مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی از شناسایی ۲۶ نفر دارای گروه خونی نادر در سطح خراسان رضوی خبر داد.

۲۶ نفر دارای گروه خونی نادر در خراسان‌رضوی شناسایی شدند

به گزارش قدس آنلاین، سیدحمیدرضا اسلامی ظهر امروز در مراسم جشن روز ملی اهداکنندگان خون‌های نادر و تجلیل از اهداکنندگان خون‌های نادر اظهار داشت: پرستاری از بیماران به نحو احسن برعهده سازمان انتقال خون بوده و پرستاران این مجموعه زحمات فراوانی در خون‌گیری از اهداکنندگان خون و خون‌رسانی به نیازمندان خون می‌کشند و ادامه حیات را به این بیماران هدیه می‌کنند.

وی افزود: پرسنل سازمان انتقال خون بسیار مظلوم هستند و با وجود مشکلات فراوانی که دارند صادقانه و بدون هیچ خللی ارائه خدمت دارند و از رسانه‌ها می‌خواهیم که در روز پرستار پیگیر حل مشکلات کلیه پرستاران به‌ویژه پرستاران سازمان انتقال خون ایران و اداره کل انتقال خون خراسان رضوی باشند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه ایران از سال ۸۹ به عضویت بانک گروه‌های خونی نادر جهان درآمد، خاطرنشان کرد: سه کشور ایران، چین و ژاپن از آسیا عضو این بانک جهانی هستند و کشور ما تنها کشور مسلمان بوده است؛ به‌طور میانگین از هر ۱۰ هزار نفر یک نفر دارای گروه‌های خونی نادر بوده و در سطح جهان تاکنون ۳۱ گروه خونی نادر در ۳۶۰ نوع شناسایی شده‌ که از این میزان حدود هزار نفر در ۱۳ گروه خونی نادر همچون کل، بمبئی، کی‌پی‌ال و غیره در کشور ما شناسایی شده که از این میزان ۲۶ نفر آنها در خراسان رضوی هستند.

اسلامی تصریح کرد: یکی از راه‌های شناسایی گروه‌های خونی نادر در اورژانس بیمارستان‌ها بوده و سازمان انتقال خون ایران سالانه ۵ هزار کیسه گروه خونی را تست می‌کند که در برخی موارد خون‌های نادر شناسایی می‌شود و یکی از عمده‌ترین مشکلات در این نوع بیماران، سقط جنین بوده و باید به‌گونه‌ای در امر درمان همت بورزیم تا شاهد ادامه حیات و تولد بی‌مشکل یک انسان باشیم.

وی تاکید کرد: خون‌های نادر در بخش‌های انجماد سازمان انتقال خون نگهداری می‌شود تا در مواقع مورد نیاز به بیماران نیازمند تزریق شود و درخواستمان از عموم مردم و اهداکنندگان این است که با نوع گروه خونی خود آشنا باشند و اگر گروه خونی نادر بود با پلاکی که دارد شناسایی شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه گذشته با وجود مطالبات ۱.۵ ساله و عدم دریافت حقوق در ۶ ماهه اخیر ۱۵۹ هزار مورد پذیرش را با رشدی ۷ درصدی داشتند، بیان کرد: از این میزان از ۱۱۴ هزار ۶۷۵ نفر با ۶ درصد رشد خون‌گیری صورت گرفت و تعداد مردودین ۳۳ هزار و ۴ نفر بوده که ۴ درصد کاهش داشته؛ همچنین در بحث پلاسما نیز ۱۰۲ هزار کیسه پلاسما جهت تولید داروی بیماران خاص مانند تالاسمی، هموفیلی، سرطان و غیره ارسال کرده‌ایم.

اسلامی گفت: در این مدت ۶۱ هزار ۲۲۰ مورد اهدا توسط اهداکنندکان مستمر صورت گرفته که شامل ۵۱ درصد آمار مجموع اهداها بوده است؛ همچنین ۳۱ درصد دیگر نیز اهداکننده با سابقه و ۱۸ درصد هم اهداکننده بار اولی بودند و ۲۸۱ هزار ۶۶۱ کیسه و فرآورده‌خونی در این مدت تولید شده که افزایشی ۴ درصدی داشته است.

وی افزود: در سه سال گذشته با تلاش جمعی به ۳ هدف بزرگ خود که تولید پلاسما (تولید ۲۵۰ هزار کیسه تاکنون)، کوتاه شدن نوبت‌های اعمال جراحی (رساندن فوری ۱۰ کیسه خون مورد نیاز به اتاق عمل) و دست یافته‌ایم و در یک سال گذشته حدود ۲۰ هزار تخت بیمارستانی اضافه شده که ۲ هزار مورد آن در خراسان رضوی و ۱۵۰۰ مورد در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی سومین استان تولیدکننده خون کشور بوده گفت: از مسئولان سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم که با حل مشکلات بودجه‌ای سازمان انتقال خون ضمن کمک به خادمان مردم در این سازمان در تولیدات بهتر و بیشتر خونی، مانع آسیب‌رسانی به بیماران بستری در بیمارستان‌ها شوند.

اسلامی تصریح کرد: با همکاری شرکت الیت شهرداری مشهد پارک رایگان الیت برای اهداکنندگان خون در کلیه پایگاه‌های اهدای خون مشهد در نظر گرفته شده و این اقدام کوچکترین حرکت در راستای تقدیر از اهداکنندگانی بوده که داوطلبانه به یاری همنوعان خود شتافتند.

وی تاکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۵ هزار کیسه خون به استان‌های معین خراسان رضوی همچون سیستان و بلوچستان ارسال شده و پیش‌بینی ما تا پایان امسال ارسال ۶ هزار کیسه است و این میزان معادل ۲ برابر ۳ هزار کیسه تکلیفی و تعهدی‌مان بوده است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.