تری دیری، نویسندۀ نوجوانان که از نویسندگان مطرح آثار جنایی و کارآگاهی است، در مجموعه داستان‌های جنایت، به همین مسأله توجه داشته است. او واقعیات تاریخی- جنایی دوره‌های مختلف را جمع‌آوردی کرده و در قالب داستان‌هایی برای نوجوانان تألیف کرده است.

داستان‌هایی دربارۀ دزدان دریایی، هواپیما رباها، گروگان گیرها، قاتلان و تبهکارهایی با بازوهای خالکوبی شده و... «پلیس برای استقبال از کِلی آماده بود. خانم جونز به آنها اعلام خطر کرده بود- با این حال از آنچه دیدند، شگفت زده شدند. مرد قانون‌شکن از سر تا ران‌هایش در زره پوشیده شده بود. زرهی دست‌ساز که بدون مهارت (تکه‌هایش) در کنار هم قرار گرفته بود. اما به هرحال ترسناک و ضدگلوله بود» (ص19). در این اثر نویسنده تلاش کرده ضمن بازنویسی وقایع مجرمانه، اطلاعات مختلفی نیز دربارۀ تاریخچۀ جرم و جنایت در اختیار مخاطب قرار دهد.  «نخستین سگ پلیس... یک سگ شکاری بود که در 1816توسط پلیس اسکاتلند به کار گرفته شد تا قاچاقچیان نوشیدنی را بگیرد. سگ را آموزش دادند تا دماغ اسب‌های مضنون را گاز بگیرد تا آنها روی دو پای عقب بلند شوند و محموله‌های غیرقانونی‌شان را به زمین بیندازند» (ص128). همچنین، نویسنده چهره‌ی واقعی تبهکارانی را که در گذر زمان تبدیل به قهرمانان مردم شدند و دربارۀشان افسانه‌سرایی شده را به مخاطب نشان می‌دهد. مجرمانی چون نِدکِلی، رابین هود و..  در پایان هر داستان، نویسنده با بیان عاقبت کار جانیان و تبهکاران، به مخاطب یادآور می‌شود که عاقبت گرایش به سوی چنین اعمالی چه خواهد بود؛ زندان، مرگ، اعدام و...

گاه نیز نویسنده به جرایم و جنایات ناموفقی که اکثراً به دلیل نادانی و حماقت مجرمان به سرانجام نرسیدند، اشاره می‌کند و با زبانی طنزآلود این مجرمان نادان را سرزنش می‌کند. «یک دزد بانک دانمارکی با پولی که دزدیده بود، وسط خیابان پرید و برای تاکسی علامت داد تا بایستد. از راننده خواست تا او را به خانه‌اش ببرد. اما علامت روی خودرو، مربوط به تاکسی‌ها نبود، بلکه علامت خودروی پلیس بود» (ص153). مخاطب علاقه‌مند به هیجان و خطر کردن، بدون شک از خواندن این اثر لذت می‌برد. ضمن آن، می‌آموزد و از سرنوشت جنایتکاران و مجرمان بزرگ تاریخ عبرت می‌گیرد.

 البته باید به این نکته اشاره کرد که نبود قهرمان کودک و نوجوان در این داستان‌ها به خوبی احساس می‌شود چرا که در آثار کودکان و نوجوانان همیشه شخصیت‌ها و قهرمانان کودک و نوجوان نقشی برجسته دارند. در داستان‌های جنایی کارآگاهی هم که برای این گروه سنی تألیف می‌شود، همین رویه معمول است. کودکان و نوجوانان قهرمان در این آثار در نقش ناجی و کارآگاه ایفای نقش می‌کنند. از شخصیت تن‌تن گرفته تا امیل، در رمان پلیسی امیل و کارآگاهان. حضور شخصیت اول کودک و نوجوان کمک می‌کند داستان به دنیای کودک و نوجوان نزدیک‌تر باشد. «کارآگاهان کودک، به جای اینکه در پروسه‌های قانون، عدالت، قضاوت و کشف و شناسایی بزرگسالان نقش فرعی و تابع ایفا کنند، به سختی می‌کوشند تا نشان دهند که در ساختن و به وجود آوردن سهیم هستند...» (روتلج، 1383: 121). نویسنده در پایان به این اشاره می‌کند که اگر مجرمان بزرگ هم فرصت خواندن آثار هیجان‌انگیز جنایی را داشتند و هیجانات خود را با خوندان این آثار تخیله می‌کردند و از سرنوشت مجرمان درس می‌گرفتند، چه بسا به چنین سرانجامی دچار نمی‌شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.