رئیس‌ جمهور اوکراین گفت که انتظار دارد مسکو در دومین کنفرانس صلح که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، شرکت کند.

آیا درخواست زلنسکی برای حضور روسیه در اجلاس نوعی اولتیماتوم‌ به این کشور است؟

به گزارش قدس آنلاین، اولین بار سوئیس با حضور ۹۰ کشور جهان در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن در تفریحگاه بورگنشتوک در مرکز سوئیس برگزار شد.

جدای از اینکه به گفته دیپلمات‌ های غربی و کارشناسان سیاست خارجی سوئیس، این اجلاس به جای پایان دادن به جنگ تلاش کرد تا خطرات ناشی از تهاجم مسکو به اوکراین را کاهش داده و روسیه را منزوی کند، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند هرچند سوئیس می‌ گوید روسیه باید در این روند مشارکت داشته باشد، اما عدم دعوت این کشور به نشست را این طور توجیه کرد که مسکو بارها اعلام کرده بود که علاقه‌ ای به مشارکت ندارد.

از سوی دیگر یکی از رسانه های اوکراینی گزارش داد، برخی کشورها از برنامه‌ شان برای حضور در کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس، عقب‌ نشینی کردند و بدین ترتیب تعداد کشورهای شرکت‌ کننده در کنفرانس اول صلح از ۹۳ به ۷۸ کشور تقلیل یافته بود.

با عدم دعوت از روسیه در این کنفرانس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره این مساله تاکید کرد که مسکو به حضور در جایی که از آن استقبال نمی‌ کنند، اصراری ندارد.

به گفته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه این کنفرانس «به هیچ‌ جا نخواهد رسید و روسیه از جانب غرب تمایلی برای بازی عادلانه نمی‌ بیند». 

این در حالی است که مسکو بارها تاکید کرده است که از مذاکره و حل و فصل دیپلماتیک مخاصمه با اوکراین استقبال می‌ کند.

حالا بعد از ناکامی کنفرانس سوئیس درباره اوکراین بدون حضور روسیه، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که انتظار دارد مسکو در دومین کنفرانس که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، شرکت کند.

اظهارات زلنسکی در حالی مطرح شده که معاون وزیر خارجه روسیه میخائیل گالوزین اوایل ماه میلادی جاری در اظهارنظر درباره کنفرانس جدید درباره اوکراین گفت که «مسکو اولتیماتوم‌ ها را نمی‌ پذیرد و قصد ندارد در چنین رویدادهایی شرکت کند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.