شامگاه سه‌شنبه، همزمان با سالروز شهادت مظلومانه‌ی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش، خیل عاشقان و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت(ع) در حرم مطهر رضوی گرد هم آمده و با برپایی مراسم شام غریبان، یاد و خاطره‌ی این حماسه‌ی جاودانه را گرامی می‌دارند.

حضور گسترده دلدادگان حسینی در حرم مطهر رضوی برای مراسم شام غریبان

 در این مراسم معنوی که پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن‌های حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، خادمان بارگاه منور رضوی با روشن کردن شمع، جلوه‌های زیبایی از ارادت و سوگ خود را به نمایش می‌گذارند. نوای جانسوز مداحان اهل‌بیت(ع) در فضایی عطرآگین از شمع و گل، حزن و اندوه حاضران را دوچندان می‌کند و اشک ماتم بر گونه‌های عاشقان حسینی جاری می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی، در تشریح جزئیات این مراسم گفت: آیین خطبه خوانی شام غریبان، خادمان حرم مطهر رضوی پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، با مرثیه‌خوانی مداحان اهل‌بیت(ع) مسیر باب‌الکاظم(ع) واقع در صحن پیامبر اعظم(ص) تا صحن انقلاب اسلامی را طی می‌کنند و زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی، در سوگ شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش به عزاداری می‌پردازند.

وی افزود: در ادامه این مراسم، ذاکران اهل‌بیت(ع) با مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی، حزن و اندوه خود را از واقعه‌ی جانگداز کربلا به نمایش می‌گذارند و حاضران با نوحه‌خوانی و اشک ماتم، با خاندان عصمت و طهارت(ع) همدردی می‌کنند.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در پایان خاطرنشان کرد: در این آیین، زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) با روشن کردن شمع، یاد و خاطره‌ی شهدای کربلا و همچنین اطفال غریب و مصیبت‌زده‌ی امام حسین(ع) را گرامی می‌دارند و با توسل به این امام همام، از خداوند متعال التماس عاقبت به خیری و شفاعت در روز قیامت را دارند.

حرم مطهر رضوی در این شب غمبار، میزبان خیل زائرانی است که با حضور در این آیین معنوی، ارادت و دلدادگی خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) به نمایش می‌گذارند و با نوحه و اشک ماتم، در غم و اندوه شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش شریک می‌شوند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.