نشست خبری رونمایی از فعالیت فرهنگی «فیلم گویا» و مراسم رونمایی از این فعالیت فرهنگی روز گذشته با حضور مهرناز خراسانچی رئیس کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، پرستو ولدخان مسئول بخش نابینایان کتابخانه حسینیه ارشاد و فرشاد آذرنیا تحلیلگر فیلم‌های نابینایان در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار شد.

ماهانه ۴ فیلم گویا از رادیو ارشاد پخش می‌شود

قدس آنلاین- نشست خبری رونمایی از فعالیت فرهنگی «فیلم گویا» و مراسم رونمایی از این فعالیت فرهنگی روز گذشته با حضور مهرناز خراسانچی رئیس کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، پرستو ولدخان مسئول بخش نابینایان کتابخانه حسینیه ارشاد و فرشاد آذرنیا تحلیلگر فیلم‌های نابینایان در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار شد.  ولدخان در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به نحوه شکل‌گیری این فعالیت فرهنگی، عنوان کرد: خوشحالیم که در کتابخانه ارشاد شاهد این اتفاق هستیم. من اینجا کنار مدیری کار کردم که نه‌تنها مانعی برای فعالیت‌های ما ایجاد نکردند بلکه برای فعالیت‌های خلاقانه و تازة ما نیز بال و پر پرواز می‌دهند. اینجاست که ما احساس می‌کنیم می‌توان هر روز یک کار تازه کرد.

وی در ادامه افزود: اواخر سال ۹۲ بود که تصمیم گرفتیم توجه ویژه‌ای به سینما داشته باشیم. کتاب تاریخ سینما جزو کتاب‌هایی بود که گویا شد و در کنار آن نیز متن فیلمنامه‌ها و نمایشنامه‌های بسیاری هم توسط دوستان ما به صورت گویا تولید شد که خوشبختانه بسیار مورد استقبال قرار گرفت و باعث شد که بیشتر تشویق شویم که تخصصی‌تر کار کنیم.

ولدخان تأکید کرد: ما اینجا یک رادیوی اینترنتی در حسینیه ارشاد داریم که نشست‌ها، جلسات و همچنین مراسم رونمایی از فعالیت‌های فرهنگی را پوشش می‌دهد و پخش می‌کند. ضمن اینکه قرار است از همین امشب فیلم‌های گویا رأس ساعت ۲۲ از رادیو ارشاد پخش شود. در واقع هر هفته یک فیلم و در پایانِ هر ماه ۴ فیلم داریم که نهایتاً پس از پایان یک فصل همه آن‌ها در کتابخانه آرشیو خواهند شد و علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: این اولین باری است که حرکتی تحت عنوان فیلم گویا اتفاق افتاده است. در صحبت‌ها و بررسی‌هایی که با نابینایان داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که چه جنبه‌ای از فیلم گویا را تولید کنیم تا آرشیو شود و همه بتوانند از آن استفاده کنند.

ولدخان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های آینده فیلم گویا، تصریح کرد: قرار است به‌زودی فیلم‌های دیگری هم به‌صورت گویا تبدیل شود. سعی می‌کنیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که بیشترین بازخورد را میان مخاطبان داشته و بهترین آن‌ها را گزینش کنیم.

در ادامه این مراسم، آذرنیا عنوان کرد: داستان رادیوفیلم به این صورت شروع شد که ۶ سال پیش یک تئاتر کارگاهی داشتیم که همه آن برگرفته از موسیقی و افکت بود و دیالوگی نداشت. یک روز در حین اجرا متوجه حضور دختر نابینایی شدم که با اشتیاق کنار مخاطبان دیگر نشسته است و نسبت به نمایش واکنش نشان می‌دهد. برایم عجیب بود چطور بدون اینکه ببیند، می‌تواند با نمایش ارتباط برقرار کند. بعداً متوجه شدم مادر این دختر در اتاق نور با موبایل برایش داستان نمایش را همزمان شرح می‌داده است.

وی در ادامه افزود: این اتفاق برایم جرقه‌ای شد که چرا ما این کار را برای نابینایان انجام ندهیم و فیلم‌ها را برای آن‌ها گویا نکنیم که آن‌ها هم بتوانند استفاده کنند. این‌گونه شد که این داستان شکل گرفت و بعد از این جریان هم خانم ولدخان با من تماس گرفتند و از من خواستند که در پروژه فیلم گویا کنارشان همکاری داشته باشم.

آذرنیا در پایان افزود: امیدوارم که کارها را بشنوید. ما مشتاقانه منتظر شنیدن انتقادهای شما هستیم و دوست داریم که کیفیت کار خود را با نگاه و نظر شما ارتقا دهیم.

لازم به یادآوری است در میان این مراسم گوشه‌هایی از فیلم‌های «ابد و یک روز»، «فروشنده» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» که به صورت گویا تولید شده بود، پخش شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.