رییس سازمان صداوسیما اعلام کرد: پخش سریال «سلمان فارسی» داود میرباقری سال ۱۴۰۵ کلید می‌خورد.

پخش سریال «سلمان فارسی» به ۱۴۰۵ می‌رسد؟ /«سلمان فارسی»؛ پرهزینه‌ترین سریال رسانه ملی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما گفت: مجموعه «سلمان فارسی» به بهترین شکل ممکن به لحاظ پشتیبانی منابع مالی و جدول‌پیش‌بینی شده کار پیش می‌رود و هیچ تأخیری برای پخش «سلمان فارسی» وجود ندارد.

وی اعلام کرد: این سریال پرهزینه‌ترین، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مجموعه است که امیدواریم از اوایل سال ۱۴۰۵ پخش آن را کلید بزنیم.

سلمان شبیه به یکی از پیامبران اولوالعزم می‌شود

«سلمان فارسی» محصول مرکز سیما فیلم سازمان صداوسیما به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری است. این سریال در سه فصل دوران ایران ساسانی، امپراتوری بیزانس و حجاز صدر اسلام به زندگی و زمانه یار ایرانی پیامبر اسلام (ص) می‌پردازد.

میرباقری در سال ۱۳۷۸ نگارش اولیه سلمان فارسی را به پایان رساند. به گفته میرباقری، او ۲۰ سال درگیر نوشتن آن بوده است. گفت‌وگوهای اولیه و پیش تولید پروژه در سال ۱۳۹۶–۱۳۹۷ پس از دو سال تحقیق و بررسی و سفرهای عوامل به مناطقی مانند گرجستان، ارمنستان، مراکش، ترکیه، آفریقا، خوزستان، چابهار، کلیسای تاتِو، کلیسای خور ویراپ، کویر لوت، کلیسای اچمیادزین، معبد گارنی، فاس، کازابلانکا، رباط، طنجه و غیره نیز آغاز شد. عوامل همچنین از ده‌ها مکان تاریخی متعلق به دوران کارتاژ، بربرها و رومیان در کشورهای مختلف بازدید کردند که بسیاری از آنها در قرن پنجم تا ششم میلادی، همزمان با سفرهای سلمان شکوفا شدند.

کارگردان «سلمان فارسی» چندی پیش در خصوص شخصیت اصلی فیلم به یکی از رسانه‌ها گفت: یکی از جذابیت های شخصیت سلمان فارسی این بود که اطلاعات درباره‌اش کم بود. آنچه هست به افسانه شبیه است. من می‌توانستم در یک محدوده بسیار خط کشی شده در تاریخ تخیل کنم. کافی بود برای این قصه یک نقطه شروع و پایان در نظر بگیرم. خود بخود خیلی از مواد و مصالحی را که لازم داشتم فراهم می‌شد. بخشی از شخصیت‌ها تخیل من و بخشی از شخصیت ها واقعیات تاریخی هستند. این دو در سریال با هم ادغام و ترکیب می‌شود.جوهره حرکت سلمان باید محفوظ می‌ماند و حوادث مهم تاریخی هم حفظ می‌شد. سلمان یک جورهایی به لحاظ مفهومی، بررسی تاریخ ادیان است. سلمان در مسیر حرکتش به لحاظ شخصیتی در مقاطعی شبیه به یکی از پیامبران اولوالعزم می شود. جاهایی سلمان شبیه به موسی، عیسی، یوسف و ابراهیم است.

محمود فلاح، تهیه‌کننده اولیه، در سال ۱۳۹۴ و پیش از آغاز تولید گفته بود برآورد اولیه برای ساخت مجموعه ۶۰ میلیارد تومان است. به گفته سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در دی ۱۴۰۱، تولید این مجموعه حدود «دو هزار میلیارد تومان» بودجه لازم دارد.

پخش سریال «سلمان فارسی» به ۱۴۰۵ می‌رسد؟/«سلمان فارسی»؛پرهزینه‌ترین سریال رسانه ملی

این سریال با بیش از هزار بازیگر اصلی و چهار هزار بازیگر فرعی از نزدیک به پنج سال گذشته تاکنون کار خود را شروع کرده است.

تاکنون هشت هزار نفر از سراسر کشور علاقمند به حضور در این سریال بوده‌اند.

بازیگرانی همچون فرهاد اصلانی، علیرضا شجاع نوری، داریوش فرهنگ، محمدرضا هدایتی، بهناز توکلی، احترام برومند، رامونا شاه، علی دهکردی، مرحوم چنگیز جلیلوند، مهدی فقیه، محمدجواد جعفرپور، علیرضا مهران، چند بازیگر خارجی از ارمنستان، یونان، مراکش و تونس و حدود ۱۵۰۰ بازیگر تئاتری و بومی مقابل دوربین این سریال رفته‌اند.

فیلمبرداری در ایران، تا مهر 1403 ادامه دارد

تولید مجموعه «سلمان فارسی» پس از وقفه ای ۲۰ ساله در اواخر آذرماه ۱۳۹۸ در شهداد کرمان آغاز شد. البته تمام فیلمبرداری در کرمان انجام نشد، بازیگران و عوامل سریال در لوکیشن‌های دیگری مانند شاهرود، سمنان، جزیره قشم، دماوند و مازندران نیز فیلمبرداری کردند. بخش قابل توجهی از فیلمبرداری این مجموعه در مناظر طبیعی مناطق مختلف ایران انجام خواهد شد. کشور ترکیه نیز به عنوان یکی از لوکیشن‌های سریال در نظر گرفته شده بود، اما به دلیل کووید ۱۹، این طرح لغو شد.عوامل همچنین چندین سکانس مربوط به دوره بیزانس را در کشور ارمنستان و کلیسای سنت استپانوس فیلمبرداری کردند. فیلمبرداری فصل بیزانس این مجموعه در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به پایان رسید. بازیگران و عوامل در حال حاضر مشغول فیلمبرداری فصل ایران باستان در دوران امپراتوری ساسانی هستند که شامل مکان‌های تاریخی مانند تیسفون، جاده ابریشم، فارس، اصفهان و غیره نیز می‌شود. تهیه‌کننده این مجموعه حسین طاهری همچنین اعلام کرده است که سکانس‌هایی از فصل ایران در جنگل‌های هیرکانی و آتشکده اصفهان در ماربین نیز فیلمبرداری می‌شوند. بنابر اعلام رسمی، حدود دو سال طول می‌کشد تا تولید این فصل به پایان برسد. عوامل در حال حاضر همزمان با تولید فصل ایران باستان، پیش تولید فصل اسلام که آخرین فصل این سریال خواهد بود را آغاز کرده‌اند. برای اولین بار در جهان، فصل ایران باستان این مجموعه صد سال تاریخ ایران و دوره ساسانی از زمان خسرو انوشیروان، هرمز چهارم، قباد یکم، مرگ خسرو پرویز، شیرین و فرهاد، بهرام چوبین و بسیاری از اسطوره‌های تاریخ ایران باستان را به تصویر خواهد کشید.

مناطقی همچون شاهرود، مجن، جزیرهٔ قشم، دماوند، سواحل مازندران و غیره نیز از نقاط فیلم‌برداری این مجموعه نیز محسوب می‌شوند. پس از لغو طرح فیلمبرداری در کشور ترکیه، شهرک سینمایی پیامبر اعظم و غزالی جایگزین آن شدند. تمام فضای صد هکتاری شهرک سینمایی نور در این مدت به‌طور کامل و اختصاصی در اختیار عوامل سلمان فارسی برای ساخت دکور و فیلمبرداری قرار گرفت.

در دی ۱۴۰۲ گزارش شد که با پایان فیلمبرداری فصل بیزانس، حدود پنج ماه است که فیلمبرداری فصل ایران ساسانی آغاز شده است. طاهری در همان زمان بیان کرد که فیلمبرداری فصل ایران از نیمه تابستان در شهرک سینمایی ایران آغاز شد و فیلم‌برداری این زمان در استان سمنان و مناطقی از شاهرود تا سال بعد ادامه دارد. او اعلام کرد فیلمبرداری تا پایان زمستان در شاهرود ادامه خواهد داشت تا از فضای زمستانی منطقه برای داستان استفاده کنند. طاهری برای پایان فیلمبرداری فصل ایران باستان در عرض ۱۸ ماه ابراز امیدواری کرد و گفت که پس از آن فیلم‌برداری فصل پایانی یعنی حجاز در مکان‌هایی مانند شهرک سینمایی نور آغاز خواهد شد.

در ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد که در محل فیلمبرداری در روستای خیج، در نزدیکی شاهرود بر اثر «فرو ریختن پل» دو تن از هنروران این سریال جان باختند و چهار تن مصدوم شدند. مراحل تدوین در اردیبهشت ۱۴۰۳ در حال انجام بود. فیلمبرداری تا مهر ۱۴۰۳ در شاهرود و در فاز ایران ادامه خواهد داشت.

پخش سریال «سلمان فارسی» به ۱۴۰۵ می‌رسد؟/«سلمان فارسی»؛پرهزینه‌ترین سریال رسانه ملی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.