اداره کل هواشناسی خراسان رضوی با صدور اطلاعیه و هشدار سطح زرد از افزایش گرمای هوا و رکوردزنی این افزایش دما در روزهای پیش رو خبر داد.

پیش‌بینی تب ۴۵ درجه‌ای هوا برای خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، در متن این اطلاعیه که روز چهارشنبه صادر شده آمده است: «بر اساس تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی از روز جمعه ۵ مرداد ماه با استقرار جریانات گرم روی استان خراسان رضوی انتظار می‌رود ضمن افزایش دما شاهد ماندگاری هوای گرم تا دوشنبه هفته آینده باشیم. در این بازه زمانی دمای حداکثر روزانه در غالب نقاط گرمسیر استان به ۴۵ درجه خواهد رسید و ضمناً پیش‌بینی می‌شود در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده دمای حداکثر روزانه مشهد به ۴۰ درجه سلسیوس برسد».

اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در اطلاعیه خود بر اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص مدیریت منابع انرژی و خودداری از فعالیت‌های طولانی‌مدت در فضای باز به ویژه ساعات ظهر و عصر تأکید کرده است.

هشدار زرد زمانی از سوی سازمان هواشناسی صادر می‌شود که پدیده جوی رخ داده کمی از حالت معمول شدت بیشتری دارد و ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی ایجاد کند.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود دمای هوای مشهد روز شنبه به گرم‌ترین میزان خود یعنی ۴۱ درجه سلسیوس برسد و روز یکشنبه با کاهش یک درجه‌ای هوا در این شهر مواجه باشیم و روز دوشنبه مجدد شاهد افزایش دما تا ۴۱ درجه خواهیم بود.

وضعیت در شهرهای گرمسیر اما بحرانی‌تر است، تب هوا در سرخس و بردسکن به ۴۵ درجه می‌رسد و دمای هوا در سبزوار و کاشمر به ۴۴ درجه سلسیوس خواهد رسید و شهرهای دیگر از جمله گناباد، تایباد و رشتخوار دمای ۴۳ درجه را تجربه خواهند کرد و البته پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که هوای گرم تا پایان هفته آینده میهمان برخی شهرها در خراسان رضوی خواهد بود.

اوج گرما از ساعت ۱۲ تا ۱۶ است

گرما اما فقط مختص خراسان رضوی نیست، روز گذشته رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با هشدار نسبت به افزایش تصاعدی مرگ‌های ناشی از گرما در دنیا، ضمن تأکید بر ضرورت اجتناب از حضور در فضای باز در ساعات اوج گرما، گفت: هنگامی که سازمان هواشناسی برای افزایش دما هشدار صادر می‌کند با انجام برخی مداخلات می‌توان از بستری شدن در بیمارستان‌ به دلیل گرمازدگی جلوگیری کرد. 

عباس شاهسونی با بیان اینکه آسیب‌پذیری در برابر گرما تحت تأثیر عوامل متعددی است، بیان کرد: افراد و کارگرانی که در فضای باز و دمای بسیار زیاد فعالیت می‌کنند، افرادی که از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند، ورزشکاران و حضور در تجمعات فضای باز سبب می‌شود افراد در معرض گرمازدگی قرار گیرند. افزایش دما یک خطر محیطی است و می‌تواند برای شاغلان نیز خطرناک باشد. زنان باردار، نوزادان، کودکان و افرادی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند نسبت به گرما بسیار حساس هستند.

او به تأثیر گرمازدگی در تشدید بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و آسم تأکید کرد و متذکر شد: اجتناب از حضور در فضای باز به ویژه در ساعات اوج گرما توصیه می‌شود. اوج گرما از ساعت ۱۲ آغاز می‌شود و ساعت ۱۶ به پایان می‌رسد. اگرچه ساعات اوج گرما به محل سکونت افراد بستگی دارد و می‌تواند مدت زمان گرما افزایش یا کاهش یابد، اما به طور کلی می‌توان گفت ساعات اوج گرما از ساعت ۱۲ تا ۱۶ است

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره علائم گرمازدگی خاطرنشان کرد: اگر فردی دارای علائم گرمازدگی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، توقف تعریق و از دست دادن هوشیاری باشد باید به مراکز درمانی یا پزشک مراجعه کند. همچنین در صورت نیاز باید با اورژانس تماس بگیرد. اطرافیان یک فرد گرمازده باید لباس‌های غیرضروری او را خارج کنند و فرد گرمازده را به سایه یا یک مکان با تهویه مناسب منتقل کنند. استفاده از کیسه یخ و کشیدن حوله خیس به بدن فرد گرمازده تا زمان رسیدن یا انتقال وی به مراکز درمانی توصیه می‌شود. باز هم تأکید می‌کنم فرد گرمازده باید در یک مکان سرد قرار گیرد.

مشارکت همدلانه برای جلوگیری از بحران

گرما اما فقط سلامت افراد را دچار چالش نمی‌کند بلکه در شرایط اوج گرما، برق و آب نیز در صورت سوءمصرف و البته سوءمدیریت می‌تواند بحران‌های جدی به وجود آورد. 

مدیرعامل شرکت توزیع برق مشهد روز گذشته پس از صدور هشدار هواشناسی گفت: با توجه به اینکه در مرداد ماه روزهای بسیار گرمی در پیش خواهیم داشت که سبب افزایش مصرف برق می‌شود، برای پایداری شبکه برق به همراهی و مشارکت تمامی مشترکان محترم در کاهش مصارف غیرضروری نیازمندیم.

عبدالوحید مهدوی‌نیا به تعطیلی چهار ساعته واحدهای صنفی اشاره و بیان کرد: مطابق این اقدام قرار است بدون اینکه برق واحدهای صنفی مشهد قطع شود از تاریخ چهارشنبه ۳ مرداد به مدت ۲۰ روز از ساعت ۱۳ تا ۱۷ همه صنوف به استثنای صنوفی که فعالیت آن‌ها بدون وقفه بایستی دایر باشد اقدام به تعطیلی داوطلبانه صنفی خود کنند و این حرکت منصفانه و حمایت اصناف قطعاً کمک مؤثری برای تأمین برق تمامی مشترکان خواهد بود.

وی در خصوص راهکار رفع ناترازی تولید و مصرف نیز تصریح کرد: علاوه بر مصرف بهینه انرژی توسط مشترکان، نیاز به حرکت جدی و مؤثر به سمت تولید برق تجدیدپذیر از جمله ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی است که با ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در سطح وسیع هم می‌توان مشکل ناترازی برق را برطرف کرد و ضمن کمک به محیط زیست از آلوده کردن بیشتر آن جلوگیری کرد.

سال گذشته شهرستان مه‌ولات با دمای ۴۵درجه گرم‌ترین روز سال خراسان رضوی را به نام خود ثبت کرده است، امسال اما پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که به تعداد شهرهای تجربه‌کننده دمای ۴۵درجه در خراسان رضوی افزوده خواهد شد. باید دید شهرهایی مثل سرخس در این چالش دمایی، گرد و خاک منجر به کاهش کیفیت هوا را هم تجربه می‌کنند یا بحرانی به وضعیت بحرانی دما اضافه نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.