اگرچه در دنیای امروز دسترسی به اینترنت و آنتن‌دهی مناسب به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر تلقی می‌شود، اما با این حال، در برخی از مناطق به ویژه در روستاها، نبود دسترسی به این امکانات به یک چالش جدی تبدیل شده است.

دیشموک در دسترس نیست
بخش دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از نمونه‌های بارز این مسئله است، به طوری که بسیاری از روستاهای آن در یک ضعف عدالت توزیعی، همچنان از مشکلات اینترنت و آنتن‌دهی موبایل رنج برده و این موضوع زندگی روزمره آن‌ها را با اخلال مواجه کرده، حتی برخی از دانش‌آموزان این منطقه در زمان کرونا به دلیل نداشتن ارتباطات برخط به ناچار ترک تحصیل کرده‌اند. 
امامزاده میرسالار یکی از مکان‌های زیارتی مهم در این منطقه است که ضعف اینترنت برای زائرانی که قصد دارند از خدمات الکترونیکی مانند رزرو هتل یا خرید بلیت استفاده کنند، مشکل ایجاد می‌کند.

وعده تدبیر و امید اجرایی نشد 
این در حالی است که سرپرست وقت اداره کل فناوری اطلاعات این استان در دی ماه ۱۳۹۹ با بیان اینکه دولت تدبیر و امید مصمم است همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را از نعمت آنتن‌دهی مطلوب بهره‌مند کند، می‌گوید: مجوز راه‌اندازی ۳۲ سایت در استان کهگیلویه و بویراحمد گرفته شده است.
سید امیررضا عابدینی ادامه می‌دهد: تمام مشکلات استان احصا و با راه‌اندازی سایت‌های جدید مشکل همه مناطق کور برطرف خواهد شد. 

اینترنت ضعیف
اما به گفته بخشدار دیشموک، ضعف اینترنت در روستاهای این بخش نه تنها برطرف نشده بلکه ضعف آنتن‌دهی تلفن همراه نیز مشکلات ساکنان این مناطق را دوچندان کرده است.

مشکلات زائران امامزاده میرسالار
علیرضا نوروزی ادامه می‌دهد: متأسفانه در بیشتر روستاهای این بخش به ویژه در حوزه‌های لیراب و حومه شرقی، از فیبر نوری هوایی استفاده می‌شود که در اثر باد، باران و حتی با اقدام‌های عمدی توسط افراد، به طور مکرر قطع می‌شود. وی می‌افزاید: قطع فیبر نوری هوایی در این روستاها علاوه بر ایجاد مشکل برای ساکنان، سبب اختلال در فعالیت‌های شغلی، آموزشی و حتی زیارتی نیز می‌شود به عنوان مثال زائران امامزاده میرسالار به دلیل ضعف اینترنت در این منطقه با مشکل جدی مواجه هستند. نوروزی با اشاره به بازدید مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد از بخش دیشموک، تصریح می‌کند: وی قول داد تا پایان خرداد ماه یک آنتن‌دهی رادیویی در کوه سیاه نصب شود.نوروزی با بیان اینکه فیبر نوری زمینی در مقایسه با فیبر نوری هوایی به خاطر عوامل جوی مقاوم‌تر است و کمتر دچار قطعی می‌شود، می‌افزاید: این آنتن‌دهی رادیویی به عنوان یک راه‌حل موقت، در زمان قطعی برق یا فیبر نوری، امکان برقراری ارتباط را به صورت دستی فراهم می‌کند اما مشکل ضعف آنتن‌دهی در برخی از روستاها مانند لیراب امامزاده میرسالار و سردو به دلیل استفاده از فیبر نوری هوایی و قطع مکرر آن است.

مشکلی که رفع نشد 
اظهارات نوروزی در حالی است که سرپرست شرکت مخابرات کهگیلویه و بویراحمد مهر سال گذشته اعلام کرد ۳۰سایت آنتن‌دهی تلفن همراه در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست. خداداد خالق‌پناه ادامه می‌دهد: این تجهیزات به منظور تقویت آنتن‌دهی تلفن همراه در مناطق مختلف استان نصب و راه‌اندازی می‌شود.وی خاطرنشان می‌کند: پروتکشن دوم شهرهای مارگون، قلعه رئیسی و دیشموک به صورت رادیویی در دولت سیزدهم ایجاد شد و چنانچه به هر دلیلی مسیر فیبر دچار اختلال یا قطعی شود در کمترین زمان ممکن پروتکشن مسیر دوم فعال می‌شود به طوری که مشترکان متوجه قطعی و اختلال در ارتباطات نمی‌شوند.

۸هزار نفر جمعیت و یک سایت همراه اول 
اما امام جمعه دیشموک اظهاراتی کاملاً متناقض با سخنان خالق‌پناه دارد، به طوری که معتقد است فیبر نوری دیشموک به حومه شرقی یا سایت مورخانی و لیراب که هوایی است به صورت مداوم به وسیله افراد سودجو قطع و سبب مشکلات ادامه‌دار برای مردم می‌شود و نیاز ضروری است کابل فیبر نوری به سمت حومه و روستاهای دیشموک زمینی شود تا چنین مشکلی وجود نداشته باشد.
حجت‌الاسلام علی‌اکبر راوند ادامه می‌دهد: شهر دیشموک با حدود ۸هزار نفر جمعیت یک سایت همراه اول دارد و در نقاط مختلفی از این شهر خط‌دهی تلفن همراه بسیار ضعیف است. این در حالی است که امروز تمام تعاملات، مبادلات و حتی کسب درآمد مردم به وسیله تلفن همراه انجام می‌شود.وی با اشاره به آنتن ندادن خطوط تلفن همراه در روستاهای بزرگ بالای ۱۰۰خانوار اظهار می‌کند: در روستای لیراب به علت نبود سایت همراه اول، بعضی از مواقع اصلاً آنتن‌دهی ندارد.

ترک تحصیل دانش‌آموزان 
حجت‌الاسلام راوند با ابراز تأسف از اینکه در زمان کرونا و آموزش برخط دانش‌آموزان این منطقه ترک تحصیل کرده‌اند، تصریح می‌کند: این مشکل از جمله آسیب‌هایی بوده که نداشتن آنتن گوشی‌های همراه اول و نداشتن اینترنت برای مردم این منطقه به وجود آورده است.وی ادامه می‌دهد: فاصله میان نیروگاه برق تا شهر دیشموک حدود ۱۲۰کیلومتر و منطقه‌ای کوهستانی است و این فاصله زیاد نیروگاه تا شهر دیشموک سبب قطعی مکرر برق می‌شود که مشخص است چه مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آید.
وی می‌افزاید: رفع این مشکل و دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار در تمامی روستاها به ویژه در بخش دیشموک، ضرورتی انکارناپذیر است و این موضوع نه تنها به نفع ساکنان این مناطق است بلکه با هدف تردد بیشتر زائران به رونق اقتصادی و توسعه پایدار این مناطق نیز کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.