موز تولید داخل با قیمت موز وارداتی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد که موجب می‌شود سود اصلی عاید دلالان شده و قدرت رقابت موز داخلی در مقابل موزهای وارداتی کاهش یابد.

سیستان و بلوچستان پایتخت موز ایران

موز میوه‌ای گرمسیری بوده و مخصوص مناطق گرم و مرطوب است. موز به رطوبت نسبی بیشتری از گیاهان گرمسیری دیگر نیازدارد، همچنین نیازمند نور خورشید است. کشت و پرورش موز در ایران نیز صورت می‌گیرد.

از آنجا که مناطق جنوبی چون سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان برای کاشت و پرورش موز مناسب است، دراین مناطق بیشتر پرورش می‌یابد.چند سالی است که پرورش موز گلخانه‌ای نیز باب شده‌است. کشت موز گلخانه‌ای در مناطق شمالی و جنوب استان کرمان رو به گسترش است. البته بر سر این راه مشکلات فراوانی هست، همچون عدم تخصص، عدم تخصیص تسهیلات لازم و عدم رقابت با موز وارداتی در قیمت.در حال حاضر سیستان و بلوچستان تولیدکننده موز در کشور بوده و هر ساله هزار تن موز در این استان تولید می‌شود.
ایجاد فرصت شغلی
مدیر جهاد کشاورزی قصرقند گفت: سطح زیر کشت موزستان‌های شهرستان قصرقند به ۲۰۰ هکتار رسید.
محمد رئیسی افزود: با توجه به آب و هوای مساعد برای کشت میوه‌های گرمسیری و افزایش بارندگی‌ها در این شهرستان به همت کشاورزان منطقه و بخش خصوصی امسال سطح زیر کشت موز به ۲۰۰ هکتار رسیده است.
رئیسی بیان کرد: کشاورزان پایین دست زیردان این شهرستان نیز در چند سال اخیر باغات میوه‌های گرمسیری از جمله موز را افزایش داده‌اند.
وی گفت: در هر هکتار از موزستان‌های این شهرستان به‌طور متوسط برای سه نفر به صورت مستقیم و دو نفر غیرمستقیم در مراحل مختلف کاشت، برداشت و فروش ایجاد اشتغال شده است.
مدیر جهاد کشاورزی قصرقند تأکید کرد: موز تولید شده این شهرستان علاوه بر تأمین بازار مصرف استان به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود.همچنین رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: به منظورجلوگیری از واردات و خروج ارز، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و خودکفایی کشور به تولید موز، احداث ۱۷ هزار هکتار موزستان جدید به‌عنوان چشم انداز پیش رو ترسیم شده است.علیرضا دهمرده ادامه داد: برای تحقق این طرح، بنگاه‌های اقتصادی با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی، برنامه طرح توسعه باغات موز به شیوه کشت متراکم در سطح ۴هزارو۲۰۰هکتار تدوین، و تاکنون کشت الگویی ۱۰۰ هکتار موزستان در منطقه باهوکلات شهرستان دشتیاری به اتمام رسیده است.وی افزود: سیستان و بلوچستان در حال حاضر دارای ۷هزارو۱۳۶ هکتار موزستان با تولید سالیانه افزون بر ۲۰۳ هزار تن است.

همیشه پای دلالان در میان است
کشت و پرورش موز در مناطق جنوب سیستان و بلوچستان از قدیم رواج داشته و باتوجه‌به شرایط مستعد موز در این استان، سطح زیر کشت آن در حال افزایش است.
موز تولید داخل با قیمت موز وارداتی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد که موجب می‌شود سود اصلی عاید دلالان شده و قدرت رقابت موز داخلی در مقابل موزهای وارداتی کاهش یابد.
از طرفی بی‌توجهی به این سرمایه اقتصادی باارزش و واردات موز به کشور سبب شده است موز تولیدی سیستان و بلوچستان که تنها استان کشور در تولید موز است در تنگناهایی قرار گیرد، این در حالی است که اگر دست‌اندرکاران حوزه کشاورزی توجه ویژه‌تر به این محصول داشته باشند، علاوه بر جلوگیری از واردات و خروج ارز فرصت‌های شغلی فراوانی برای جوانان منطقه ایجاد خواهد کرد.
باوجود اینکه شرایط برای تولید در جنوب فراهم است؛ اما برای رسیدن به مرز خودکفایی تولید داخل این میوه گرمسیری فاصله زیادی داریم و می‌توان با ایجاد شرایط ویژه برای تولید خوب، جهشی در تولید این محصول داشته باشیم.
۱۷هزار موزستان
نارویی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در توضیح دلایل توسعه باغات موز بیان کرد: با توسعه باغات موز می‌توان کشور را از واردات موز بی‌نیاز و سالیانه از میلیون‌ها دلار خروج ارز از کشور جلوگیری کرد و این یک فرصت ویژه برای ایجاد اشتغال مولد در منطقه است.وی افزود: برای دستیابی به این هدف، طرح افزایش سطح زیر کشت در پایاب سدهای پیشین، زیردان و کهیر در شهرستان‌های دشتیاری، چابهار، کنارک و زرآباد و نیز استفاده از آب‌های غیرمتعارف (دریا) و اصلاح و احیا موزستان‌ها در حال اجراست.
نارویی خاطرنشان کرد: ایجاد ۱۷ هزار هکتار موزستان می‌تواند کشور را از واردات موز بی‌نیاز کند. گام‌های اولیه با مشارکت شرکت کشت و صنعت مکران با احداث نهالستان و کشت موزستان در زیر سایبان و شرکت‌های خصوصی خرید ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین در منطقه باهوکلات شهرستان دشتیاری برای ایجاد موزستان آغاز شده است.وی با بیان اینکه منطقه زرآباد از توابع شهرستان کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان دارای باغ‌های وسیع موز ایرانی است، تصریح کرد: در حال حاضر ۷ هزار و ۱۳۶ هکتار با تولید ۲۰۳ هزار و ۱۹۵ تن به زیر کشت این محصول رفته است.
زاهدان پایتخت موز ایران
این مسئول گفت: بخش عمده نیاز کشور از طریق واردات است و برنامه‌هایی در حال اجراست تا تأمین نیاز کشور شود. برنامه‌هایی داریم تا میزان واردات را کم کنیم و روی تولیدات اضافه کنیم؛ چراکه شهرستان زاهدان در استان پایتخت تولید موز و ازلحاظ سطح زیر کشت شهرستان زرآباد اول است.وی افزود: موز تولید شده در استان علاوه بر بازار داخلی استان به اکثر استان‌های مرکزی و مجاور ارسال می‌شود.نارویی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت موز در کشور را از آن خودکرده است، گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان توسعه باغات موز در راستای خودکفایی این محصول در کشور است، به‌طوری‌که حدود ۵ هزار هکتار جدید با مشارکت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور در حال راه‌اندازی است.
نهال کشت داخلی
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۳۰ هزار تن موز از ابتدای سال جاری تاکنون از سطح ۳ هزار هکتار از باغات این استان برداشت و روانه بازار مصرف شده است.
اردشیر شهرکی اظهارکرد: حدود ۵ هزار هکتار از باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش‌از ۳ هزار هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی منطقه تأکید کرد: این استان رتبه نخست تولید و سطح زیرکشت موز در کشور را از آن خود کرده است.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش‌از ۲۰۳ هزار تن موز از سطح ۳ هزار هکتار باغات سیستان و بلوچستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.
شهرکی بیان کرد: در گذشته نهال کشت بافت موز مورد نیاز سیستان و بلوچستان از دیگر نقاط کشور تهیه و در اختیار کشاورزان استان قرار می‌گرفت که امسال برای نخستین بار در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان تولید شد.
منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.