با آغاز فصل تابستان خانواده‌ها این امکان را پیدا می‌کنند تا برای گذراندن اوقات فراغت به بهترین شکل ممکن برنامه‌ریزی و اقدام کنند، در این میان رفتن به سینما و تماشای فیلم‌های مختلف گزینه مناسبی ست که در برنامه‌ریزی اوقات فراغت خانواده‌ها جای بگیرد.

رشد شاخص ساخت و احیای سینماهای تعطیل خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، با آغاز فصل تابستان و افزایش ساعات اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان، خانواده‌ها این امکان را پیدا می‌کنند تا برای گذراندن اوقات فراغت آن هم به بهترین شکل ممکن برنامه‌ریزی و اقدام کنند، در این میان رفتن به سینما و تماشای فیلم‌های مختلف گزینه مناسبی است که در برنامه‌ریزی اوقات فراغت خانواده‌ها جای بگیرد، شروع فصل تابستان انگیزه‌ای شد تا به سراغ سوسن محمدزاده، رئیس گروه امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برویم و درخصوص وضعیت سینماها در شهرستان‌های استان با وی گفت‌وگویی انجام دهیم.

سینماهای فعال و بازسازی شده در خراسان رضوی 
رئیس گروه امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهرهای طرقبه، نیشابور، سبزوار، گناباد، کاشمر، تایباد، تربت حیدریه و تربت‌جام سینمای فعال داریم، اظهار کرد: از این فهرست، سینماهای کاشمر، تایباد، تربت حیدریه و تربت‌جام مدتی تعطیل بوده و در دو سال اخیر بازسازی و فعال شدند.
محمدزاده افزود: سینمای سبزوار هم برای بازسازی کامل مدتی تعطیل بود که در ۱۴۰۱ پس از تبدیل به پردیس مدرن فعال شد. 
وی یادآور شد: هم اکنون سینمای تعطیل شده قوچان که نیاز به بازسازی اساسی دارد، با پیگیری‌های صورت گرفته در مرحله واگذاری از سوی مالک که اداره آموزش و پرورش شهرستان است به بخش خصوصی قرار دارد که امیدواریم به زودی عملیات ساختمانی، نوسازی و تجهیز آن آغاز شود و در آینده نزدیک به سینماهای فعال استان بپیوندد.

شاندیز منتظر اتمام ساخت یک سینما 
رئیس گروه امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر در شهر شاندیز، پردیس مدرن پدیده شاندیز در حال ساخت است که امیدواریم تا پایان شهریور سال جاری به بهره‌برداری برسد.
محمدزاده با اشاره به اینکه در شهر گلبهار نیز دو سینمای تک‌سالن و یک پردیس چهار سالنه در حال ساخت توسط بخش خصوصی است، تصریح کرد: امیدواریم این دو پروژه نیز تا اواخر شهریور سال جاری به بهره‌برداری برسد.
وی با تأکید بر اینکه در راستای سیاست‌های سازمان سینمایی کشور، شهرهای بالای ۱۰۰هزار نفر مانند شهرهای سرخس، فریمان و خواف در فهرست حمایت برای تبدیل سالن مجتمع‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرها به سالن نمایش فیلم قرار گرفته‌اند که جای امیدواری است تا این طرح به انجام رسد، متذکر شد: البته ما نظر کمیسیون ماده ۸ را برای موافقت اصولی تبدیل این سالن‌ها گرفته‌ایم و باید بحث واگذاری‌های آن برای بهره‌برداری به انجام برسد تا پس از آن تجهیز سالن‌ها پیگیری شود.

هزینه بالای ساخت سینما 
رئیس گروه امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به هزینه بالای ساخت سینما عملاً سرمایه‌گذاری بخش دولتی و نیمه‌دولتی در سایر شهرها به راحتی ممکن نیست، اما چنانچه بخش خصوصی متقاضی این مهم باشد، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و سازمان سینمایی کشور حمایت‌های خود را دریغ نخواهند کرد. البته مؤسسه سینماشهر از مؤسسه‌های وابسته سازمان سینمایی در نصب تجهیزات فنی سالن‌های سینما مثل همیشه یاریگر مالکان و بهره‌برداران اعم از خصوصی، دولتی و نیمه‌دولتی خواهد بود.
محمدزاده متذکر شد: در بحث فعال‌سازی سینماهای تعطیل استان، مالکان چند سینما از جمله شهرداری در واگذاری و فعال‌سازی دوباره سینما کمک‌های شایانی داشتند. شهرداری تایباد، شهرداری کاشمر و شهرداری تربت‌جام مالکان سینماهای فعال شده هستند، در قوچان هم مالکیت سینما با آموزش و پرورش است که اداره کل آموزش و ‌پرورش و نیز اداره آموزش و پرورش شهرستان تاکنون همراهی خوبی داشته‌اند.
وی درباره سینما قدس در مشهد  گفت: حوزه هنری مالکیت سینما قدس را داشته که با فروش آن و جایگزین کردن پردیس سینمایی مدرن مهر کوهسنگی در برج مهر کوهسنگی، عملاً سینما را از نظر کیفی و کمی تبدیل به احسن کرده است.
رئیس گروه امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: بحث ساخت مجدد سینما در سبزوار مطرح است که سینما تبدیل به پردیس مدرن شده است. تمامی سینماهای تعطیل که درباره فعال شدن دوباره آنان صحبت شد، پس از بازسازی‌های لازم فعال شده‌اند.
محمدزاده یادآور شد: برقراری عدالت فرهنگی که در دولت شهید رئیسی میان استان‌ها ایجاد شد، کم‌سابقه بوده که نمونه‌های بارز آن افزایش سالن‌های سینمایی، احیای سینماهای تعطیل و آسان کردن دریافت مجوز برای تولید فیلم در شهرستان‌هاست و در این دولت تلاش زیادی شد تا رونق به صنعت سینما برگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.