اداره انتظامات آستان مقدس حسینی از اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری مناسب مراسم عزاداری و آیین‌های روز عاشورا از جمله «رکضة طویریج» از سوی این آستان در کربلای معلی خبر داد.

تدابیر آستان حسینی برای برپایی مراسم عاشورا / خدمت‌رسانی ۱۰۰ تیم پزشکی و بهداشتی به زائران

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان حسینی، اداره انتظامات از تکمیل تمامی مقدمات برای مدیریت و ساماندهی جمعیت شرکت‌کننده در مراسم رکضه طویریج  و عزاداری روز عاشورا خبر داد.

 علاء العنبکی، معاون اداره انتطامات آستان در این باره گفت: تمام مقدمات و آمادگی‌های لازم برای مدیریت رفت و آمد زائرین بر اساس تجزیه و تحلیل فیلم‌ها و عکس‌های مراسم سال‌های گذشته با نظارت مستقیم شیخ عبدالمهدی الکربلایی، متولی شرعی حرم حسینی و حسن رشید العبایجی، تولیت آستان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: آستان حسینی برای مدیریت مراسم رکضه طویریج بر اساس روش‌های علمی که با جاده‌های شهر کربلا و تعداد زائران همخوانی دارد، برنامه‌ریزی مناسبی کرده است.

العنبکی افزود: در مراسم رکضه طویریج برای ورود به حرم امام حسین(ع) سه ورودی وجود دارد که از درب‌های «الزینبیه»، «قبلة الامام الحسین(ع)» و «الرجاء» می‌گذرد. چهار مسیر نیز برای خروج عزاداران خواهد بود که از درب‌های «السلام»، «الکرامة»، «الشهداء» و«قاضی الحاجات» خواهد بود و همه ورودی‌ها به تناسب حجم ورود عزاداران مناسب‌سازی شده است.

وی اظهار کرد: آستان حسینی دارای جدیدترین دوربین‌های مداربسته است که برای تسهیل در عزای حسینی و براساس نقشه‌ای که از سوی متخصصان آستان در نحوه مدیریت و سازماندهی جمعیت طراحی شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاء العنبکی بیان کرد: آستان حسینی با توجه به رهنمودهای شیخ عبدالمهدی کربلایی، نماینده مرجعیت دینی و متولی شرعی آستان تمامی ادارات، کارکنان، نهادها و مراکز خود را بسیج کرده تا بهترین  خدمات را به زائران ارائه دهد.

یکی از شعائر حسینی که در طول سالیان متمادی شهرت یافته «رکضة طویریج» یا همان هروله طویریج است که ظهر روز عاشورا در کربلای معلی برگزار می‌شود.

اصل هروله بدین شکل است که در سال ۱۲۶۳ شمسی در شهر طویریج (واقع در ۲۲ کیلومتری کربلا) و در منزل خاندان سادات قزوینی مقتل حسینی از سوی مرحوم سید صالح قزوینی طبق سنت هر ساله قرائت می‌شد و در پایان مقتل‌خوانی، چنان مردم متأثر شدند که از سید قزوینی درخواست می‌کنند هروله‌کنان به سوی حرم مطهر امام حسین(ع) بروند و ظهر عاشورا را در حرم عزاداری کنند.

سیدصالح قزوینی سوار بر اسب در مقدمه هروله‌کنان قرار می‌گیرد و در طول مسیر دیگر عزاداران ملحق می‌شوند و تا کربلا و حرم هروله‌کنان حرکت می‌کنند و چنین شد که از حوالی ۱۴۰ سال این سنت با قوت ادامه دارد. البته در سال‌های اخیر، هروله از منطقه «قنطرة السلام» در ۵ کیلومتری شهر کربلا، آغاز می‌شود.
 

خدمت‌رسانی ۱۰۰ تیم پزشکی و بهداشتی به زائران

خبرگزاری رسمی عراق(واع) اعلام کرد که ۱۰۰ تیم پزشکی و بهداشتی در جریان آئین‌های سوگواری عاشورای حسینی به زوار عتبات عالیات در کربلای معلی خدمت‌رسانی می‌کنند.

براساس این گزارش، ۳۵ تیم پزشکی و بهداشتی به نظارت بر سلامت مواد غذایی و مایعات، ۳۵ تیم به ارائه خدمات اورژانسی و ۳۰ تیم دیگر نیز به اطلاع‌رسانی پزشکی به مواکب حسینی و زوار عتبات عالیات در کربلای معلی مشغول هستند.

همچنین وزارت بهداشت عراق نیز تاکید کرد که بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت عراق، بیمارستان‌های وابسته به عتبات عالیات و بیمارستان‌های بخش خصوصی در کربلا آماده خدمت‌رسانی پزشکی به زوار اباعبدالله الحسین (ع) در عاشورای حسینی هستند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.