نامجو با اشاره به اینکه مواکب از هفتم صفر مستقر خواهند شد،گفت: بیش از سه هزار موکب ایرانی آماده خدمت رسانی در اربعین هستند.

بیش از سه هزار موکب ایرانی آماده خدمت رسانی در اربعین هستند/ موکب‌ها از ۵ صفر مستقر می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین نشست خبری به تشریح برنامه‌های کمیته اسکان و تغذیه اربعین حسینی و مواکب برای اربعین امسال با حضور مجید نامجو جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عصر امروز دوشنبه اول مرداد ماه در سالن جلسات ستاد بازسازی عتبات عالیات برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نامجو ضمن تسلیت ایام شهادت سید و سالار شهیدان گفت: سردار شهید سلیمانی این مکان را در اختیار ستاد بازسازی عتبات عالیات قرار داد تا بتواند ماموریتش را به انجام برساند. سه مأموریت برای این ستاد تعریف شده است. مأموریت نخست دریافت نذورات مردم است که بر اساس نیت ساخت و سازهایی را در عراق انجام دهیم. دوم اینکه تسهیلاتی را ایجاد کنیم که در عراق و سوریه با فراغ بال مردم بهتر زیارت خودشان را انجام شوند.سومین مأموریت زیارت اربعین است.

وی ادامه داد: کشور برای ساماندهی بهتر این راهپیمایی عظیم مردمی یک ستاد اربعین تشکیل داده که هفده کمیته دارد که ستاد بازسازی به عنوان کمیته اسکان و تغذیه در زمان اربعین به خدمت رسانی مشغول شود.

نامجو با اشاره به اینکه سالهاست سامانه‌ای به عنوان سامانه موکب داران را ایجاد کردیم که بر اساس اعلام آن وارد سامانه شده و ثبت نام می‌کنند، بیان کرد: نزدیک به پنج هزار موکب ثبت نامشان در سامانه انجام شده است. امسال تفاوتی که وجود دارد این است که مواکب شناسه ملی می‌خواهند به آنها تقدیم شود تا دو موضوع آنها حل و فصل شود.نخست اینکه شماره حساب‌های شخصی تبدیل به حساب‌های مواکب شد.موکب ها می‌خواستند از این موضوع تبری بجویند و این موضوع مواکب را حل کنند.سازمان‌های مالیاتی به دنبال حساب هاآمدند و حل مسائل مالیاتی هم با پیگیری‌های که با وزارت کشور و ستاد عتبات بود انجام شد.

وی ادامه داد: با کمک وزارت کشور در آخرین مرحله ثبت مواکب که در ستاد مرکزی اربعین برگزار شد. نتیجه آن باعث شد که سامانه موکب داران به سامانه ثبت اسناد وصل شود.با همکاری وزارت کشور، سازمان ثبت و اسناد کشور از پنج هزار موکب اطلاعات موکب داران ۱۲۰۰ موکب شناسه ملی دریافت کردند.و در باقیمانده وقت به عدد قابل قبولی برسیم و پنجاه درصد مواکب بتوانند شناسه ملی دریافت کنند. پیش بینی ما این است که سه هزار و دویست و چهل و هفت موکب حضور خواهند داشت و تا سه هزار موکب را می‌توانیم ساماندهی کنیم تا در اربعین حضور خواهند داشت.

نامجو با تاکید بر اینکه میزبان اصلی اربعین مردم عراق هستند، ادامه داد: ما به عنوان پشتیبان کننده و تسهیل کننده زائرین عزیز هستیم و بار اصلی زائرین روی دوش مردم عراق است. چهل هزار موکب عراقی در طول زمان اربعین فعالیت می‌کنند و میزان موکب‌های ایرانی در مقیاس آنها هیچ است اما سعی داریم که بتوانیم با موکب‌های عراقی و ایرانی به زائران خدمت کنیم.

رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر اظهار داشت: در فصل گرما یکی از مهمترین موضوعاتی که باید مراقبت کرد تا حادثه‌ای برای زائران پیش نیاید تأمین آب و یخ است. در این زمینه تدارکات خاصی در حال انجام است تا دستگاه‌های تأمین کننده آب این موضوع را در رأس خود قرار دهند. براساس آخرین اطلاعات آب و یخ در خصوص مرزها تا حد اطمینان تأمین کنیم.

نامجو با اشاره به اینکه مواکب عراقی از دهم صفر تا بیستم صفر به ارائه خدمات خواهند پرداخت، تصریح کرد: این خدمات را ستاد بازسازی هدایت گر در راستای حمایت است و مواکب هستند که کارخانه و فعالیت‌های یخ سازی را انجام می‌دهند.

نامجو با اشاره به ظرفیت صحن حضرت زهرا (س) در نجف و صحن عقیله در کربلا گفت: امسال ما حدود ۱۲۰ هزار نفر ظرفیت خواهیم داشت.

وی افزود: کشور براساس اعلام ستاد اربعین و تجربیات سال‌های گذشته تازه شروع سفرهای زائران است و اوجش از هفت صفر تا پانزدهم صفر خواهد بود. حرکت زائران است که مواکب را تجهیز می‌کند.موکب داران بعضی که توانمندی دارند مستقر خواهند شد.

نامجو اظهار داشت: سال گذشته ۴۰۰ هزار اتباع به کشور وارد شدند و امسال عراق اعلام کرده بیشتر از ۵۰ هزار نفر امکان پذیرش نخواهیم داشت. امکان پذیرایی ۵۰۰ هزار نفری از زائران اتباع را پیش بینی کردیم اما عراق تنها ظرفیت ۵۰ هزار نفر را پذیرش می‌کنند.

رئیس کمیته اسکان و تغذیه با اعلام زمان استقرار موکب‌ها افزود: موکب‌ها از پنجم صفر استقرار پیدا کنند و ۲۳ صفر پایان خدمات دهی مواکب ایرانی خواهد بود. از بیستم محرم  کامیون ها از مرز خسروی، شلمچه و مهران وارد می‌شوند. سال گذشته هفت الی هشت هزار کامیون عبور کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.