کارشناسان اقتصادی بخش کشاورزی معتقدند که با قطع برق چاه‌های کشاورزی، عملکرد تولید ۳۰ تا ۳۵ درصد در بخش کشاورزی کاهش می‌یابد.

کاهش ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی در نتیجه قطعی برق

به‌گزارش قدس آنلاین، فعالین اقتصادی بخش کشاورزی می‌گویند در حال حاضر کشاورزان در خصوص قطعی برق چاه های کشاورزی با مشکلات اساسی روبه‌رو هستند.

قطعی برق ۵ تا ۶ ساعته چاه های کشاورزی در روز، تولید را با محدودیت و چالش هایی روبه‌رو کرده و طبق گفته کارشناسان این حوزه این موضوع خلاف قانون است، چراکه براساس قانون، وزارت نیرو ملزم به‌تامین ۲۴ ساعته برق بخش کشاورزی است و در صورتی که شرایط تامین برق بحرانی و حساس باشد، اولویت آخر باید قطع برق چاه های کشاورزی باشد.

به‌گفته امینی، عضو هیات علمی و رئیس بخش خدمات فنی و تحقیقاتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر؛ قطعی برق در زمان‌های متعدد و بدون اعلام دقیق قبلی، به‌کشاورزان و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی آسیب جدی وارد می‌کند، چراکه گیاه یک موجود زنده بی‌زبان است و این قطعی برق و به‌دنبال آن قطعی آبیاری از دو جهت به بخش کشاورزی آسیب می‌رساند.

کاهش ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی در نتیجه قطعی برق

۸۰ درصد چاه‌های کشاورزی وابسته به‌برق هستند

کارشناسان تاکید دارند که در زمان‌هایی که گیاه به‌آب نیاز دارد و تشنه است، باید آب در اختیار آن قرار بگیرد و ممکن است زمان قطع برق با نیاز ضروری گیاه مصادف شود، بنابراین با قطعی برق، تولیدکنندگان و کشاورزان زمان و نوبت آبیاری خود را از دست می‌دهند و عملکرد محصول آبی شدیدا کاهش پیدا می‌کند که موجب خسارت زیادی به‌تولیدکنندگان می‌شود. زیرا بالغ بر ۸۰ درصد چاه‌های آبیاری کشور عمدتاً به‌برق وابسته هستند و یک کشاورز، در زمان مشخصی آبیاری انجام می‌دهد.

طبق گفته امینی  قطعی برق در ساعت‌های مختلف در هر روز بر مراکز تحقیقاتی هم اثرگذار است. به‌این ترتیب که در مراکز تحقیقاتی نمونه‌های گیاهی بسیار با ارزش و گران‌قیمت در آزمایشگاه‌ها و گلخانه‌های تحقیقاتی نگهداری و یا بررسی می‌شوند و غالب آزمایشگاه‌ها تجهیزات لازم و آمادگی کافی برای برنامه زمان قطعی برق را ندارند. البته ممکن است برخی آزمایشگاه‌ها تجهیزات لازم را داشته باشند و بتوانند مقدمات کار را فراهم کنند؛ اما عملا اکثر آزمایشگاه‌ها به‌دلیل قطعی برق با مشکلاتی رو به رو شده‌اند که آسیب‌های جدی هم به‌تاسیسات و وسایل آزمایشگاهی و هم به‌نمونه‌های آزمایشی وارد می‌شود، چراکه بعضا مشاهده می‌شود قطعی برق در هر روز در ساعت‌های متفاوت اتفاق می‌افتد و این قطعی در یک زمان معین و ثابت درهرروز نیست، بنابراین اعلام قبلی دقیق برنامه‌های قطعی برق و وجود برنامه برای یک زمان ثابت و مشخص در هر روز، حداقل کاری است که می‌تواند به‌این شرایط کمک کند و فرصت آمادگی پیش‌بینی لازم برای کاهش آسیب‌ها را فراهم کند.

طبق قانون قطع برق چاه‌های کشاورزی ممنوع است

لازم به‌یادآوری است که بنابر ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار مصوبه سال ۹۰، قطع برق چاه‌های کشاورزی ممنوع و این درحالی است که وزارت نیرو برنامه قطعی ۵ تا ۶ ساعته چاه‌های کشاورزی در شبانه روز را ارائه و اجرایی کرده است که این امر آسیب جدی در سال رشد تولید به بخش کشاورزی وارد می کند.

کشاورزان و کارشناسان معتقدند که با توجه به‌اهمیت امنیت غذایی، وزارت نیرو، نباید برق چاه های کشاورزی را قطع کند و در صورت قطعی برق چاه های کشاورزی، سوخت گازوئیل را تخصیص دهند.

هاشمی، عضو شورای هماهنگی تشکل بخش کشاورزی در این رابطه می‌گوید: با توجه به‌آنکه قطعی برق در اکثر محصولات جالیزی و دانه های روغنی اثر گذار است، بنابراین وزارت نیرو موظف به‌تامین ۲۴ ساعته برق کشاورزان با ولتاژ مناسب است.

همچنین قاسم پیشه ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی در این رابطه گفته که طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته در مجلس موضوع برقی کردن چاه های کشاورزی مصوب شد که براین اساس کشاورزان مکلف به‌برقی کردن چاه های جدید و قدیم خود با استفاده از تسهیلات بانکی بدون نرخ بهره شدند.

کاهش ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی در نتیجه قطعی برق

کاهش حدود ۷۰ درصدی آب کشاورزان با قطعی برق

با قطع برق مقدار آبی که در اختیار کشاورز قرار می گیرد، ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش می یابد که این امر بر تولید اثر می گذارد و این امروز تاثیری ۲۵ تا ۳۰ درصدی بر میزان تولیدات کشاوزی دارد. از طرفی با قطعی برق یکباره دوباره کاری و هدررفت منابع آبی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال قبل از قطعی برق ممکن است آب به‌وسط مزرعه رسیده باشد که با قطع برق و آمدن آن از ابتدا باید آبیاری صورت بگیرد که این امر منجر به هدررفت منابع آبی یا نرسیدن آب به تمام مزرعه می‌شود.

به گفته وی، براساس مصوبه مجلس در خصوص برقی کردن چاه های کشاورزی، وزارت نیرو مکلف به‌تامین ۲۴ ساعته برق کشاورزان شد که متاسفانه دولت به‌بهانه کمبود تولید برق، آن را اعمال نکرد. از طرفی وزارت نیرو برای جبران این خسارت اقدام به‌رایگان کردن ۱۹ ساعته مابقی برق کشاورزان کرد و این درحالی است که جبران‌کننده نیست، چراکه با قطعی برق کشاورزان حداقل یک میلیون تومان دچار خسارت می‌شوند درحالی که ممکن است پول کل برقی مصرفی ۱۹ ساعت ماقی حدود ۱۰۰ هزار تومان باشد.

پیشه ور با بیان اینکه قطعی چندساعته برق کشاورزی آسیب جدی به تولید می زند، گفت: قطعی برق ۵ تا ۶ ساعته منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید می شود که انی خلاف شعار سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.