تحولات منطقه

۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۲۸۹۰

گروه معارف قدس آنلاین؛در نظام اسلامی همه اقشار و طبقات مردم در قلمرو و ماموریت خود باید مسئولیت پذیر باشند و این ویژگی در حاکمان و کارگزاران نظام اهمیتی فزون تر دارد

خدا بهشت را بر این مسئولان حرام می کند!
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، در متون اسلامی حاکمان و کارگزاران به خصلت هایی وصف شده اند که به برخی از آنها اشاره می شود.

عدالت محوری: با دقت در کلام معصومان (ع) در این باره محوریت این موضوع به وضوح آشکار می شود، چراکه در بیشتر موارد وصف عدالت برای امام و نیز برای کارگزاران به کار رفته است. چنان که رسول خدا (ص) فرمودند: «یک لحظه امام عادل از عبادت هفتاد سال برتر است.»

امیرمومنان علی (ع) نیز می فرمایند: «عدالت سپر نگهبان حکومت ها است.»

مسئولیت پذیری: در نظام اسلامی همه اقشار و طبقات مردم در قلمرو و ماموریت خود باید مسئولیت پذیر باشند و این ویژگی در حاکمان و کارگزاران نظام اهمیتی فزون تر دارد.

پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: «آگاه باشید همه شما در برابر تعهدات خود نگهبان و مسئولید. پس حاکم و کارگزار در مقابل مسئولیتی که بر عهده دارد در برابر مردم مسئول و متعهد است.»

خیرخواهی برای مردم: امیرمومنان امام علی (ع) در خطبه ای خطاب به مردم می فرمایند: «ای مردم! به راستی من بر شما حقی دارم و شما نیز بر من حقی دارید؛ اما حق شما بر من این است که خیرخواه شما باشم.»

مهربانی با مردم: امام سجاد (ع) می فرمایند: «حاکم باید همانند پدری مهربان برای مردم باشد.»

بخشندگی: امیرمومنان (ع) فرمودند: «برترین حاکمان و کارگزاران کسانی اند که سه ویژگی به آنها داده شده باشد: مهربانی، بخشش و عدالت.»

ساده زیستی: ساده زیستی حاکمان و کارگزاران موجب آرامش و اعتماد امت اسلامی به رهبران می شود، از این رو مولای متقیان (ع) در بخشی از نامه تاریخی خویش به عثمان بن حنیف فرماندار بصره چنین می نگارند: «... پیشوای شما (علی بن ابیطالب(ع)) ازد نیا به دو لباس کهنه و از خوراک به دو قرص نان بسنده کرده است. آگاه باشید که شما هرگز توان آن را ندارید. خدا سوگند من از دنیای شما طلا و نقره ای نیندوخته و از غنایم و ثروت های آن ذخیره نکرده و برای لباس کهنه ام بدلی آماده نساخته ام و از زمین آن یک وجب به خود اختصاص نداده و از این دنیا جز خوراک ناچیز بهره ای نبرده ام.»

علاوه بر این، حاکمان و کارگزاران نظام اسلامی وظایفی برابر مردم دارند.

چنان که امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «بر حاکم اسلامی است که حدود اسلام و ایمان را به مردمی که ولایت او را پذیرفته اند، بیاموزد.»

در بخشی از زیارت اربعین امام حسین (ع) می خوانیم: «... او خون دل خویش را داد تا بندگان تو را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند.»

امام صادق (ع) نیز فرموده اند: «هر کس کاری از کارهای مردم را بر عهده گیرد و عدالت پیشه کند و در خود را به روی مردم بگشاید و موانع بین خود و آنها را از میان بردارد و خدمت به مردم را ملاک کار و نظر قرار دهد، خدا را سزاست که او را در روز قیامت از هراس خطر آتش دوزخ امان دهد و به بهشت درآورد.»

همچنین، امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «کسی که رهبری مردم را می پذیرد باید پیش از آنکه به تعلیم و تربیت دیگران بپردازد به تربیت خود همت گمارد و باید تربیت عملی او پیش از تربیت زبانیش باشد. کسی که معلم و مربی خویش باشد، به احترام و تکریم سزاوارتر است از کسی که معلم و مربی دیگران است.»

ایشان همچنین به مالک فرمودند: «به همان اندازه که دوست داری خدا در حق تو عفو و گذشت داشته باشد از عفو گذشت خود به مردم ببخش.»

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «هر کس رهبری مردم را بر عهده بگیرد و به آنان خیانت کند، خدا بهشت را بر او حرام می کند.»

و امام رضا (ع) می فرمایند: «هر گاه حاکمان دروغ بگویند باران نمی بارد و هر گاه سلطان ستم کند دولت سست و بی اعتبار می گردد.»

امام سجاد (ع) نیز درباره وظایف حاکمان می فرمایند: «وظیفه تو در برابر مردم این است که در میان مردم به عدالت رفتار کنی و با آنان همانند پدر مهربان باشی و از خطای نادانان چشم بپوشی و در کیفر آنان شتاب نکنی و در برابر این نعمتی که خدا به تو داده و تو را به حاکمیت آنان برگزیده شکرگزار باشی [و هر دو گروه سزاوار بهره برداری از عدل و صیانت از ظلم اند].»

علاوه بر این، مولای متقیان (ع) فرموده اند: «برای حاکم سزاوار نیست در حفظ مرزها کوتاهی کند.»

و نیز از ایشان است که: «سزاوار نیست برای حاکمان در مورد کوتاهی کنند: حراست از مرزها، رسیدگی به حقوق پایمال شده، گزینش شایستگان برای مسئولیت های مختلف.»

امام علی (ع) می فرمایند: «خدا از حاکم اسلامی بیعت گرفته است که در برابر پُرخوری ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکند.»

منابع:

غررالحکم، ص 341

نهج البلاغه، نامه 53، حکمت 73، خطبه 34

الفقیه، ج 2، ص 621

تحف العقول، ص 319

تنبیه الخواطر، ج 2، ص 227

مستدرک الوسائل، ج 11، ص 374

الامالی مفید، ص 310

مفاتیح الحیاة، بخش سوم

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha