دولت ژاپن در نظر دارد با استفاده از دارایی‌ های مصادره شده روسیه، وام جدیدی در اختیار اوکراین قرار دهد.

آیا ژاپن مهره آمریکا در حمایت از اوکراین است؟

به گزارش قدس آنلاین، اوایل خرداد ماه امسال منابع آگاه در دولت ژاپن گفتند: توکیو توافق‌نامه‌ ای را امضا خواهد کرد که براساس آن توکیو متعهد به حمایت بلندمدت از اوکراین می‌ شود؛ برگزاری مذاکرات بین دولتی ظرف ۲۴ ساعت پس از هر گونه تهاجم جدید روسیه برای تعیین کمک‌ هایی که امکان ارائه دارد، بخش مهم این توافق خواهد بود.

این در حالی است که ژاپن با وجود حمایت از اوکراین اما در ارسال تسلیحات نظامی به این کشور محدودیت هایی را در نظر گرفته بود، آن طور که رسانه های اوکراینی گزارش داده اند اوکراین در ماه‌ های گذشته بارها خواستار دریافت کمک‌ های نظامی بیشتر و بزرگتر شده تا از آنها در جنگ با روسیه استفاده کند اما سیاست‌ های محدودکننده صادرات تسلیحاتی ژاپن این کمک‌ ها را محدود کرده است، توکیو طی چند ماه گذشته تنها به ارسال کلاهخود و پهپاد به اوکراین اکتفا کرده ولی تسلیحاتی را در اختیار این کشور قرار نداده که بتواند سربازان روسی را بکشد.

با این وجود برخی منابع آگاه می‌ گویند؛ آمریکا که از تامین‌ کنندگان اصلی مهمات جنگی برای ارتش اوکراین به شمار می‌ رود، در پی آن است تا تی‌ان‌تی مورد نیاز توپ‌های ۱۵۵ میلی‌متری این کشور برای رویارویی با نیروهای روسیه را از ژاپن تهیه کند.

هرچند قوانین صادرات ژاپن به شرکت‌ های ژاپنی اجازه نمی‌ دهد برخی از اقلام نظامی، به‌ ویژه اقلام کُشنده را به خارج صادر کنند، اما ظاهرا در بحبوحه کمبود مهمات، آمریکا و متحدان این کشور راه حلی برای فعال کردن فروش تی‌ ان‌ تی پیدا کرده‌ اند!

یک منبع آگاه که در جریان مذاکرات واشینگتن و توکیو در خصوص تامین تی‌ان‌تی به اوکراین قرار دارد با اشاره به حساسیت موضوع به رویترز گفته: «راهی برای ایالات متحده آمریکا وجود دارد تا این کشور بتواند از ژاپن مواد منفجره خریداری کند.»

دو سال پیش روزنامه آساهی در گزارشی به این نکته اشاره کرد که از نظر فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، این کشور تمامی حمایت‌ های لازمی را که پیشتر اعلام کرده بود در اختیار اوکراین قرار خواهد داد، او گفته بود: با توجه به اینکه جهان در یک پیچ تاریخی قرار گرفته، توکیو تمامی تلاش‌ های دیپلماتیک خود را به کار خواهد گرفت تا از موقعیت خاص خود در دنیا بهره بگیرد.

کیشیدا در روز ۲۰ فوریه اعلام کرده بود که تضمین‌ هایی را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد که این کشور بتواند وامی به مبلغ ۵.۵ میلیارد دلار (۷۳۷ میلیارد ین) را از بانک جهانی دریافت کند.

روز گذشته  راشاتودی گزارش داد: دولت ژاپن در نظر دارد با استفاده از دارایی‌های مصادره شده روسیه، وام جدیدی در اختیار اوکراین قرار دهد.

خبرگزاری کیودو هم به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که توکیو ۳.۳ میلیارد دلار وام به کی یف پرداخت خواهد کرد. قرار است این وام از طریق درآمدهای حاصل از دارایی‌ های روسیه مسدود شده، تامین شود.

این مبلغ وام حدود ۶ درصد از وامی است که گروه هفت در جریان نشست خود در ایتالیا در ماه ژوئن بر سر آن توافق کردند. در این نشست، سران گروه ۷ در مورد استفاده از سود وجوه مسدود شده روسیه برای تامین مالی وام ۵۰ میلیارد دلاری برای کمک به کی یف به توافق رسیدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.