سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان گفت: با توجه به نزدیکی منطقه سرخس به بقیه جمهوری‌های کشورهای آسیای میانه ما باید زمینه‌های بیشتری را برای فعال‌تر شدن این منطقه آزاد اقتصادی اتخاذ کنیم.

موقعیت جغرافیایی ظرفیت ویژه منطقه آزاد سرخس است

به گزارش قدس خراسان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در بازدید از منطقه آزاد اقتصادی سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: یکی از وظایف مهم خودم را نظارت بر روند گسترش همکاری‌ها و رسیدگی به بعضی از موضوعات و مسائلی که در ارتباط با روابط دو کشور به وجود می‌آید می‌دانم که باید به آن‌ها رسیدگی و احتمالاً گزارش تهیه شده و اطلاعات کاملش ایجاد شود.

علی مجتبی روزبهانی یکی از مهمترین قسمت‌های روابط کشور ما با ترکمنستان را بحث حمل و نقل و ترانزیت دانست و بیان کرد: این موضوع راهبردی است که نه تنها به ما و ترکمنستان بلکه به کل منطقه برمی‌گردد، ما با ترکمنستان چهار گذر مرزی داریم که سه گذر مرزی در استان خراسان رضوی و یکی در استان گلستان است و هر چهار گذرگاه گذرگاه‌های بسیار مهمی هستند و یکی از مهمترین آن‌ها سرخس است.

وی با بیان اینکه ما در سرخس هم حمل و نقل ریلی، هم جاده‌ای داریم هم عبور مسافران دو طرف را داریم، ادامه داد: به همین دلیل یکی از مناطق مورد بررسی اینجا است و اگر مشکلاتی در این مرز وجود داشته باشد هم برای داخل کشور گزارش تهیه می‌کنیم هم اگر نیاز بود موضوعاتی را با طرف ترکمنستانی مطرح می‌کنیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان یکی از موضوعات و مصوبات کمیسیون مشترک با ترکمنستان و توافق با این کشور را حمل و نقل عنوان کرد و گفت: در این سفرها برای پیشرفت کار و توسعه هرچی بیشتر همکاری‌ها در این حوزه راه حل پیدا می‌کنیم.

روزبهانی در رابطه با منطقه آزاد سرخس متذکر شد: برای ایجاد این منطقه هزینه زیادی کرده‌ایم واین منطقه به ویژه با موقعیت جغرافیایی که دارد ظرفیت بزرگی محسوب می‌شود و با توجه به نزدیکی منطقه سرخس به بقیه جمهوری‌های کشورهای آسیای میانه ما باید زمینه‌های بیشتری را برای فعال‌تر شدن این منطقه آزاد اقتصادی اتخاذ کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تدابیرمان باید متناسب با ظرفیتی باشد که این منطقه دارد، ابراز کرد: این منطقه می‌تواند از شکوفاترین مناطق اقتصادی کشور باشد، در کشورهای آسیای میانه و کشورهای همسایه آسیای میانه فرصت‌هایی تولید می‌شود از جمله در ارتباط با چین و حتی کشور روسیه و ما می‌تونیم از این فرصت‌هایی که ایجاد شده به بهترین شکل استفاده کنیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان تصریح کرد: قطعاً اگر این اتفاقات رقم بخورد فکر می‌کنم که منطقه آزاد سرخس نقش بسیار مهمی حداقل در شکوفایی اقتصاد شرق کشور داشته باشد و ما در وزارت خارجه آماده هستیم کاری که از دست‌مان برمی‌آید برای این موضوع انجام دهیم و در حال انجام همین کار هم هستیم و امیدواریم هماهنگی‌های داخلی هم فراهم شود تا بتوانیم با طراحی‌های بهتری که داریم متناسب با شرایطی که الان در منطقه وجود دارد کار را به خوبی پیش ببریم به نحوی که این منطقه به آن جایگاه شایسته‌ای که دارد در اقتصاد کشور دست پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.