یک مطالعه دو دهه ای نشان می‌دهد که استئوآرتریت، شایع ترین نوع آرتروز، می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر را تقریباً سه برابر کند.

مبتلایان به آرتروز بخوانند؛ استئوآرتریت چیست و چه خطراتی دارد؟

به گزارش هلث دی نیوز، به گفته محققان، افراد مبتلا به استئوآرتریت با گذشت سال‌ها به مشکلات سلامتی متعدد دیگری مبتلا می‌شوند. استئوآرتریت موجب تجزیه غضروف‌ها شده و به استخوان‌ها اجازه می‌دهد روی یکدیگر ساییده شوند.

بر اساس گزارشی که اخیراً منتشر شده است، سایر بیماری‌های مزمن می‌توانند شامل بیماری قلبی، دیابت، اختلالات خلقی، سرطان و بیماری‌های کلیه، کبد، ریه‌ها و سایر اندام‌ها باشند.

تیم تحقیقات به سرپرستی «آندریا دلیزولا»، دانشیار دانشگاه لوند در سوئد، به این نتیجه گیری رسیدند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که افراد مبتلا به استئوآرتریت تقریباً سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به چند بیماری شدید قرار دارند.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های پزشکی نزدیک به ۱۰ هزار نفر از ساکنان منطقه اسکین در جنوب سوئد را که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ مبتلا به استئوآرتریت بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

هر یک از این بیماران مبتلا به استئوآرتریت با دو فرد همسن و هم جنسیت بدون بیماری استئوآرتریت مطابقت داده شدند.

محققان دریافتند افرادی که با افزایش سن بیشتر بیمار شدند، به آرتروز مبتلا بودند.

حدود ۴۲ درصد افرادی که بیشترین بیماری‌های مزمن را داشتند، مبتلا به استئوآرتریت بودند، در مقایسه با ۲۹ درصد از افرادی که کمترین بیماری را داشتند.

به گفته محققان، استئوآرتریت خطر قرار گرفتن در گروه بیماری را تا حدود دو و نیم برابر افزایش می‌دهد.

به گفته محققان، اثرات استئوآرتریت بر سبک زندگی و سلامتی می‌تواند به طور بالقوه این افزایش خطر را توضیح دهد.

افراد مبتلا به آرتریت کمتر به فعالیت بدنی می‌پردازند و بیشتر از التهاب مزمن درجه پایین رنج می‌برند. به گفته محققان، همراه با یک رژیم غذایی پرکالری، این عوامل می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مختلف را افزایش دهد.

محققان نوشتند که بیمارترین افراد در این مطالعه بیشترین ناتوانی را داشتند، این نشان می‌دهد که افراد مبتلا به استئوآرتریت احتمال بیشتری دارد که سطح ناتوانی بیشتری را نسبت به افراد بدون استئوآرتریت تجربه کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.