۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر 932417

نه فقط برای دانشمندان یا دولتمردان و اداره‌کنندگان کشورهای مختلف جهان بلکه برای من و شمایی هم که این مطلب را می‌نویسیم و می‌خوانیم می‌تواند خبر خوب و امیدوارکننده‌ای باشد.

اینکه یک انرژی تقریباً تازه کشف شده و می‌تواند جهان و انسان‌ها را نجات دهد، برای همه آدم‌های روی کره زمین که آینده، کار و حیات و مماتشان گره خورده به هشدارهای علمی و غیرعلمی و هرسال را با دلهره و دلواپسی کمبود انرژی، پایان یافتن سوخت‌های فسیلی، هشدارهای محیط زیستی و... پیوند می‌زنند به سال جدید، این اتفاق چیزی فراتر از یک خبرعلمی است.

سبز، سفید و آبی
هیدروژن فقط دوست صمیمی اکسیژن در تشکیل آب نیست. از همان وقتی که کیمیاگران قرن بوق فهمیدند چربی حیوانات و گیاهان، ماده‌ای (هیدروژن) دارد که می‌تواند مثلاً سبب شود فتیله چراغ‌های روغنی در کنار اکسیژن و آتش، بسوزد و نور تولید کند، استفاده بهینه انسان از این عنصر شروع شد و رسید به امروز که از هیدروژن در تولید و پالایش مواد مختلف ازجمله نفت، متانول و... استفاده می‌شود و فراتر از این، ترکیب کردن آن با عناصر دیگر، هیدروژن را به سوخت مخصوص فضاپیماها و وسیله ساختن پیل‌های سوختی که می‌توانند گرما، برق و حتی آب آشامیدنی تولید کنند، تبدیل کرده است.
بازهم فراتر از این، بشر مدت‌هاست به فکر استفاده از آن برای تولید سوخت هواپیما و خودرو افتاده و به موفقیت‌هایی هم دست یافته و حتی برای تبدیل کردنش به سوخت اصلی و همه کاره زندگی انسان که تقریباً آلایندگی هم ندارد، نقشه می‌کشد.
این عنصر ساده که در آغاز پیدایش زمین و انسان فقط بخشی از آب به حساب می‌آمد حالا به انواع مختلف ازجمله هیدروژن سبز، آبی ، خاکستری و سفید تقسیم شده که هرکدام تعریف علمی و کاربردهای خودش را دارد. همین قدر بگوییم که سه نوع نخست توسط انسان و از ترکیب و تغییر این عنصردر آزمایشگاه‌ها ساخته شده و به کار گرفته می‌شود، اما نوع سفید آن به طور طبیعی در پوسته زمین تولید می‌شود.
اتفاق تازه‌ای که در حوزه هیدروژن افتاده و موجب شده شور و ولوله‌ای میان دانشمندان و البته صاحبان و مالکان صنایع مختلف، دولتمردان و در ته صف، میان مردم عادی جهان بیفتد، کشف ذخایر بزرگ هیدروژن سفید آن هم به صورت کاملاً اتفاقی در فرانسه است. لابد در خبرها خوانده‌اید محققان فرانسوی وقتی به دنبال یافتن رد و نشانی از منابع سوخت فسیلی و یا متان داشتند سنگ به سنگ و عنصر به عنصر یک معدن قدیمی و متروکه زغال‌سنگ را آزمایش می‌کردند متوجه احتمال وجود منبع یا سفره‌ای با حدود ۴۶ میلیون تن هیدروژن شدند!
اگر یافته‌ها و حدس و گمان‌های فرانسوی‌ها درست باشد، این مقدار هیدروژن سفید می‌تواند کار نصفی از هیدروژن خاکستری تولیدشده در کل جهان را که به زحمت و با هزینه تقریباً ۶ برابر استخراج هیدروژن سفید ساخته شده، بکند. البته این فقط فرانسوی‌ها نیستند که معدن هیدروژن سفید دارند. نمونه‌های دیگری از آن هم در کشورهای مختلف جهان تا به امروز کشف شده و بی‌شک در آینده نیز کشف خواهد شد.
فقط می‌ماند این مسئله که احتمالاً چند سال بعد دانشمندان متوجه می‌شوند حرص و ولع کشف انرژی پاک و بیرون کشیدنش از اعماق زمین به هوای نجات محیط زیست، ممکن است فاجعه تازه‌ای به دنبال داشته باشد و قلب و هسته این سیاره سوراخ سوراخ شده آسیب جدی‌تری ببیند. یعنی به هوای درست کردن ابروی زمین و طبیعت، زدیم چشمش را  هم کور کردیم!

خبرنگار: مجید تربت‌زاده 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.