مراسم رونمایی از کتاب «منشور سینما از منظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب» و همچنین کتاب «درآمدی بر سینمای استراتژیک» با حضور جمال شورجه رئیس هیئت اسلامی هنرمندان، جواد شمقدری رئیس اسبق سازمان سینمایی، پرویز فارسیجانی، حبیب بهمنی کارگردان، احمد میرعلایی، هوشنگ توکلی و محمدرضا شاه‌حسینی روز گذشته در حوزه هنری برگزار شد.

ارزش‌های ما در سینما وارونه شده‌اند

قدس آنلاین- مراسم رونمایی از کتاب «منشور سینما از منظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب» و همچنین کتاب «درآمدی بر سینمای استراتژیک» با حضور جمال شورجه رئیس هیئت اسلامی هنرمندان، جواد شمقدری رئیس اسبق سازمان سینمایی، پرویز فارسیجانی، حبیب بهمنی کارگردان، احمد میرعلایی، هوشنگ توکلی و محمدرضا شاه‌حسینی روز گذشته در حوزه هنری برگزار شد. شورجه در ابتدای این مراسم اظهار کرد: متأسفانه گوش شنوایی برای استراتژی سینما وجود ندارد و بخش فرهنگ در این حوزه مهجور مانده است. در این کتاب‌ها فرمایش‌های امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب جمع‌آوری شده است. امروز ۴۰ سال از انقلاب اسلامی گذشته و باید ببینیم که در زمینه این فرمایش‌ها چند اثر قابل توجه داریم و این فرمایش‌ها در چه تعداد از آثاری که تولید شده، متجلی گشته است.

وی در ادامه افزود: علی‌رغم اینکه تلاش هایی از ناحیه بچه‌های مذهبی صورت گرفته اما این تلاش‌ها در کل کم بوده است. اساساً استراتژی در سینما یکی از واجبات است و باید برای آن برنامه‌ریزی کلانی صورت می‌گرفت اما در این ۴۰ سال چه اتفاقی افتاده است؟ در مقایسه با دهه اول انقلاب می‌بینیم که چقدر عقب‌نشینی داشتیم و متأسفم بگویم که از ارزش‌ها فاصله زیادی گرفتیم.

شورجه تأکید کرد: من امیدی ندارم که این کتاب‌ها در دستور کار مسئولان قرار گیرد. در این میان، عده‌ای مدعی هستند که پشت سر انقلاب و این عزیزان حرکت می‌کنند و خود را اهل ولایت فقیه می‌دانند اما من امیدی ندارم و آینده روشنی برای سینما نمی‌بینم. مگر اینکه همین مذهبی‌ها بیایند و کاری کنند و سپاه و بسیج به‌صورت جدی وارد عرصه فرهنگ شوند تا اتفاق مثبتی بیفتد. باید همه بچه‌های مذهبی و متشرع و قابل اعتماد را جمع کنند و بودجه‌های لازم را جمع‌آوری کنند و آن‌ها را به کار بگیرند.

چرا معتقدان به انقلاب کنار گذاشته شدند؟

این کارگردان تصریح کرد: الآن وضعیت به گونه‌ای شده است که آن‌هایی که باید کار کنند، بیکارند و آن‌هایی که نباید کار کنند، مشغول کارند. این یک مدیریت وارونه و ترفند انگلیسی- اسرائیلی است که مدیران توانمند و معتقدان به انقلاب به این شکل کنار گذاشته می‌شوند. امیدوارم این وضعیت با تلاش ما و هنرمندان معتقد و متشرع بهبود یابد. به هر حال در حوزه فرهنگ کاستی‌های بسیاری داریم و امیدوارم جدی‌تر به آن‌ها پرداخته شود و این کتاب‌ها در کتابخانه ها نرود بلکه آن‌ها را در عمل ببینیم و سالانه بیست سی کتاب با این محوریت داشته باشیم. ضمن اینکه مجلس به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشد و نیز به این موضوع که چرا برای سینمای استراتژیک بودجه خاصی در نظر نمی‌گیرد.

باید بگویم که فرهنگ ما از دست رفته و برای احیای آن باید چاره‌اندیشی شود.

پرویز فارسیجانی که سرپرستی نگارش کتاب «منشور سینما» را بر عهده داشت، در ادامه مراسم  عنوان کرد: سال ۹۰ و پایان دولت قبل بحثی صورت گرفت که در صنعت سینما دچار آفت سلیقه‌ای و ضعف‌های بسیاری هستیم که این موضوع ما را درگیر مشکلات بسیاری کرده است. لذا بر آن شدیم تا این کتاب را با نگاهی به فرمایش‌های امام راحل(ره) و رهبرمعظم انقلاب به نگارش درآوریم.

وی افزود: حال سینمای امروز ما خوب نیست و مظلوم‌تر از همیشه از بی‌توجهی رنج می‌برد و در یک فضای غم‌انگیز گام‌به‌گام به جشنواره‌ای نزدیک می‌شویم که به اسم سینمای انقلاب برپا می‌شود اما خبری از سینمای انقلاب در آن نیست. متأسفیم که در این میان از شاه‌بیت‌های امام و رهبری غافلیم و کم‌توجهی خودمان را هم توجیه می‌کنیم. در واقع، این اشتباه ماست که از آن‌ها برای راهبرد سینمای انقلاب بهره نمی‌بریم. متأسفانه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مجلس و دیگر راهکارهای دولت نتوانستند نتیجه‌ای راهگشا داشته باشند که اگر مؤثر بودند، تا الآن تأثیراتش را می‌دیدیم. امروز نباید شاهد فیلم‌های سبک و سخیفی باشیم که حتی وزیر وقت ارشاد هم از آن‌ها رنج می‌برد و خجالت می‌کشد و این باعث شرمندگی ماست.

وی عنوان کرد: متأسفانه فارابی برای چاپ کتاب کمک نکرد و اعلام نمود که این کتاب برایش در اولویت چاپ نیست لذا توفیق نصیب ما شد که در خدمت کسانی باشیم که درد سینمای انقلاب دارند و هیئت اسلامی هنرمندان این مسئولیت و زحمت را تقبل کرد.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.