آئین رونمایی از احکام دو آئین سنتی خطبه‌خوانی و صُفه در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

آیین خطبه‌خوانی و صفه در حرم امام رضا(ع) به ثبت ملی رسید

محمد توکلی مشاور تولیت آستان قدس رضوی در آیین رونمایی از احکام ثبت ملی دو آیین کهن خطبه‌خوانی و صُفه حرم مطهر رضوی که صبح امروز در محل موزه قرآن کریم این آستان قدسی برگزار شد، گفت: : ثبت ملی این دو آیین گامی مهم در جهت حفظ و احیای سنت‌های کهن و ارزشمند است چرا که این اقدام به نسل‌های آینده کمک می‌کند تا با فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی بیشتر آشنا شوند.

وی تصریح کرد: این آیین‌ها از جمله سنت‌های معنوی و اثرگذار در حرم مطهر رضوی هستند که از گذشته تاکنون توسط خادمان این بارگاه مقدس، واقفان و بانیان محترم در این آستان پایه گذاری شده است و اجرای هر کدام از این آئین‌ها فلسفه و پیامی در دل خود دارد.

توکلی ابراز کرد: آئین خطبه‌خوانی در حرم مطهر حضرت رضا(ع) به سه شیوه در حال برگزاری است که دو شیوه آن از دوران صفویه به یادگار مانده است. یکی از این شیوه‌ها، خطبه شب عاشورا و خطبه شب شهادت امام رضا(ع) و دیگری آئین خطبه تحویل کشیک است.

وی افزود: آئین خطبه خوانی با نظر واقفین از دوران صفویه در حرم مطهر رضوی شکل گرفته است و این مراسم دو بار در سال یک بار شب شهادت امام رضا(ع) و یک بار دیگر در شب عاشورای حسینی اجرا می شود.

مشاور تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: خطبه‌خوانی یکی از معنوی‌ترین و باشکوه‌ترین آئین‌هایی است که در حرم برگزار می شود. در این مراسم همه خدمه هشت کشیک حرم مطهر رضوی حضور دارند و با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در این مراسم خادمان حرم مطهر رضوی در حالی که شمع در دست دارند با حالت حزن و اندوه در محل برگزاری مراسم حاضر می‌شوند و مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز می‌شود و بعد تولیت آستان قدس رضوی با دور تفقد خادمان بارگاه منور رضوی را مورد تفقد قرار می‌دهد.

توکلی بیان کرد: بعد از دور تفقد فضای مراسم با شعرخوانی یکی از شعرای آئینی آماده سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی می‌شود و بعد از سخنرانی نوبت به مراسم شمع گردانی می‌رسد که توسط حُفّاظ قرآن کریم انجام می‌شود.

وی اذعان کرد: بخش بعدی این برنامه خطبه خوانی است که شامل شهادت به یگانگی خدا و حمد و ستایش پروردگار،  درود و رحمت بر پیامبر(ص) و همچنین سلام و درود بر ائمه معصومین (ع)، شهدا و امام راحل و آرزوی سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری است.

مشاور تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به چگونکی برگزاری مراسم صفه اشاره و بیان کرد: این آئین نیز بیش از صد سال در حرم مطهر رضوی  قدمت دارد و پیام آن توجه به جایگاه معصومین(ع) و قرائت کلام‌الله مجید است.

وی اظهار داشت: آئین صفه همه روزه در دو نوبت صبح و شب و در هنگام تحویل شیفت در محل رواق دارالزهد حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

توکلی اظهار امیدواری کرد آئین عودسوزی که یکی از آئین‌های سنتی و دیرینه در حرم مطهر رضوی است نیز به زودی به ثبت ولی برسد. 

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.