رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو گفت: بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین دریافت می‌شود بنابراین لازم است اقدامات لازم برای کاهش اثرات منفی این اشعه بر سلامت انسان مورد توجه قرار بگیرد.

خطر تابش اشعه فرابنفش در این ساعت ها شدیدتر است

مهدی رهنما افزود: تابش فرابنفش طول موج خاصی از طیف الکترومغناطیس است که از سمت خورشید به زمین ارسال می‌شود و معمولاً ۲۰۰ تا ۲۵۰ نانومتر و در برخی منابع تا ۲۸۰ نانومتر ذکر شده است. وقتی غلظت ازن استراتوسفر کاهش یابد، اشعه فرابنفش بیشتری در سطح زمین دربافت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امواج فرابنفش در مواردی مضر و در مواردی مفیدند. به‌عنوان‌ مثال منبع اصلی تولید ویتامین D اشعه فرابنفش است ولی مقدار دریافت آن از میزان معینی بیشتر می‌شود، سیستم حفاظتی بدن دچار مشکل می‌شود و دچار آفتاب سوختی و تروماهای پوستی می‌شویم.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با بیان اینکه بر اساس منابع علمی بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین دریافت می‌شود، گفت: تابش این اشعه در مناطق مختلف یکسان نیست و در مناطق مرتفع بیشتر از دیگر نقاط دریافت می‌شود و در ساعاتی که تابش خورشید شدت بیشتری دارد، اثرگذاری فرابنفش نیز بیشتر خواهد بود.

وی توصیه کرد: طی این مدت از کرم‌های ضد آفتاب، لباس‌های پوشیده تر مانند لباس آستین بلند، کلاه و ... استفاده شود. این راهکارها برای حفاظت در مقابل اشعه فرابنفش ثابت و ارزان قیمت است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو تصریح کرد: متاسفانه کاهش و افزایش اشعه فرابنفش در اختیار انسان نیست چراکه از خورشید ساطع می‌شود. تنها راه اطلاع‌رسانی و انجام اقدامات پیشگیرانه است بنابراین در در سایت پژوهشگاه علوم هواشناسی نقشه های پیش‌بینی اشعه فرابنفش برای چهار روز آینده (هر سه ساعت یک بار) اطلاع‌رسانی می‌شود.

رهنما در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان بر اساس فصول میزان اشعه فرابنفش را تخمین زد؟ گفت: تاکنون امکان تخمین اشعه فرابنفش را بر اساس فصول نداشته‌ایم البته در پژوهشگاه هواشناسی در حال انجام مطالعه درباره تغییرات این اشعه در فصول مختلف هستیم. بر اساس یافته‌های کنونی میزان اشعه فرابنفش در ساعات آفتابی یعنی ساعت تابش مستقیم آفتاب افزایش می‌یابد. این بازه طی زمستان  کمتر از تابستان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.