دکترهاشم داداش‌پور، فعال رسانه‌ای و عضو هیئت‌علمی ‌دانشگاه تربیت مدرس اطلاع‌رسانی یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های شبکه‌های رسمی‌ سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی است. بدین لحاظ شبکه‌های تخصصی خبری و اطلاع‌رسانی از اهمیت بالایی برخوردارند. در این میان، می‌توان از شبکه‌های خبری برون‌مرزی و در رأس آن‌ها «پرس‌تی‌وی» نام برد که مهم‌ترین خروجی و میزان تأثیرگذاری را بر مخاطبان دارد.

«پرس‌تی‌وی» به‌خوبی توانسته در بین شبکه‌های جهانی جایگاهی ویژه برای خود بسازد. طبیعی است که این شبکه خبری سیاست‌هایی مستقل را دنبال می‌کند تا تأثیرگذاری آن دوچندان شود. اما مهم تر اینکه، «پرس‌تی‌وی»   نسبت به شبکه‌های دیگر هم از جهت انعطاف‌پذیری و هم به لحاظ پاسخگویی به‌روزتر است. نکات مهم دیگری که تأثیر این شبکه را افزایش داده، اولاً انگلیسی بودن آن است که زبانی بین‌المللی است و دوم اینکه تحولات منطقه‌ای را پوشش می‌دهد و تغییر نگاه به مردم ایران را به همراه داشته است.  
با اینکه برنامه‌ها و مستندهای این شبکه به عنوان یک پیش‌فرض اولیه سیاست رسمی ‌ایران را دنبال می‌کنند ولی در عین حال باید انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند. این انعطاف وقتی در درجه اهمیت بالایی قرار می‌گیرد که «پرس‌تی‌وی» را در رقابت با دیگر رسانه‌ها ببینیم.  
«پرس‌تی‌وی» با به‌لحظه‌بودن اخبار، رعایت معیارهای بین‌المللی در کار خود، دارابودن کیفیت و کمیت مناسب اخبار و نیز استفاده از نیروی انسانی حرفه‌ای و تصمیمات درست چیزی از شبکه‌هایی مانند «سی‌ان‌ان»، «بی‌بی‌سی» و «فاکس‌نیوز» کم ندارد و توانسته مستقل‌ترین رسانه در اثرگذاری معادلات سیاسی و خبری در دنیا باشد. «سی‌ان‌ان» و «بی‌بی‌سی» مدرن و به‌روز هستند و سیاست‌های رسمی ‌آمریکا و بریتانیا را در یک چارچوب مشخص ارائه می‌کنند اما «پرس‌تی‌وی» با توجه به اینکه سیاست جمهوری اسلامی ‌را هم در نظر می‌گیرد، واقعیت‌ها را با مخاطبان خود در میان می‌گذارد و صدایی متفاوت و دیدگاه‌هایی منصفانه را انعکاس می‌دهد. این شبکه توانسته در رتبه‌بندی رسانه‌های جهانی نقش برجسته‌ای را ایفا کند و هیمنه امپراتوری رسانه‌ای را که توسط رسانه‌های غربی و معاند شکل داده شده است، در هم بشکند و با خبرهای مستقل و متفاوت بر بینندگان جهانی خود اثرگذار باشد. فضای رسانه‌ای امروز تنها توسط مردم اداره نمی‌شود بلکه نخبگان هم در آن سهم مهمی ‌دارند و «پرس‌تی‌وی» از این جهت نیز نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده است.  
صداوسیما باید در کنار تبلیغ و تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی ‌به این نکته مهم توجه کند که لازم است نیاز مخاطب را در نظر بگیریم. به عنوان مثال، وقتی برنامه‌ای درباره احکام دینی و قرآنی می‌سازیم ممکن است برای مخاطب داخلی که از کودکی با این احکام آشنایی دارد، چندان جذاب نباشد اما برای مردمان جمهوری آذربایجان جاذبه داشته باشد. توجه به نیاز و ذائقه مخاطب می‌تواند ضریب نفوذ این شبکه‌ها را افزایش دهد. مخاطب‌شناسی، موضوع‌شناسی و نیازشناسی از جمله نکات راهبردی‌ای هستند که باید همواره در دستور کار شبکه‌های برون‌مرزی قرار داشته باشند.  
شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما در رفع ایران‌هراسی نیز موفقیت چشمگیری داشته‌اند. مثلاً شبکه «هیسپان» با مخاطب ۵۰۰ میلیونی از کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیایی‌زبان‌ها توانسته چارچوبی که آمریکا به آن‌ها دیکته کرده است را بشکند و در معادلات ذهنی مخاطبانش اثرگذار باشد.  
فراموش نمی‌کنم که چند سال پیش در سفری به مادرید و در گفت‌وگو با مدیران یکی از شبکه‌های اسپانیایی، با گوشزدکردن خلأ یک شبکه برون‌مرزی از ایران به زبان اسپانیایی مواجه شدم ولی حالا با وجود شبکه موفق «هیسپان تی‌وی» این خلأ پر شده است.  
توسعه و تنوع بیشتر شبکه‌های برون‌مرزی ایران در عرصه بین‌المللی مخاطبان بیشتری را نیز جذب پیام جمهوری اسلامی می‌سازد زیرا همواره مخاطب اخبار متفاوتی که به واقعیت نزدیک‌تر باشد را بیشتر می‌پسندد.  
منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.