کمبود آب در کهگیلویه و بویراحمد به مشکلی ریشه‌دار تبدیل شده و روستاهای این استان سال‌هاست با رنج کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و دسترسی به آب آشامیدنی سالم برای بسیاری از مردم به چالشی جدی تبدیل شده است.

نبرد با تشنگی در دیار آب / کهگیلویه و بویراحمد عطش دارد
به گزارش قدس آنلاین، کارشناسان در امور آب معتقد هستند فرسودگی شبکه‌های آب‌رسانی، کمبود منابع آبی، خشکسالی‌های اخیر و الگوی غلط مصرف آب، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی حل مشکل کمبود آب در این استان است.
به گفته آن‌ها، برای رفع این چالش‌ها باید اقدام‌هایی مانند اصلاح و بازسازی شبکه‌های آب‌رسانی، توسعه منابع آبی، مدیریت صحیح منابع آب و اصلاح الگوی مصرف انجام شود.
کارشناسان در این زمینه پیشنهاد می‌کنند با نوسازی و بازسازی شبکه‌های فرسوده آب‌رسانی، هدر رفتن آب به حداقل برسد و از افت فشار آب در مناطق مختلف جلوگیری شود.
از طرفی در سال‌های اخیر اقدام‌هایی برای رفع مشکل کمبود آب در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت سدهای کوثر و تنگ سرخ، ایجاد شبکه‌های آب‌رسانی در شهرها و روستاها و اجرای طرح‌های آبخیزداری اشاره کرد. اما با این حال، این اقدام‌ها کافی نبوده و همچنان بسیاری از مردم این استان با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

اختصاص اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی
با این حال مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور از اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای رفع مشکل کمبود منابع آبی شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داده است. 
هاشم امینی در سفر به این استان، بر افزایش حجم آب شهرستان گچساران از سد کوثر، تأمین آب پایدار برای این شهرستان و واریز اعتبارات برای رفع تنش آبی در روستاها در مرداد سال جاری تأکید کرده است. 
وی نیز به این نکته اشاره کرده که اعتباراتی از محل محرومیت‌زدایی در قانون بودجه ۱۴۰۳ برای رفع مشکل تنش آبی در روستاهای این استان نیز تخصیص داده خواهد شد. 
بدون تردید اگر اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی به طور کامل تخصیص پیدا کند، گام مهمی در راستای رفع کمبود آب در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهرها و روستاهای آن است زیرا این استان با توجه به شرایط اقلیمی گرم و خشک همواره با مشکل کمبود آب مواجه بوده و خشکسالی‌های اخیر نیز این مشکل را تشدید کرده و دسترسی به آب آشامیدنی را برای بسیاری از مردم این استان به چالش کشیده است.

فرسودگی ۵۰درصد شبکه توزیع 
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۱۰ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال برای تقویت و اصلاح شبکه آب آشامیدنی مناطق مختلف استان سرمایه‌گذاری شده است، می‌افزاید: برای تأمین آب پایدار شبکه آب‌رسانی برخی روستاهای چرام، سوق و دهدشت در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
صالحی در خصوص شبکه توزیع آب در دهدشت بیان می‌کند: ۲۲۰ کیلومتر شبکه توزیع در دهدشت وجود دارد که از این مقدار ۱۱۰ کیلومتر آن فرسوده است از این رو با توجه به بازدیدهای انجام شده اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب این شهر در اولویت کاری قرار خواهد گرفت.

پیشرفت ۶۸درصدی پروژه‌های آب‌رسانی 
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان نیز با بیان اینکه طرح تأمین آب شرب دهدشت، چرام، سوق، لنده و ۳۰۰ روستای مسیر با ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست، تصریح می‌کند: تمامی الکتروموتورها و پمپ‌های این پروژه در یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات کشور ساخته و آماده شده‌اند و از ۲۸ کیلومتر خط انتقال آب، حدود ۱۸ کیلومتر آن به اتمام رسیده است.
آرش مصلح دو سد در حال بهره‌برداری، پنج نیروگاه در حال فعالیت و ۶۱ پروژه آب‌رسانی را از جمله اقدام‌هایی برمی‌شمارد که به تأمین آب پایدار و ارتقای زیرساخت‌های استان کمک خواهد کرد.
وی می‌افزاید: با اجرای این پروژه‌ها سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی افزوده می‌شود و شاهد تحول اساسی در استان خواهیم بود.

فعال شدن ماده ۲۳
مصلح ادامه می‌دهد: تأمین آب شرب بهمئی از سد کوثر، سد مخزنی سرپری و دهدشت غربی در این دولت فعال شده و همچنین سدهای آبریز و سرآسیاب در دست مطالعه هستند. همچنین طرح تأمین آب دیشموک و چاروسا برای جمعیت ۷۶ هزار نفری موفق به دریافت مجوز ماده ۲۳ شده که نشان از پیشرفت و توجه ویژه به نیازهای آبی استان دارد.
وی بیان می‌کند: با وجود اقدام‌های انجام شده همچنان چالش‌هایی در زمینه آب آشامیدنی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. فرسودگی شبکه‌های توزیع آب، هدررفت آب، کمبود منابع آبی و خشکسالی از جمله این چالش‌ها هستند. برای حل این چالش‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر، اصلاح الگوی مصرف آب و اجرای طرح‌های مدیریت منابع آب است.
با توجه به این چالش‌ها، ضروری است در کنار اقدام‌های کوتاه‌مدت برای رفع تنش آبی، برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی نیز برای حل نهایی مشکل کمبود آب در کهگیلویه و بویراحمد انجام شود.
مدیریت صحیح و توزیع عادلانه منابع آب، جلوگیری از هدر رفتن آب و استفاده از فناوری‌های نوین برای بهبود راندمان شبکه‌های آب‌رسانی از جمله راهکارهای دیگری هستند که کارشناسان برای حل مشکل کمبود آب در کهگیلویه و بویراحمد ارائه می‌کنند.
علاوه بر این، اصلاح الگوی مصرف آب همچنان یکی از مهم‌ترین راهکارها برای حل مشکل کم‌آبی در این منطقه است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.