در پی قطعی گسترده در شبکه اینترنت و بروز اختلالات سایبری جهانی، دیروز فعالیت خطوط هوایی، بنادر، بانک‌ها، شرکت‌های مخابراتی، بورس و حتی فروشگاه‌ها و بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر در کشورهای مختلف دچار اختلال شدند.

از رؤیای دهکده جهانی تا بازگشت به عصر حجر!

به گزارش قدس آنلاین، داستان از این قرار بود که روز جمعه هزاران دستگاه رایانه در سراسر جهان با مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز مواجه شدند که سبب از کار افتادن سرورها شد. این مشکل ناشی از یک به‌روزرسانی معیوب از شرکت امنیت سایبری کرود استریک (Crowdstrike) اعلام شد. در پی آن، کرود استریک مجبور به موضع‌گیری شده و اعلام کرد از بروز نقص فنی در سیستم عامل ویندوز یکی از سرورهای خود آگاه است. به نوبه خود، شرکت مایکروسافت نیز توضیح داد در حال اقدامات جبرانی برای رفع این مشکل مرتبط با ویندوز است.

نخستین اشکالات فنی در ماجرای اخیر، اواخر روز پنجشنبه در آمریکا دیده شد که علت آن اختلال در خدمات مایکروسافت ازجمله آزور و ۳۶۵ بود. سپس آژانس هوانوردی ایالات متحده اعلام کرد خطوط هوایی به دلیل مشکل ارتباطی، حرکت هواپیماها را متوقف کرده است.

صبح دیروز نیز گروه ال‌اس‌ای که بازار بورس لندن را اداره می کند، اعلام کرد با یک مشکل فنی بزرگ جهانی مواجه شده است. در ادامه گزارش شد حرکت قطارها در بریتانیا، ژاپن و هند تحت تأثیر قرار گرفته و روند خدمت‌دهی به مردم در لندن مختل شده است. این مشکل بر تابلوهای راهنمای حرکت قطارها هم اثر گذاشت و برای رفع آن از مسافران خواسته شد وضعیت قطار خود را از پیش بررسی کنند.

این اختلال سایبری در حوزه هوایی نیز شرکت‌های هواپیمایی بزرگی را زمینگیر کرد. اداره امور مسافران در فرودگاه‌های اسپانیا ، آلمان و هلنداعلام کرد در تمامی فرودگاه‌ها با مشکل سیستم‌های کامپیوتری مواجه است.

خطوط هوایی در فرودگاه‌های بمبئی و هنگ‌کنگ به بررسی دستی اطلاعات مسافران رو آوردند و استفاده از وایت برد برای اطلاع‌رسانی ورود و خروج پروازها و صدور کارت پرواز دستنویس هم در نوع خود جالب بود.

همزمان، شرکت‌های رسانه‌ای، بانک‌ها و شرکت‌های مخابراتی در سراسر جهان، اختلال در فعالیت‌های خود را گزارش کردند.اختلال جهانی به داروخانه‌ها هم رسید.

در انگلیس سامانه‌های نوبت‌دهی پزشکان از آنلاین به آفلاین تغییر کرد و پخش آنلاین شبکه «اسکای‌نیوز» که یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های خبری این کشور محسوب می‌شود نیز متوقف شد. حتی تصاویر منتشر شده نشان می‌داد صندوق سوپرمارکت‌ها هم از کار افتاده‌اند و زندگی در غرب به‌طور واقعی به عصر حجر برگشته است.

این نقص فنی جهانی بر سیستم‌های رایانه‌ای در سراسر سرزمین‌هاس اشغالی هم تأثیر گذاشته و سیستم‌های رایانه‌ای در بیمارستان‌ها،‌ مراکز اورژانس و شرکت برق رژیم به هم ریخته و پروازهای فرودگاه بن‌گوریون نیز به دلیل لغو پروازها در همه جهان، مختل شد. در این میان، کشورهای ایران و روسیه به دلیل استفاده از نسخه‌های غیر اصل ویندوز کمترین آسیب را از اختلال سایبری اخیر دریافت کردند.

به گفته جواد صالحی، مدیرکل روابط عمومی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با توجه به اینکه نرم‌افزار و پایه پروازهای فرودگاه حضرت امام(ره) تمام ایرانی است، هیچ مشکلی در خصوص پروازها ایجاد نشد.

خبرنگار: هدایت جاوید  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.