به نظرمی رسد که روز گذشته روز پرخبر و کاری شلوغی برای دولت فرانسه بود.

استعفای دولت فرانسه/ چه کسی ریاست دولت موقت را برعهده گرفت؟

به گزارش قدس آنلاین، سه شنبه ای که گذشت برای مکرون رئیس جمهور روز شلوغ و پرکاری بود، از یک سو طی هفته گذشته دولت استعفا داد، از سوی دیگر مکرون این استعفا را روز گذشته پذیرفت و در نهایت برای ریاست دولت موقت یک نفر را منصوب کرد تا فعلا کارها طبق روال انجام شود و در زمان مناسب نخست وزیر را انتخاب کند.

روز گذشته در ابتدا «خبرگزاری فرانسه» گزارش داد که مکرون با استعفای دولت خود موافقت کرده و بعد در ادامه این گزارش به این نکته اشاره کرد که انتخاب اینکه چه کسی پست‌ های نخست‌وزیری و کابینه را پر کند به عهده رئیس‌ جمهور است.

در ادامه مقامات فرانسوی فاش کردند که مکرون از «گابریل آتال» نخست وزیر این کشور خواسته که ریاست دولت موقت را برعهده بگیرد.

آن طور که کاخ الیزه اعلام کرد: «نخست وزیر تا زمانی که دولت جدید مشخص نشود، کارهای روزمره را انجام خواهد داد.»

آتال هفته گذشته و پس از انتخابات بی‌ نتیجه فرانسه که تشکیل دولت را در هاله‌ ای از ابهام قرار می‌ داد، استعفای خود را ارائه کرد. پیش از این امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که با این اقدام مخالف بود.

این در حالی است که پیش از این نیز در فرانسه دولت‌ های موقت وجود داشته، اما هیچ یک بیش از چند روز بر سر کار نبوده است. با این حال هیچ محدودیت مشخصی برای زمان بر سر کار ماندن دولت موقت وجود ندارد و پارلمان نمی‌ تواند آن را مجبور به کناره‌ گیری کند.

«امریک برهیه» مدیر رصدخانه زندگی سیاسی در اندیشکده بنیاد «ژان ژورس» در خصوص وضعیت کنونی فرانسه گفت: «این اتفاق قبلا در فرانسه نیفتاده است. مانند انگلیس، ما به داشتن یک برنده و یک بازنده عادت کرده‌ ایم. اما امروز واقعیت این است که هیچ کس نه برنده شده و نه بازنده. البته به جز امانوئل مکرون که قمار خود را باخت».

این موضوع در شرایطی است که فرانسه پس از انتخابات زودهنگام خود در یک بن‌ بست سیاسی گرفتار شده است. به طور معمول در این کشور یک حزب موفق می‌ شد اکثریت مطلق پارلمان را به دست آورده و دولت تشکیل دهد. با این حال در انتخابات پارلمانی این کشور که هفتم ژوئیه به پایان رسید، ائتلاف‌ های چپ‌ گرا، میانه‌رو و راست افراطی تقریبا به یک اندازه رای آورده و هیچ یک موفق به کسب اکثریت مطلق نشدند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.