وزیر دادگستری گفت: دقت کار تعزیرات در این است که مردم امید دارند که مراجعی هستند که جلوی اجحاف حق آن‌ها را می‌گیرند و این راستا شما باید با قدرت و قوت کار خود را ادامه دهید تا تأثیرگذار باشید. 

امید مردم به تعزیرات برای جلوگیری از اجحاف حق

به گزارش قدس خراسان، امین حسین رحیمی امروز در آیین افتتاحیه دوره آموزشی ویژه رؤسای شعب تعزیرات حکومتی کشور در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه فقدان شهید رئیسی برای جامعه خسران بزرگی است اما همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند شهادت ایشان نیز تأثیرگذار است، اظهار کرد: شهید رئیسی از جهت صفات اخلاقی نمونه بود و با وجود اینکه در جایگاه بالایی در قوه قضائیه و مجریه قرار داشت اما اخلاقش تغییر نکرده بود، این شهید بزرگوار در کار خستگی‌ناپذیر، باحوصله و پیگیر بود. 

وزیر دادگستری با بیان اینکه تعزیرات برای شرایط خاص شکل گرفته است، عنوان کرد: شرایط اقتصادی موجب شد که مجمع تشخیص مصلحت نظام تعزیرات را ایجاد کند، اگر اقتصاد در روال عادی خودش پیش برود و عرضه و تقاضا و رقابت در بازار تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد، نیازی به حضور تعزیرات نیست اما وقتی که ما به کالاها از بیت‌المال یارانه می‌دهیم ناچاریم قیمت‌گذاری‌ها را نظارت کنیم، به همین خاطر تعزیرات به‌وجود آمده است. 

وی افزود: در زمان‌های مختلف نظریات مختلفی در مورد تعزیرات وجود داشته که برخی تصمیم گرفتند که تعزیرات را منحل کنند اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه تعزیرات شرایط انحلال را نداشته است، با پیگیری‌های زیادی که اخیراً انجام شد نیز موفق شدیم چارت تشکیلاتی این سازمان را قانونی کنیم تا وضعیت همکاران تعزیرات به‌دلیل حساسیت مسئولیتی که برعهده دارند، بهتر شود و بتوانند به‌خوبی به‌وظایفشان عمل کنند.  

رحیمی با بیان اینکه در نظارت بازار تعزیرات آخر خط است، خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه درآمد سال گذشته سازمان تعزیرات را کمتر از دو هزار میلیارد تومان تعیین کرده بود اما سازمان تعزیرات بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توانست به خزانه دولت واریز کند، بنابراین ادعا می‌کنم که سازمان تعزیرات حکومتی در این مدت بسیار خوب عمل کرده است. 

وزیر دادگستری متذکر شد: در این دوره کمیته‌های اقدام مشترک را طراحی کردیم که چند دستگاه دولتی که به هم مرتبط هستند با مشارکت یکدیگر برنامه‌ریزی کنند تا کارآمدی افزایش یابد.  

وی با بیان اینکه میزان نرخ جدید جزای نقدی تعزیرات ۲۳ تیر ماه منتشر شده و از هفتم مرداد ماه اجرایی می‌شود، گفت: دقت کار تعزیرات در این است که مردم امید دارند که مراجعی هستند که جلوی اجحاف حق آن‌ها را می‌گیرند و این راستا شما باید با قدرت و قوت کار خود را ادامه دهید تا تأثیرگذار باشید. 

رحیمی متذکر شد: به نظر من مسئولیت شما هیچ تفاوتی با قاضی دادگستری ندارد چرا که آراء صادره شما در خیلی از موارد شدیدتر از آرا قضات در دادگستری است، اختیارات شما در مبارزه با قاچاق اختیارات وسیعی است، بنابراین باید دقت کنید، چرا که خطراتی که برای قضات هست برای شما نیز وجود دارد. 

وزیر دادگستری افزود: قضاوت حرکت بر روی لبه شمشیر است و در زیر آن نیز آتش جهنم است، باید به‌گونه‌ای راه بروید که پایتان بریده نشود و هم در آتش جهنم نیوفتید، به همین خاطر باید دقت کرد. 

وی خاطرنشان کرد: اگر با گرانفروشی و قاچاق کالا که اقتصاد را فلج کرده، برخورد نشود، به حق مردم اجحاف کرده‌اید، اگر دقت نکنید و متخلفان را مجازات نکنید این همان جهنمی است که در آن می‌افتید، همچنین از سوی دیگر اگر با بی‌دقتی انسان بی‌گناهی را مجازات کنید یا به کسی که مستحق تخفیف مجازات است، تخفیف ندهید، همان جهنم است به همین خاطر قضاوت در هر دو طرف ماجرا کار سختی است. 

رحیمی مصونیت قضایی را تفاوت قضات با رؤسای شعب تعزیرات عنوان کرد و گفت: بنده معتقدم این مصونیت برای رؤسای شعب تعزیرات نیز باید ایجاد شود تا بتوانند بدون ترس و براساس حق رأی بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.