رقم بزند.

معتقدیم که تیم مذاکره کننده هسته ای فرزندان توانمند، متعهد، امین و مورد وثوق میهن هستند و باید به نحو احسن مورد حمایت قرار گیرند و صد البته نگرانی های ناشی از پیچیدگی، قابل اعتماد نبودن و زیاده خواهی طرف مقابل (خصوصا در موضوع مسائل دفاعی کشور) نیز لازم است در محافل کارشناسی و نه عرصه عمومی و جریان سازی رسانه ای مورد توجه قرار گیرد تا به یقین برسیم که تراز نهایی مذاکرات مثبت باشد.

جامعه اسلامی مهندسین در بخش دیگری از بیانیه خود با اشاره به جریان های سیاسی در کشور آورده است: معتقدیم که تحول گفتمانی در عرصه رقابت سیاسی در کشور رخ داده و دیگر تقسیم بندی اصلاح طلب و اصولگرا نمی تواند معیار دقیق رقابت باشد. چه اینکه انتخابات اخیر ریاست جمهوری روند شکل گیری آن را بروز داد. معتقدیم انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی نمود کامل تری از این رویکرد سیاسی ملت را نمایان خواهد ساخت، البته با مقتضیات منطقه ای این انتخابات. لذا شناسایی گفتمان اجتماعی شکل گرفته و مدون ساختن آن برای ترسیم رقابت سیاسی آینده حائز اهمیت است.

جامعه اسلامی مهندسین، تفاوت نگاه ها و خرده گفتمان ها را در ذیل منافع و اشتراک گفتمانی جمهوری اسلامی ایران، پاس می دارد و آن را شرط تداوم حیات سیاسی و توسعه کشور می شناسد. با این حال نباید از نظر دور داشت که فراتر رفتن از دو جریان به معنای تحلیل رفتن و فرسودگی ظرفیت های کلیت جریان اصولگرایی خواهد بود.

معتقدیم با نزدیک شدن به انتخابات آتی مجلس، باید فضای رسانه ای در جهت آرامش و تعادل جامعه باشد و پیش اندازی التهاب های انتخاباتی و زودرس در جامعه به مصلحت نیست.

معتقدیم در انتخابات آتی کماکان سایه دو جریان اصلی سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب بر فضای سیاسی حاکم خواهد بود با این تفاوت که جریان اصولگرا واجد جریانی افراطی و تندرو و جریان اصلاح طلب نیز صاحب نحله ای افراطی و ساختارشکن هستند. در عین اینکه هر دو جریان سیاسی کشور از قاطبه جریان خردگرا و اعتدالی تشکیل شده اند. رویکرد جامعه اسلامی مهندسین کماکان همگرایی حداکثری جریان اصولگرا و استمرار حاکمیت فضای اعتدالی در کشور است.

موضوع فتنه و انحراف و آسیب های آنها به نظام، انقلاب و کشور همچنان باید مورد توجه باشد تا از بروز رخدادهای مشابه جلوگیری شود.

جامعه اسلامی مهندسین در ادامه این بیانیه با اشاره به ابعادی از تحولات اجتماعی و فرهنگی در کشور آورده است: زنگ خطر جمعیتی نواخته شده است. رهبر معظم انقلاب برهمین اساس طی چند سال گذشته چندین مرتبه این خطر جمعیتی را گوشزد کرده اند. روند کنونی جایگزینی نسلی به گونه ای است که در آینده نزدیک نرخ رشد ولادت صفر خواهد شد.

براین اساس معتقدیم که بازبینی اساسی در سیاست های جمعیتی و اجرای آن باید مورد توجه قرار گیرد. در این مسیر لازم است اصلاح فرهنگی در اولویت قرار گرفته و بدین مهم توجه داشت که اعمال سیاست های اجتماعی با جبر و فشار دستاوردی نخواهد داشت.

نسل جوان ما سرمایه عظیم انقلاب هستند و رویش های انقلاب از همین نسل به پا خواسته است. معتقدیم تراز ریزش ها و رویش های انقلاب مثبت و این نهال نورسته به سرعت در حال تبدیل به درختی تنومند است. در این میان لازم است تبادل فرهنگی به گونه ای مدیریت شود تا این تبادل نسلی به احسن وجه و با انتقال رویکردهای اصیل انقلابی به سامان برسد.

بذری که رهبر معظم انقلاب کاشتند امروز به بار نشسته و تولید علم در کشور نهادینه شده است. پرشتاب نگه داشتن جریان تولید علم و جنبش نرم افزاری اولویت مهم دیگر دولت و مجلس است.

جامعه اسلامی مهندسین در پایان بیانیه یازدهمین کنگره سراسری خود آورده است: از مجلس شورای اسلامی و دولت انتظار داریم که با تعریف قانونمند و منضبط مشوق تشکیل احزابی در طراز نظام جمهوری اسلامی بوده و تعاریف قانونی روشنی از بایسته های کمی و کیفی احزاب ارائه کنند تا شواهد انبوهی از اسامی و پروانه های حزبی غیرفعال و یا با فعالیت بسیار محدود نباشیم.

همچنین تشکل های سیاسی برای ایفای نقش موثر در ساختارهای نظام، دارای برنامه و راهبرد باشند. برنامه ای که حاصل تجربه و مطالعات آنها باشد. بدیهی است که هر تشکل سیاسی به صورت برنامه محور در انتخابات های مختلف شرکت کند چه در انتخابات پیروز شود و یا توفیق لازم را به دست نیاورد باعث خواهد شد تا علاوه بر فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری مردم، در تعمیق و تعالی اهداف انتخابات سهیم باشد.

از مهمترین وظایف تشکل های سیاسی، کادرسازی برای مدیریت و اداره کشور است. در این خصوص آموزش و مطالعه و رویارویی آرمانگرایانه و واقع نگر در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی بسیار پراهمیت است.

یکی دیگر از وظایف احزاب شنیدن مطالبات مردم، اولویت بندی آنها و تلاش برای تحقق خواسته های واقعی و ممکن مردم در چارچوب منافع ملی است. رادیکالیسم، حرکت های غیرمنطقی پوپولیستی، دعواها و اختلاف های غیرضروری آفات دمکراسی در غیبت احزاب قدرتمند، قانونی، منضبط و دارای شناسنامه است.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.