۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۸
کد خبر: 1000715

رئیس کمیته محیط زیست ستاد مردمی مسعود پزشکیان ضمن اشاره به تاکید رئیس جمهور منتخب بر ضرورت رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در طرح‌های توسعه‌ای، سایر محورهای برنامه محیط زیستی او را تشریح کرد.

دغدغه‌های محیط زیستی رئیس‌جمهور منتخب

کمیته محیط زیست ستاد مردمی مسعود پزشکیان در ایام انتخابات برنامه‌ای را با عنوان «حفاظت از محیط زیست و پایداری سرزمین در دولت چهاردهم» ارایه کرد. این برنامه در شش محور «گام برداشتن در مسیر اقتصاد سبز»، «مدیریت و بهبود ابعاد مختلف کمی و کیفی ناترازی‌های موثر در محیط زیست (اقتصاد، انرژی، آب و ...»، «حفاظت موثر از منابع زیستی (منابع طبیعی و تنوع زیستی)»، «تحقق حکمرانی خوب محیط زیست»، «حمایت از مطالبه‌گری عمومی در حوزه محیط زیست» و «افزایش سطح همکاری فعالیت‌های دو یا چند جانبه بین‌المللی در زمینه محیط زیست» تدوین شده است و به گفته رئیس کمیته محیط زیست ستاد مسعود پزشکیان ملاک برای تدوین این برنامه سیاست‌های کلی محیط زیست، اصل ۵۰ قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی و دیدگاه‌های کارشناسان بوده است.

شینا انصاری افزود: جلساتی را با صاحبنظران، متخصصان و کنشگران در حوزه محیط زیست در کمیته محیط زیست ستاد مردمی دکتر پزشکیان برگزار کردیم علاوه برآن فراخوانی را در یک گروه مجازی با حضور ۷۰۰ نفر از دغدغه‌مندان محیط زیست منتشر و دیدگاه‌های آنان را جمع بندی و پس از بحث و تبادل نظر در قالب برنامه‌ تدوین کردیم البته این برنامه پیشنهادی است که می‌تواند به عنوان برنامه اولیه در اختیار تیم مدیریتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار بگیرد و قابلیت افزودن موضوعات دیگری به آن وجود دارد.

از توجه به اقتصاد سبز تا تقویت جایگاه شورای عالی محیط زیست

رئیس کمیته محیط زیست ستاد مسعود پزشکیان با بیان اینکه اقتصاد سبز یکی از موضوعات مهم این برنامه است، گفت: محیط زیست و اقتصاد موضوعاتی به هم پیوسته هستند و زمانی که این پیوند فراموش شود، بسیاری از مسائل و چالش‌ها در حوزه محیط زیست افزایش می‌یابد بنابراین کشورهای مختلف به موضوع اقتصاد سبز توجه ویژه‌ای کرده‌اند البته اقتصاد سبز در ایران از برنامه چهارم توسعه مطرح بود، ولی متاسفانه از آن غفلت شد. هرچند برخی تلاش‌ها در زمینه تحقق اقتصاد سبز صورت گرفته است. به عنوان نمونه ارزشگذاری اقتصادی در برخی مناطق حفاظت شده انجام شده است اما لازم است اقتصاد سبز در برنامه محیط زیستی گنجانده و به‌صورت ریشه‌ای به آن پرداخته شود.

انصاری درباره سایر موضوعاتی که باید در اولویت سازمان حفاظت محیط زیست در دولت چهاردهم قرار گیرد، گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم ارتقای منابع انسانی و بودجه‌ای این سازمان است، به‌گونه‌ای که وضعیت رفاهی بهتری برای کارکنان آن فراهم شود چون به‌طور قطع می‌تواند به افزایش انگیزه آنان بینجامد.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست در دولت چهاردهم به عنوان یک نهاد حاکمیتی است، اظهار کرد: جایگاه شورای عالی محیط زیست باید تقویت شود چراکه این شورا با حضور رئیس جمهور تشکیل می‌شود و تصمیمات اتخاذ شده در آن لازم است به اجرا درآید و اقتدار شورا باید برای دستیابی به این هدف افزایش پیدا کند.

انصاری با اشاره به دیدگاه مسعود پزشکیان درباره ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پروژه‌ها گفت: رئیس جمهور منتخب معتقد است که هیچ طرح توسعه‌ای نباید بدون رعایت ملاحظات زیست‌محیطی آغاز شود و محیط زیست باید رکن محوری موضوعات توسعه‌ای باشد و ارزیابی زیست‌محیطی حالت نمادین نداشته باشد.

برقراری تعاملات منطقه‌ای و جهانی برای کاهش گرد و غبار

وی درباره رویکرد دولت چهاردهم به موضوع گرد و غبار در منطقه و بهره‌گیری از دیپلماسی زیست‌محیطی  برای مدیریت آن تاکید کرد: با توجه به افزایش طوفان‌های گرد و غبار در منطقه  و تاکید بیانیه زیست‌محیطی دولت چهاردهم بر تقویت دیپلماسی زیست‌محیطی به‌طور قطع تعاملات منطقه‌ای و جهانی برای کاهش مشکل گرد و غبار مورد توجه دولت چهاردهم قرار خواهد گرفت و همانطور که در برنامه تدوین شده اشاره شده است دیپلماسی آب و آب‌های فرامرزی از موضوعات مهم به شمار می‌رود که امید است با تقویت تعاملات بین المللی دنبال شود.

رئیس کمیته محیط زیست ستاد مسعود پزشکیان اضافه کرد: تبادل تجربه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه محیط زیست، برقراری زمینه تعامل و بهره‌مندی از تجربه‌های جهانی و دانش روز و حضور موثر در سطوح مختلف مذاکراتی مرتبط با محیط زیست به منظور جذب منابع، ارتقای توانمندی و تأمین منافع ملی از موارد حائز اهمیت در این حوزه است.

تدوین سند حقوقی الزام آور در چارچوب کنوانسیون تنوع زیستی

انصاری در پایان درباره رویکرد دولت چهاردهم به گونه‌های در معرض خطر انقراض گفت: گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری اعم از یوزپلنگ، میش‌مرغ و ... و جلوگیری از انقراض این گونه‌ها مورد توجه دولت چهاردهم خواهد بود. در این جهت حفاظت از تنوع زیستی، مدیریت اکوسیستم‌های حساس و ارزشمند مانند پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی  و ضابطه‌مند کردن محیط زیست با اعمال حاکمیت قانون بر آنها، یکی از موارد مهم است. بر این اساس در برنامه تهیه شده حفاظت و بهره برداری پایدار از تنوع زیستی و منابع ژنتیکی در کشور و تدوین «سند حقوقی الزام آور در چارچوب کنوانسیون تنوع زیستی» مورد تاکید قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.