۲۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 1000202

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره غربالگری اختلالات شناختی در سالمندان توضیحاتی ارائه کرد.

غربالگری اختلالات شناختیِ ۵۰ هزار سالمند

افروز صفاری فرد» مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره غربالگری اختلالات شناختی در سالمندان گفت: با توجه به رشد جمعیت سالمندی در کشور و لزوم پرداختن به این مقوله، شناسایی اختلالات شناختی افراد در محدوده سنی۶۰ تا ۷۵ سال با محوریت بیماری دمانس با عنوان «طرح شناسایی اختلالات شناختی – دمانس – در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال» در دستور کار دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی قرار گرفت.  

وی ادامه داد: این طرح دارای ۴ مرحله آگاه سازی، غربالگری، تشخیص و درمان است. آگاه سازی بصورت استفاده از پمفلت، جزوه، برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه غربالگران و پزشکان متخصص انجام می‌شود. سپس آزمون‌های غربالگری بر اساس الگوریتم‌های طرح انجام می‌شود. در صورت شناسایی موارد مشکوک به ابتلا، جهت تشخیص دمانس پیشرونده به متخصصین ارجاع داده می‌شوند تا طی پروتکل تشخیص سند ملی دمانس اقدام تشخیصی انجام شود سپس جهت دریافت مداخلات درمانی و توانبخشی به مراکز تخصصی ارجاع می‌شوند. در این راستا توانبخشی شناختی بسته به میزان و نوع آسیب و تفاوت‌های فردی، می‌تواند در بهبود نسبی کارکرد فرد سالمند مبتلا به دمانس در زمینه‌های مختلف زندگی وی بسیار تأثیرگذار باشد.  

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اهداف این برنامه گفت: هدف از اجرای این طرح، تشخیص زودرس این بیماری (دمانس) است زیرا با آزمون‌هایی که بتوانند غربالگری دقیق‌تری را در سنین پایین‌تر انجام دهند، می‌توان به درمان بیماری و پیشگیری از ورود بیماران به مراحل بالای بیماری کمک کرد. این در حالی است که فشار بار مراقبتی ناشی از ابتلا به دمانس، چالش بزرگی برای اقتصاد، بهداشت و آینده جوامع ایجاد می‌کند.  

صفاری فرد خاطرنشان کرد: این طرح بصورت پایلوت در روزهای آغازین بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در استان‌های یزد و قزوین کلید خورده است و تا کنون تعداد ۵۰۰۰۰ نفر سالمند ۶۰ تا ۷۵ سال مورد غربالگری دمانس قرار گرفته اند. در حال حاضر طرح در مرحله نهایی است.  

وی تصریح کرد: بنا بر نتایج حاصله از اجرای پایلوت این طرح در ۲ استان یزد و قزوین در مورد ادامه طرح در سال ۱۴۰۳ تصمیم گیری می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.