۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 1001831

پس از تغییر کانال نرخ شاخص ارزی و ورود دلار به کانال ۵۸هزار تومانی، روز گذشته نرخ این ارز در بازه جدید درجا زد.

دلار در کانال ۵۸ تعدیل می‌شود؟

به‌گزارش قدس آنلاین، پس از تغییر کانال نرخ شاخص ارزی و ورود دلار به کانال ۵۸هزار تومانی، روز گذشته نرخ این ارز در بازه جدید درجا زد. معامله‌گران میدان فردوسی و سبزه‌میدان روز گذشته نرخ دلار آزاد را در نیمه نخست کانال۵۸ ارائه دادند. به عقیده برخی از تحلیلگران، کشش اسکناس آمریکایی به کانال ۵۸ بیشتر از کانال ۵۷هزار تومانی است.

آیا دلار در کانال ۵۸تعدیل می‌شود؟ روند کاهشی نرخ ارز در بازار غیررسمی که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده بود، در روزهای اخیر به اتمام رسید. در راستای این روند کاهشی بود که نرخ دلار به سطوح قیمتی کانال ۵۷هزار تومانی رسید. تحلیلگران معتقد بودند که کانال ۵۷هزار تومانی بازه مورد رضایت بازار نیست. در ۲روز گذشته افت قیمت به نقطه پایان خود رسید و پس از آن روند بازار افزایشی شد. با تغییر روند بازار قیمت دلار آزاد از نیمه کانال ۵۷هزار تومانی فاصله گرفت و به پله‌های ابتدایی کانال ۵۸هزار تومانی رسید. روز گذشته نیز نرخ اسکناس آمریکایی بدون تغییر محسوس در محدوده قیمت روز شنبه درجا زد. برخی از کارشناسان ارزی بازار تهران براین باورند که نرخ دلار تمایلی به حضور در کانال‌های پایین‌تر ندارد.

 به عقیده این افراد تا زمان انتشار یک خبر مثبت جریان‌ساز همانند از سرگیری رسمی مذاکرات هسته‌ای با غرب یا انعقاد قراردادهای سیاسی-اقتصادی جدید شرایط برای افت بیشتر نرخ ارز وجود ندارد. این افراد ضمن اشاره بر شاخص بازدهی منفی دلار از ابتدای سال معتقدند که تداوم وضعیت بازار در شرایط بازدهی منفی مستلزم نیروهای کاهشی اقتصادی قوی است؛ در غیر این صورت، فشار بر بازار ارز افزایش می‌یابد و کنترل نوسانات پس از آن سخت‌تر می‌شود. البته در روزهای اخیر اخباری در رابطه با مذاکرات با غرب منتشر شده است.

نجفی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، در روزهای اخیر از تداوم مذاکرات سخن به میان‌ آورد. به گفته او: «مذاکرات به‌صورت غیرمستقیم تا امروز ادامه داشته و همچنان ادامه دارد. طرف مقابل به‌خاطر مسائل داخلی خود که بحث انتخابات آمریکا هست آمادگی ورود جدی به مذاکرات را ندارد.»

وی در ادامه به رویکرد رئیس‌جمهور جدید اشاره کرد و گفت: «با تشکیل دولت جدید در ایران و مواضع اعلام‌شده از طرف رئیس‌جمهور منتخب، این مذاکرات قطعا ادامه پیدا خواهد کرد؛ منتها اصل این است که طرف مقابل واقعا آمادگی داشته باشد.»

در نتیجه می‌توان گفت احتمال انتشار اخبار ذکرشده در ماه‌های آتی وجود دارد. درنهایت روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با رشد ۵۰تومانی نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم ۵۸هزار و ۲۰۰تومان معامله شد. با احتساب این رقم و رقم ۴۷هزار و ۵۰۴تومان برای دلار رسمی مرکز مبادله، شکاف ارزی میان بازارهای آزاد و رسمی به رقم ۲۲.۵۱درصد رسید. هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز با ۹۵هزار تومان رشد به رقم ۴۰میلیون و ۹۴۵هزار تومان رسید.

منبع: تجارت‌نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.