حجت‌الاسلام فلاح‌زاده با بیان اینکه عاشورا و رفتارهای امام حسین(ع) را باید با معیارهای قرآنی بسنجیم، گفت: قیام امام حسین(ع) برای احیای فضایل و ارزش‌های اخلاقی بود که منجر به تأثیرگذاری‌ ایشان در ابعاد، اجتماعی، سیاسی و اعتقادی شد.

عاشورا عرصه احیای فضیلت‌ها

حجت الاسلام «احمد فلاح زاده»، با اشاره به ویژگی های اخلاقی و رفتاری امام حسین(ع)، اظهار کرد: یکسری اصول در زندگی امام حسین(ع) به عنوان اصول اولیه و بنیان رفتاری مطرح بوده است، با نگاه به تاریخ اسلام می بینیم که مردان و زنان الهی از سوی خدا تربیت می شوند و مربی آنها خود خداوند است. در آیه ۳۳ سوره احزاب آمده است: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا، ای اهل بیت، خدا می‌خواهد پلیدی را از شما دور کند و شما را پاک دارد».  این آیه دلیلی بر طهارت و اشاره خداوند به تربیت اهل بیت(ع) است، خداوند بر این نکته تاکید کرده طهارت نفس را که اوج اخلاق است، من به آنها ارزانی داشتم و چنین فردی که طهارت نفس دارد کاملا به خدا متصل است.

این کارشناس تاریخ اسلام، «توکل به خدا» را دیگر ویژگی بارز حضرت سیدالشهدا(ع) برشمرد و افزود: توکل به خدا هم مایه آرامش انسان و هم موجب امیدواری است و منجر به رسیدن به اتفاقات خوب می شود. در واقعه کربلا حضرت سیدالشهدا(ع)، بارها موضوع توکل به خداوند را با تکیه بر آیه ۱۹۶ سوره اعراف «إِنَّ وَلِیِّیَ اللهَُ الَّذی نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحینَ» یادآور شدند.

عاشورا را با ملاک‌های قرآنی بسنجیم

وی تأکید کرد: ویژگی مردان الهی که در قرآن کریم به آنها اشاره شده در امام حسین(ع) نمود و جلوه داشت از این رو لازم است، حادثه کربلا را با ملاک های قرآنی ببینیم و بسنجیم نه با ملاک های دیگر.

این کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به ورع و عبودیت در سیره حضرت سیدالشهدا(ع) ابراز کرد: امام حسین(ع) به انجام واجبات و مستحبات بسیار مقید بودند و می فرمودند: «جدم رسول خدا (ص) به من فرمودند: «به واجبات الهی عمل کن، تا پرهیزگارترین مردم شوی. به قسمت و تقدیر خدا خشنود شو، تا بی‌نیازترین مردم شوی و از حرام‌های الهی بپرهیز تا پارساترین مردم شوی».

احیای ارزش‌ها

عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب «اخلاق مداری» را دیگر ویژگی حضرت سیدالشهدا(ع) برشمرد و تصریح کرد:  اخلاق مداری حضرت از ابتدای واقعه کربلا تا زمان شهادت یاران و فرزندان و حتی در گودی قتلگاه، عینیت داشت و حضرت(ع) در واقعه کربلا هرگز از قلمرو اخلاق مداری خارج نشدند و حتی با دشمنانشان نیز رفتار انسانی و اخلاقی داشتند، سخنان آن حضرت(ع) با سپاهیان حر، برخورد با شمر نمونه بارز ویژگی های اخلاقی حضرت سیدالشهدا(ع) است، در واقع می توان گفت که قیام امام حسین(ع) برای احیای فضایل و ارزش‌های اخلاقی بود که منجر به تأثیرگذاری‌های ایشان در ابعاد، اجتماعی، سیاسی و اعتقادی شد.

حجت الاسلام فلاح زاده دیگر ویژگی بارز حضرت سیدالشهدا(ع) را «دلسوزی و شفقت» دانست و ابراز کرد: این ویژگی اخلاقی، ویژگی مردان الهی است که در قرآن به آن اشاره شده است، خداوند در آیه سوم سوره مبارکه شعرا به حضرت رسول(ص) می فرماید: «لَعَلَّکَ بَٰخِعࣱ نَّفۡسَکَ أَلَّا یَکُونُواْ مُؤۡمِنِینَ، ای پیامبر، مبادا به خاطر اینکه مشرکان ایمان نمی آوردند، خود را به هلاکت اندازی»، در واقعه کربلا نیز امام حسین(ع) نسبت به دشمنان احساس دلسوزی می نمودند و به آنها می گفتند که با کشتن من و یارانم مرتکب گناه و ظلم نشوید. نحوه برخورد ایشان با سپاهیان عمربن سعد هم با ملایمت و ادب بود و در پاسخ به «ابن حوزه» از سپاهیان عمر بن سعد که نسبت به آن حضرت جسارت کرد و امام حسین(ع) را به دوزخ بشارت داد، بدون توجه به بدزبانی و بی ادبی او با صبر و بردباری فرمودند: «چنین نیست و من به سوی خداوند بخشنده و مهربان و در خور اطاعت می‌روم».

عینیت آیه هشتم از سوره مائده

این کارشناس تاریخ اسلام مشورت پذیری و قبول نظرات دیگران، مدیر و مدبربودن، فروتنی و تواضع، احترام به طرف مقابل و برتر ندانستن خود بر دیگران را از دیگر ویژگی های حضرت سیدالشهدا(ع) برشمرد و گفت: کمک به محرومین، خیرات و اعطای صدقه به محرومین حتی در واقعه کربلا نیز توسط حضرت مورد توجه بود. از طرفی عدالت ورزی از ویژگی های حضرت سیدالشهدا(ع) بود و می توان گفت ایشان مصداق بارز آیه هشت سوره مائده بودند که می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَیٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚاعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَیٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ، ای اهل ایمان، برای خدا پایدار و استوار بوده و به عدالت و راستی و درستی گواه باشید، و البته شما را نباید عداوت گروهی بر آن دارد که از راه عدل بیرون روید، عدالت کنید که به تقوا نزدیکتر (از هر عمل) است، و از خدا بترسید، که البته خدا به هر چه می‌کنید آگاه است».

وی با تبیین علل ماندگاری واقعه کربلا خاطرنشان کرد: رسوایی حکومت بنی امیه، یکی از بازتاب‌های اجتماعی واقعه کربلا است. شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یارانشان، باعث شد تا چهره واقعی و ماهیت حقیقی امویان که به نام اسلام بر مردم حکومت می‌کردند، افشا شود و رسوایی آنها موجب خشم و نفرت مردم از دستگاه حکومت شد تا جایی که شخصیت‌های برجسته مسلمان و غیرمسلمان، این اقدام جنایتکارانه را محکوم کردند و شهادت خاندان رسول الله(ص) باعث منقلب شدن قلب ها شد و امروز می بینیم که آتش محبت و عشق مردم به امام حسین(ع) بعد از هزاران سال هنوز سرد نشده است.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.