دو سال پیش گروهی از اتباع سوریه در جریان زلزله ۶ فوریه ۲۰۲۳ تحت حفاظت موقت قرار گرفته و از استان‌ های زلزله زده به استانبول مهاجرت کرده اند که برخی از آنها طی ماه های اخیر به کشور خود بازگشته اند.

چرا موج بازگشت پناهندگان سوری از ترکیه به سوریه آغاز شده است؟

به گزارش قدس آنلاین، بازگشت این گروه از اتباع سوریه به کشورشان از جمله شعارهایی بود که قبل از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، کاندیدا به آن تاکید داشتند و اینک پس از انتخاب رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه، این شعار اجرایی شده است.

اوایل خرداد ماه امسال بود که رئیس جمهور ترکیه گفته بود: بازگشت حدود ۵۰۰ هزار پناهجو به خانه‌های نوع بریکت در شمال سوریه آغاز شده است.

او متذکر شده بود: در آنکارا در خصوص بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان گفت: بازگشت حدود ۵۰۰ هزار پناهجو به خانه‌های نوع بریکت در شمال سوریه آغاز شد.

این در حالی است که ترکیه در تلاش است بتواند روابط خود را با سوریه عادی سازی کند، این عادی سازی فقط درخصوص دعوت از رئیس جمهور سوریه نبوده بلکه اردوغان به اتباع سوری قول داده است که اقدام به ساخت خانه هایی برای پناهجویان سوری باشد، او در مصاحبه هایش گفته بود: روند ساخت مسکن‌ ها برای اقامت یک میلیون پناهجو نیز ادامه دارد، در حال برداشتن یک گام دیگر هستیم که آن هم ساخت خانه هایی برای پناهجویان با مشارکت قطر است. با این اقدام مشترک، می توانیم یک میلیون پناهنده را در آن اسکان دهیم.

از سوی دیگر چندی پیش تارنمای خبری استار گزارش داد که  اداره مهاجرت وزارت کشور ترکیه در بیانیه‌ای، با دعوت از همه اتباع سوری ساکن در شهر استانبول برای ثبت نام در طرح بازگشت به موطن خود، اعلام کرد: اتباع سوریه که در خارج از استانبول ثبت نام کرده اما در حال حاضر در محدوده حمایت موقت این شهر اقامت دارند، باید تا ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ به استان‌ هایی که در آن اجازه اقامت دریافت کرده‌ اند، بازگردند.

اما سال گذشته، پارلمان سوریه با صدور بیانیه‌ ای در این باره اعلام کرد که «ترکیه با اشغالگری خود در شمال سوریه قصد دارد موج جدیدی از آواره کردن اجباری ساکنان این منطقه را به راه بیاندازد و در نتیجه بافت جمعیتی آن را تغییر دهد و واقعیت تازه‌ ای ایجاد کند که صلح و امنیت منطقه را تهدید کند».

در روزهای اخیر روزنامه «ترکیه» در گزارشی نوشت که از زمان کاهش تنش میان آنکارا و دمشق، موج بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان آغاز شده است.

به گزارش این روزنامه در ماه ژوئن و ماه جاری میلادی، بیش از ۱۰۰ هزار پناهنده سوری به کشورشان بازگشته‌ اند.

طبق این گزارش، گذرگاه مرزی «کسب» در استان لاذقیه (تنها گذرگاه تحت کنترل ارتش سوریه در مرز ترکیه) شاهد ازدحام جمعیتی زیادی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.