در صحن قدس بارگاه منور حضرت ثامن‌الحجج (ع) که نمادی از مقاومت و آزادی است، جمعی از نخبگان قرآنی کشور گرد هم آمده‌اند تا بار دیگر پیوند قرآن و عترت را به نمایش بگذارند و در فضایی آکنده از عطر معنویت و طنین انوار نورانی قرآنی باهم به رقابت بپردازند.

صحن قدس محلی برای اشاعه معارف قرآنی دانش‌آموزان سراسر کشور

در این جمع قرآنی، نوجوانانی با ذوق و شوری که حضورشان در اینجا شاید رمز و رازهایی دارد، گرد هم آمده‌اند، یکی مثل سبحان شفیعی که از گناباد آمده و کرامت امام حسین (ع) را واسطه‌ای برای خدمت در راه قرآن و نوکری اهل‌بیت (ع) می‌داند.
 او از کودکی پایش به مجالس عزای حسینی باز شده و در هیئت‌های مذهبی نوحه‌خوان حضرت بوده است و یکی هم مثل احمدرضا بصیری همشهری امام رضا (ع) و قاری قرآن است و سال گذشته نیز در بخش قرائت حائز رتبه برتر شهرستان شده است که مضجع شریف امام رضا (ع) را مأمن آرامش و تقرب الهی می‌داند و از قرآن به‌عنوان یک شیوه زندگی یاد می‌کند که همه ما باید به توصیه‌ها و معارف ناب آن، عمل کنیم.
محمد صادق لعل اول ۱۳ساله از مشهد هم که در رشته قرائت تحقیق برای اولین‌بار در مسابقات قرآن عترت و نماز شرکت کرده، بارگاه رضوی را منشأ انرژی مثبت می‌داند که به او کمک می‌کند باروحیه و آرامش بیشتر در مسابقات حضور یابد.
آئین افتتاحیه مرحله نهایی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان کشور در بخش پسران نوجوان عصر روز یکشنبه ۳۱ تیرماه در صحن قدس حرم رضوی برگزار و میزبان حضور میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش، سید امیر شوشتری مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی و جمع زیادی از دانش‌آموزان سراسر کشور در صحن قدس حرم مطهر حضرت رضا (ع) بود.
در این دوره از مسابقات هزار دانش‌آموزان پسر در رشته‌های بخش آوایی شامل قرائت تحقیق و ترتیل قرآن کریم، اذان، مداحی، حفظ ۱۰، ۲۰ جز و کل قرآن کریم و همچنین در رشته‌های بخش پژوهشی شامل انشای نماز، احکام، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، گفتمان مهدوی، تفسیر قرآن کریم تا ۳ مردادماه در مشهد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

 
 لزوم پیروی نوجوانان از آموزه‌های قرآن و عترت
 در ابتدای مراسم، سید امیر شوشتری مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: نوجوانی دوران بسیار ارزشمندی است و افتخار بزرگی برای نوجوانان است که در میان هجمه فتنه‌های آخرالزمانی در سایه‌سار قرآن و اهل‌بیت (ع) این دوران را، سپری می‌کنند.
وی با اشاره به این که مسابقات سراسری قرآن عترت و نماز دانش‌آموزان کشور تاکنون ۴۲ دوره را تجربه کرده و بیش از نیمی از این مسابقات در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شده است، افزود: برگزاری این مراسم قرآنی در صحن قدس رضوی نمایانگر این مفهوم است که نوجوانان فلسطین، با تاسی از فرهنگ قوی قرآن در شرایط بسیار سخت جنگ و شهادت برای آزادی قدس صبوری می‌کنند و آنچه که همواره بر زبان آنان جاری است، آیات قرآن است.

 
 رقابت یک هزار دانش‌آموز نوجوان در مسابقات
 قائم‌مقام رئیس ستاد اجرایی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن عترت و نماز دانش‌آموزان کشور نیز گفت: ما مفتخریم که میزبان حضور یک هزار دانش‌آموز پسر از سراسر کشور باشیم که در قالب رشته‌های مختلف آوایی و پژوهشی به مدت ۴ روز با یکدیگر به رقابت بپردازند که این دانش‌آموزان در سطح شهرستان و بعد در سطح استانی دارای رتبه‌های برگزیده شده‌اند.
 علی مهدی‌خواه، برگزاری مسابقات قرآنی را راهی برای گسترش معارف ناب قرآن در سطح جامعه دانش‌آموزی، فرهنگیان و عموم مردم عنوان کرد و افزود: دانش‌آموزان با نفس پاک و قدرت نوجوانی که دارند به‌خوبی می‌توانند در نشر این معارف در جامعه کمک کنند.
وی ادامه داد: زمینه‌سازی برای انس بیشتر دانش‌آموزان با قرآن و ترویج مفاهیم قرآنی توسط دانش‌آموزان از دیگر اهدافی است که در برگزاری این مسابقات دنبال می‌کنیم. بهره‌مندی از فیض زیارت حضرت رضا (ع) و آشنایی زائران با برگزاری این مسابقات از امتیازات این دوره از برگزاری مسابقات قرآنی نسبت به دوره‌های قبل محسوب می‌شود. همچنین انتخاب صحن قدس برای برگزاری این مسابقات این پیام را به جهانیان می‌رساند که ما به پیروی از قرآن و آموزه‌های اهل‌بیت (ع) در برابر ظلم می‌ایستیم همان‌طور که مردم غزه باتکیه‌بر آیات قرآن در جنگ با اسرائیل مقاومت می‌کنند.
وی با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت ۳۸ داور ملی و بین‌المللی و ۱۵ ناظر در این دوره از مسابقات ادامه داد: دانش‌آموزان روزهای دوشنبه و سه‌شنبه یکم و دوم مرداد در رشته‌های آوایی و پژوهشی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. آئین اختتامیه این دوره از مسابقات روز چهارشنبه در مجتمع فرهنگی آیه‌ها برگزار می‌شود و در هر رشته دوره،۵ نفر برگزیده می‌شوند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.