عضو مجلس دوازدهم: طرح‌ نهضت ملی مسکن با پشتوانه قانون جهش تولید مسکن، تعریف و تعهداتی به مردم داده شده که برخی از آنها ناتمام مانده است. دولت چهاردهم باید تکمیل این پروژه‌ها را در دستور کار قرار دهد و وزیر پیشنهادی برنامه کامل در این باره داشته باشد.

عمل به تعهدات، در زمینه ساخت مسکن نهضت ملی باید جزو اولویت‌های دولت چهاردهم باشد

یکی از دغدغه‌های شهید رئیسی و دولت سیزدهم موضوع مسکن بود. با توجه به اینکه مردم در دسترسی به مسکن مناسب دچار مشکل هستند، این مسئله تبدیل به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم شد. در همین راستا، طی سه سال گذشته، شاهد تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر که از دولت دهم باقی مانده بود و شروع نهضت ملی مسکن بودیم.

مسئله مسکن از چنان اهمیتی برخوردار است که تمامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره‌ها و تبلیغات‌شان به آن اشاره کردند و برنامه‌هایشان را با مردم در میان گذاشتند. در این میان، آقای پزشکیان که در ۱۵‌ام تیر ماه به عنوان نهمین رئیس جمهور کشور انتخاب شد، بارها به این موضوع اشاره کرده بود که در صورت روی کار آمدن به تعهدات دولت سیزدهم در حوزه مسکن عمل خواهد کرد.

به زعم بسیاری، دولت یک شخصیت حقوقی است و نباید با تغییر روسای جمهور تعهدات دولت‌ها زیر سوال برود. اگر دولت‌های جدید به تعهدات دولت قبلی عمل نکنند، نوعی بی اعتمادی به کلیت دولت به وجود می‌آید که نتایج خوبی برای کشور به دنبال نخواهد داشت.

با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، انتظار می‌رود آقای پزشکیان فردی را به عنوان وزیر راه و شهرسازی آینده و مسئول بخش مسکن معرفی کند که به موضوع ساخت مسکن در سطح ملی اعتقاد داشته باشد.به زعم کارشناسان، نیاز است سالانه ۶۰۰ هزار مسکن جدید ساخته شود تا بازار به تعادل برسد و شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نباشیم.

می‌توانیم از زمین‌های بلااستفاده برای توسعه شهرها استفاده کنیم

 حامد یزدیان، عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که دولت چهاردهم باید به تعهدات دولت سیزدهم در حوزه ساخت مسکن ملی عمل کند، در گفت و گو با خبرنگار قدس تصریح کرد: این موضوع از اهمیت اساسی برخوردار است که دولت‌ها، تعهدات دولت قبلی به مردم را تعهد خودشان بدانند و به آن عمل کنند. به این ترتیب، به اعتماد عمومی نسبت به کلیت دولت به عنوان یک شخصیت حقوقی ضربه نمی‌زنیم.

یزدیان گفت: مفروض ما این است که دولت بعدی تعهدات دولت سیزدهم را در حوزه مسکن که به مردم داده شده است، تعهد خودش می‌داند و به آن عمل خواهد کرد. عده زیادی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده-اند، برخی از آن‌ها زمین هم دریافت کرده‌اند. باید تعهدات دولت نسبت به این افراد عملی شود.

وی ادامه داد: مسکن جزو مواردی است که شروع آن تا به نتیجه رسیدنش زمان می‌برد. بنابراین، طبیعی است که پروژه‌های ساخت مسکن در یک دوره ریاست جمهوری به پایان نرسد و برخی از تعهدات به دولت بعدی منتقل شود. در دولت سیزدهم اقدامات اساسی و زیربنایی در حوزه مسکن شروع شد، نیاز است این پروژه‌ها ادامه یابد و ساخت مسکن را برای مردم داشته باشیم.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت چهاردهم باید تکمیل پروژه‌های ساخت مسکن ملی را که در دولت سیزدهم شروع شد، جزو اولویت‌هایش قرار دهد. به این ترتیب، از صدمه به اعتماد عمومی جلوگیری می-شود.

یزدیان گفت: در زمینه مصوبه برنامه هفتم توسعه که دولت موظف است ۲۵ درصد به مساحت مسکونی کشور اضافه کند، دولت باید به صورت مورد به مورد در شهرهای مختلف این مسئله را بررسی و اجرایی کند. برخی شهرها امکان توسعه دارند و می‌توانیم از زمین‌های بلااستفاده برای توسعه شهرها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: توسعه تمامی شهرها امکان‌پذیر نیست، اما در برخی از شهرها می‌توانیم این طرح را پیاده‌سازی کنیم. استفاده از زمین‌های بلوکه شده که طی سالیان طولانی بلااستفاده باقی مانده‌اند، می‌تواند کمک کننده باشد.

اعطای تسهیلات ساخت مسکن باید جزو وظایف تکلیفی بانک‌ها باشد

به گفته یزدیان، شهید رئیسی نگاه مردمی داشت و بر اساس نیازهای مردم سیاست‌هایش را تعریف می‌کرد. به همین دلیل موضوع مسکن برای دولت سیزدهم در اولویت قرار داشت. طرح‌ نهضت ملی مسکن با پشتوانه قانون جهش تولید مسکن، تعریف و تعهداتی به مردم داده شده است که برخی از آن‌ها ناتمام مانده است. دولت چهاردهم باید تکمیل این پروژه‌ها را در دستور کار خود قرار دهد و باید دولت چهاردهم و وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی دولت برنامه کامل در جهت تکمیل ساخت مسکن نهضت ملی داشته باشد

وی ادامه داد: اعطای تسهیلات ساخت مسکن باید جزو وظایف تکلیفی بانک‌ها باشد. اما نباید تنها به این منبع برای تأمین مالی پروژه‌های ساخت مسکن در سطح ملی اکتفا کنیم. نیاز است از مشارکت مردم نیز بهره بگیریم و در این زمینه نیز طرح‌هایی را به منظور جذب سرمایه‌ها اجرایی کنیم.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ارائه کاربری مسکونی به زمین‌هایی که در داخل محدوده شهری قرار دارند و تغییر کاربری زمین‌های اطراف شهرها و اضافه کردن آن‌ها به حریم شهری می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد. نیاز است آمایش سرزمینی دقیقی انجام دهیم و در راستای حل مشکل مسکن گام‌های اساسی برداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.