مدیر مدرسه علوم عقلی اعتکاف علمی طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه کشور «دارالعلم»، از بررسی علوم معرفتی تا روش‌شناسی اجتهاد در این مدرسه خبر داد.

از بررسی علوم معرفتی تا روش‌شناسی اجتهاد در مدرسه علوم عقلی «دارالعلم»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسلم گریوانی، مدیر مدرسه علوم عقلی دومین اعتکاف علمی طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه کشور «دارالعلم»، گفت: این اعتکاف در ۵ مدرسه علمی با موضوعات، قرآن و حدیث، فقه و اصول، علوم عقلی، منطق و روش‌شناسی و ادبیات و زبان فارسی با اولویت طلاب برادر و خواهر سطح ۴، نخبگان و پژوهشگران مراکز و مؤسسات تخصصی، مدرسین دروس سطح یک و دو برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: مدرسه تابستانی علوم عقلی ذیل طرح نوپا و ابتکاری حوزه علمیه خراسان و تولیت آستان قدس رضوی تحت عنوان مدرسه تابستانی «دارالعلم» برای دومین بار سال متوالی، از ۶ تا ۱۸ مردادماه سال جاری به مدت ۱۲ روز تدارک‌دیده‌شده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین گریوانی، تصریح کرد: این مدرسه با حضور ۱۲ نفر از اساتید مطرح کشوری از استان‌های تهران، قم، اصفهان و خراسان و با پذیرش طلاب فرهیخته و اساتید علوم عقلی، نخبگان و پژوهشگران حوزه‌های کلام، فلسفه و سایر علوم معرفتی و عقلی برگزار می‌شود.  
وی در ادامه به محورهای موضوعات مدرسه علوم عقلی اشاره و افزود: این مدرسه با رویکرد علوم عقلی و رئوس ثمانیه در موضوعاتی از قبیل نگاهی کلان به تاریخ تطور علوم عقلی، روش‌شناسی اجتهاد، علوم معرفتی و موضوع روش‌شناسی امتداد علوم عقلی در ساحات انضمامی و همچنین مباحثی همچون رابطه و نسبت علوم عقلی با علوم نوپدیدی مثل مهدویت و.... برنامه‌ریزی شده است.
به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، در حوزه‌های علمیه به مسائل علوم نقلی و عقلی نگاهی از درون می‌شود از همین رو طلاب به‌شدت نیاز دارند به علوم از دید کلان بنگرند، به همین منظور بهترین اساتید را از استان‌ها و مراکزی علمی کشور دعوت کردیم تا طلاب از فرصت طلایی این اعتکاف علمی بهره‌مند شوند.
وی هدف از برگزاری این اعتکاف را رشد علمی طلاب و بهره‌مندی از هم‌جواری بارگاه منور رضوی ذکر و افزود: هدف دیگر این اعتکاف این است که فضلا و اساتید علوم عقلی از استان‌های مختلف با هم ارتباط بگیرند و از جدیدترین مسائل علوم عقلی مطلع تا تحصیل علوم عقلی از مسائل خشک و کهن خارج شده و مسائل معرفتی مطرح و بررسی شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.